Jaarrekening

Toelichting overzicht baten en lasten

Betrouwbare overheid

  • Project Staatsloosheid: In de Voorjaarsnota 2020 heeft Publiekszaken incidenteel geld

gekregen voor het project staatsloosheid. Dit budget is over een aantal jaren heen begroot.  

  • POK-middelen rechtsbeschermingssysteem (Stadskamer): Het rijk heeft van 2022 tot 2027

middelen beschikbaar gesteld voor de verbetering van de dienstverlening in het kader van de
lessen uit de toeslagenaffaire kinderopvang. Dit budget is beschikbaar voor 2e actielijn, specifiek de eerstelijns klachtenafhandeling (stadskamer).

  • Autonome groei Publiekszaken: In de Voorjaarsnota 2023, heeft Publiekszaken incidenteel geld gekregen voor de autonome groei. De structurele middelen moeten gevonden worden door middel van een systematiek wijziging in de verdeling van de groeimiddelen.
  • Pok middelen systeemleren: Het rijk heeft vanaf 2022 tot 2027 middelen beschikbaar gesteld voor de verbetering van de dienstverlening in het kader van de lessen uit de toeslagenaffaire kinderopvang.
  • Wijk- en Buurtaanpak: vanuit Coalitieakkoord 2022-2026 is 1,100 miljoen euro beschikbaar gesteld.
    Op dit budget is in 2024 1,061 miljoen euro besteed.
  • Samen Stad maken: vanuit Coalitieakkoord 2022-2026 is 0,097 miljoen euro beschikbaar gesteld en dit is besteed in 2024.
  • Burgerberaad: bij Voorjaarsnota 2023 is totaal 0,401 miljoen euro beschikbaar gesteld.
    Op dit budget is in 2024 0,236 miljoen euro besteed, de voorbereidingskosten zijn in 2023 gemaakt.
  • Burgerberaad uitvoering adviezen: bij Voorjaarsnota 2024 is de eerder beschikbaar gestelde 0,400 miljoen euro aangevuld met 0,900 miljoen euro tot totaal 1,300 miljoen euro voor de jaarwisseling 2024/2025. Op dit budget is in 2024 1,005 miljoen euro besteed.
  • SPUK uitkering Regeling Kansrijke Wijk Overvecht. Totaal toegekend budget over 2023 en 2024 is 4,532 miljoen euro. Op dit budget is in 2024 1,595 miljoen euro besteed.

Ontwikkelen en wonen voor iedereen

  • Implementatie Omgevingswet: uit de decembercirculaire 2023 en meicirculaire 2024 zijn middelen beschikbaar gekomen voor de implementatie Omgevingswet.
  • Verkoop en uitgifte van gemeentelijke eigendommen:
    de incidentele baten uit de verkoop en uitgifte van gemeentelijke eigendommen bedragen 3.278 miljoen euro.
  • Aanvullend op het Coalitieakkoord 2022-2026 zijn extra middelen beschikbaar gesteld (1,0 miljoen euro) voor het versterken van het Programmateam realisatie sociale huisvesting (voorheen Taskforce versneld toevoegen woonruimte). Bij de Tweede bestuursrapportage 2023 is 0,9 miljoen euro overgeheveld naar 2024. Het budget voor 2024 van het Programmateam realisatie sociale huisvesting is niet volledig besteed, door lagere personele lasten. Deze onderbesteding gaat op in het totaalresultaat van doelstelling 3 Huisvesting.
  • SPUK Flex- en transformatiewoningen: voor de realisatie van flex- en transformatiewoningen heeft het Rijk een Specifieke Uitkering toegekend van 11,5 miljoen euro. Door vertraging van een aantal projecten (Tussen de Rails en Wetering Zuid) zijn de gerealiseerde baten en lasten uit deze Specifieke Uitkering voor de realisatie van tijdelijke woningen lager dan begroot.
  • SPUK huisvesting kwetsbare doelgroepen: het Rijk heeft een Specifieke Uitkering toegekend van 1,0 miljoen euro. De corresponderende baten en lasten zijn binnen doelstelling 3 begroot, maar zijn gerealiseerd in het project.
  • In 2024 is 0,3 miljoen euro aan (flexpool) subsidie ontvangen van de provincie. Deze baten zijn niet begroot.
  • Omgevingswet: er zijn incidentele middelen toegekend vanuit het rijk voor de implementatie omgevingswet. Deze middelen lopen grotendeels af in 2024.
  • Wet kwaliteitsborging (WKB): er zijn incidentele middelen tot en met 2026 toegekend in de decembercirculaire van 2022. Deze middelen zijn voor de implementatie van de WKB.
  • Overdracht taken RUD 1 januari 2025: bij de voorjaarsnota 2024 zijn er middelen toegekend om de overdracht van taken te regelen. Niet alle middelen zijn in 2024 besteed, omdat een deel van de werkzaamheden doorlopen in 2025. De kosten hiervan zijn nog niet bekend.
  • Verhuurdersvergunning: dit zijn incidentele middelen om de verhuurdersvergunning uit te kunnen voeren.
  • Leegstand: coalitie heeft deze middelen voor vier jaar toegekend.
  • Opkoopbescherming: coalitie heeft deze middelen voor vier jaar toegekend, omdat de wet Opkoopbescherming door het rijk aan het einde van coalitieperiode gaat evalueren.
  • Economische meerwaarde bestemmingswijzigingen erfpachten particulieren en Conversieregelingen erfpacht: met de woningcorporaties is – in lijn met het coalitieakkoord – een stop op de verkoop van sociale huurwoningen afgesproken met ingang van 1 januari 2024. Er blijft een kleinere stroom aan meerwaardeafdrachten bestaan, die begroot is op 1 miljoen euro. De ontvangen meerwaardeafdracht bedraagt 2,076 miljoen euro. De in rekening gebrachte meerwaarde als gevolg van gewijzigd gebruik van erfpachtpercelen en afhandeling van de aanvragen uit de erfpachtconversieregelingen leiden tot incidentele baten van in totaal 4.438 miljoen euro. Als bij sloop-nieuwbouw door woningcorporaties sprake is van extra sociale woningbouw en/of bijdrage aan de doelstelling gemengde wijken kan die meerwaarde weer binnen de locatieontwikkeling worden ingezet. In 2024 heeft de gemeente 0,823 miljoen euro hieraan bijgedragen.

Klimaatvriendelijke stad:

  • CDOKE uitvoeringsbudget klimaatakkoord – Energietransitie: Voor de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord zijn middelen van het Rijk ontvangen wat wordt besteed aan personele kosten. 4,335 miljoen euro realisatie en 4,435 miljoen euro begroot
  • Impuls uitvoeringskosten energietransitie:  In het Coalitieakkoord 2022-2026 is in 2024 tot en met 2026 incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de uitvoeringskosten van de energietransitie, dit betreft onder andere de kosten voor Zon op Dak en de klimaatvisie. In 2024 is 1,67 miljoen euro begroot en gerealiseerd.
  • Specifieke uitkering Energiearmoede en Nationaal Isolatieprogramma: Vanuit het Rijk is er een Specifieke Uitkering Energiearmoede ontvangen die wordt ingezet voor fysieke maatregelen om energie lasten van inwoners te verlagen. In 2024 is hier 1,011 miljoen euro van besteed.
  • Netcongestie: In de Voorjaarsnota 2023 zijn middelen beschikbaar gesteld voor de aanpak van de netcongestieproblematiek voor het creëren van transportcapaciteit voor het uitvoeren van grote gebiedsontwikkeling, slimme netoplossingen, nieuwe samenwerkingen en innovatie. In 2024 is 0,750 miljoen euro begroot en gerealiseerd.
  • Reserve Utrechts Energie: Conform begroting is een bedrag van 0,675 miljoen euro onttrokken uit de reserve voor de bekostiging van de energie opgave waaronder duurzaamheidsmaatregelen.
  • Specifieke uitkering lokale aanpak isolatie: Vanuit het Rijk is er een Specifieke uitkering Lokale Aanpak Isolatie. In 2024 is hiervan 0,418 miljoen euro besteed.
  • Europese subsidies: Op de Europese projecten Net zero cities, IRIS, ARV en SCALE was er 0,229 miljoen euro aan baten en lasten begroot. In 2024 is er 0,431 miljoen euro besteed.
  • Voucher isolatiemaatregelen: Vanuit de provincie Utrecht zijn middelen beschikbaar gesteld voor de voucher isolatiemaatregelen. In 2024 is 0,3 miljoen euro begroot en 0,422 miljoen euro gerealiseerd.

Duurzame Bereikbaarheid

  • De toelichting op de afwijking in de reserve is opgenomen bij de toelichting op de reserve bereikbaarheid.
  • De Metropoolregio Utrecht is aangemerkt als één van de zeven NOVEX verstedelijkingsgebieden van Nederland, met twee grootschalige woningbouwlocaties: Groot Merwede en Spoorzone/A1-zone in Amersfoort. Duurzame bereikbaarheid is een van de belangrijkste randvoorwaarden.Hier is subsidie voor ontvangen.
  • Er is incidenteel budget beschikbaar gesteld voor het gebiedsgewijs uitwerken van het mobiliteitsplan.
  • Om de capaciteit te voor de uitvoering van klimaat- en energiebeleid is in 2024 subsidie beschikbaar gesteld. Het resterende bedrag is inzetbaar tot en met 2026.
  • Voor het realiseren van 4 stadshaltes voor schoon goederenvervoer over water is via het Schone Lucht Akkoord subsidie beschikbaar gesteld.
  • Voor het ontwikkelen van een businessmodel om horecaleveringen te bundelen is via het Schone Lucht Akkoord subsidie beschikbaar gesteld
  • CodeZERO is een 3jarig Europees initiatief om duurzame alternatieve opties te ontwikkelen voor online winkelen.
  • Bij de Programmabegroting 2023 is er budget voor de extreme prijsstijgingen van energielasten voor de jaren 2023 tot en met 2025 opgenomen. In 2024 is dit budget volledig besteed.
  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is besloten dit bedrag te onttrekken aan de activareserve ter dekking van het tekort in 2024 en 2025.
  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is budget beschikbaar gesteld  ter dekking van de lasten van de parkeergarage aan de Springweg. Door vertraging in ingebruikname en het wijzigen van de startdatum van afschrijvingen naar 1-1-2025 zijn er geen kosten gemaakt in 2024.

Aantrekkelijke, groene leefomgeving en erfgoed

  • Geluidsanering subsidies: 0,262 miljoen euro baten en lasten gerealiseerd in 2024.
  • Diverse subsidies Bodem (SPUK): 3,948 miljoen euro baten en lasten gerealiseerd in 2024, voor bijvoorbeeld projecten inzake gebiedsgericht grondwaterbeheer, de Nedereindseplas en het Griftpark. Voor een deel van deze subsidies zijn bij het Rijk verlenging aangevraagd en geaccepteerd, waardoor het verschil tussen realisatie en begroot ook in 2025 besteed mag worden.
  • Groeimiddelen aanbod Natuur- en milieueducatie: Bij de Voorjaarsnota 2024 is besloten dat Utrecht Natuurlijk niet wordt meegenomen in het groeikader, echter is er wel besloten dat er voor de periode 2024-2026 extra middelen beschikbaar worden gesteld. In 2024 is deze 0,250 miljoen zowel begroot als gerealiseerd.
  • CDOKE Uitvoeringsbudget klimaatakkoord: voor de uitvoeringskosten van het klimaatakkoord zijn middelen van het rijk ontvangen. 0,413 miljoen euro realisatie en 0,352 miljoen euro begroot.
  • CDOKE Zero Emissie zone: voor de zero emissie zone zijn middelen van het rijk ontvangen. 0,247 miljoen euro realisatie en 0,408 miljoen begroot.
  • Regionale aanpak Laadinfrastructuur (SPUK): voor de regionale aanpak Laadinfrastructuur zijn middelen van het rijk ontvangen. 1,950 miljoen euro realisatie en 2,174 miljoen begroot.
  • Meerjaren Groenprogramma subsidies: met behulp van een subsidiebureau hebben we subsidies ontvangen (0,319 miljoen euro)  voor diverse wijkvergroeningsprojecten, zoals in de Rivierenwijk, Noordwest en Overvecht.
  • Meerjaren Groenprogramma samenwerkingsverband Krommerijnlinie landschap: voor dit samenwerkingsverband hebben we van verschillende partners bijdragen ontvangen (0,200 miljoen euro).
  • Groene Ommetjes: 0,878 miljoen euro lasten realisatie
  • Rondje Stadseiland: 0,323 miljoen euro lasten realisatie
  • Natuurgebied Zuilen: 0,379 miljoen euro lasten realisatie

Veilige Stad

  • Specifieke uitkering van het Ministerie van Justitie en Veiligheid, Preventie met Gezag middelen inclusief bijdrage reclassering 4,501 miljoen euro begroot en 4,361 miljoen euro gerealiseerd. De lagere lasten zijn het gevolg van vacatureruimte.
  • Subsidietoekenning 2023-2024 Re-integratie Officier (RIO) en Integrale Persoonsgerichte Toeleiding Arbeid (IPTA) begroot 0,796 miljoen euro en realisatie 0,713 miljoen euro. De onderbesteding is het gevolg van temporisering van het project.
  • De realisatie van de subsidie Versterkingsgelden (Nationale Coördinator Terrorisme en Veiligheid) ten behoeve van de lokale aanpak van radicalisering, extremisme en terrorisme is conform begroot 0,468 miljoen euro.
  • De realisatie van de subsidie Overlastgevende en criminele asielzoekers is conform begroot 0,150 miljoen euro.
  • Extra inzet 2 BOA binnenstad: Bij de programmabegroting 2024 heeft de raad besloten om voor twee jaar twee FTE uit de reserve Handhaven te dekken.
  • Voor het programma aanpak Amsterdamsestraatweg (ASW) / Kanaalstraat en Damstraat is de realisatie 0,827 miljoen euro en er was 0,594 miljoen begroot. De hogere lasten zijn onder andere het gevolg van de verwerving van een buurtpost op de Damstraat, hogere personele kosten en additionele lasten voor Gevelreclame ASW. Tegenover de hogere lasten van Gevelreclame ASW van 0,123 miljoen euro staat een incidentele bijdrage van de Wijkontwikkelmaatschappij (WOM) van 0,123 miljoen euro.
  • Voor het programma digitale Veiligheid is 0,189 miljoen euro begroot en 0,159 miljoen euro gerealiseerd. De lagere lasten zijn het gevolg van een uitgesteld onderzoek.

Passende ondersteuning en opvang

  • Middelen aanpak dakloosheid: in 2022 en 2023 zijn incidentele middelen beschikbaar gekomen voor de aanpak van dakloosheid. De middelen worden meerjarig ingezet. In 2024 is er voor 4,957 miljoen euro aan lasten begroot en is er 3,485 miljoen euro gerealiseerd. 
  • Living lab Eerst een thuis: in 2020 en 2021 zijn incidenteel middelen beschikbaar gesteld vanuit het Rijk voor de aanpak van dak- en thuisloosheid (totaal 22,4 miljoen euro). De middelen worden meerjarig ingezet voor Eerst een thuis. In 2024 is er voor 3,325 miljoen euro aan lasten begroot en voor 2,456 miljoen euro gerealiseerd. 

Werk, toekomstbestendige economie en bestaanszekerheid

  • ESF-subsidie: De ESF-baten worden structureel begroot op 0,350 miljoen euro. Door een ontvangen voorschot is 2,576 miljoen euro gerealiseerd.
  • Bijdrage Regionaal Mobiliteitsteam (RMT): Het Regionaal Mobiliteitsteam (RMT) heeft een bijdrage van 0,840 miljoen euro gerealiseerd aan baten. Deze bijdrage wordt niet begroot vanwege het incidentele karakter.
  • Voorliggende voorzieningen bijstand: In 2024 is 0,663 miljoen euro ontvangen van overige overheden voor voorliggende voorzieningen bijstand. Deze voorzieningen worden niet begroot.
  • Uitkeringslasten (BUIG-deel): Aan uitkeringslasten (BUIG-deel) is in 2024 186,116 miljoen euro begroot, door een incidentele bijdrage uit de algemene middelen in de tweede bestuursrapportage is de begroting hoger bijgesteld dan de werkelijke lasten van 183,125 miljoen euro.
  • Lasten ESF: De ESF-lasten zijn begroot op -0,150 miljoen euro. De realisatie bedraagt 2,735 miljoen euro door hogere lasten voor de PRO/VSO scholen en de regio, samenhangend met de hogere baten ESF.
  • Studietoeslag: De studietoeslag is begroot op 2,100 miljoen euro. Door een groter bereik is 3,588 miljoen euro gerealiseerd.
  • Regionaal Actieplan Jeugdwerkloosheid: Voor het RAJ is incidenteel 2,605 miljoen euro begroot. Door een langere doorlooptijd van de plannen is 1,352 miljoen euro gerealiseerd.
  • Rijksbudget bijzondere bijstand: De afwijking van 1,046 miljoen euro aan lasten is van incidentele aard door een groter bereik.
  • OMU: In het Coalitieakkoord zijn middelen beschikbaar gesteld voor verdichten en verduurzamen bedrijventerreinen. Deze middelen zijn in de tweede bestuursrapportage 2024 toegevoegd aan het reserve, 2,800 miljoen euro.
  • Werk naar Werk: In de voorjaarsnota 2024 is 1,200 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de subsidieregeling Werk naar Werk.
  • Twee stedelijke Upcycle centra: De lasten inzake realisatie van de twee stedelijke upcycle centra vallen lager uit dan begroot omdat de uitwerking is verschoven naar 2025.
  • EFRO Grondstoffen Corridor: Vanuit de EFRO ontvangen we subsidie voor de grondstoffencorridor. De baten en lasten zijn beide lager dan begroot, maar zullen in 2025 worden ingehaald.
  • Versterken vestigingsklimaat circulaire bedrijven: Vanuit het Coalitieakkoord is tot en met 2025 jaarlijks een budget beschikbaar gesteld voor versterken van het vestigingsklimaat circulaire bedrijven (voor 2024 0,430 miljoen euro).

Kansrijk Opgroeien

  • Realiseer jongerenontmoetingsplekken: In de gemeenteraadvergadering van 11 juli 2024, met kenmerk 12308782, werd incidenteel budget van 0,226 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het realiseren van een visie op jongerenontmoetingsplekken. In 2024 is echter slechts 0,005 miljoen euro van het budget gebruikt voor de uitvoering van een Quick Scan. Het resterende bedrag wordt overgeheveld naar 2025, zodat de daadwerkelijke bouw van de jongerenontmoetingsplekken kan plaatsvinden. 
  • Incidenteel budget van 1 miljoen euro dat in het kader van aanpak lerarentekort wordt toegekend vanuit het Rijk, is als budgetneutrale bijsturingsvoorstel in de Tweede Bestuursrapportage 2024 voor 0,7 miljoen toegevoegd aan de begroting 2025 (en 0,3 miljoen beschikbaar voor 2024). 
  • In het coalitieakkoord 2022-2026 is voor de periode 2024-2026 jaarlijks 0,150 miljoen euro beschikbaar gesteld voor Utrecht Leert!. 
  • In het coalitieakkoord 2022-2026 is voor de periode 2024-2026 jaarlijks 0,300 miljoen euro beschikbaar gesteld voor verbeteren aansluiting MBO en arbeidsmarkt. 

Doelstelling 2: Huisvesting scholen

  • Bij de Programmabegroting 2023 is er budget voor de extreme prijsstijgingen van energielasten voor de jaren 2023 tot en met 2025 opgenomen. In 2024 is dit budget volledig besteed.
  • Bij de uitvoering van het Meerjarenprogramma Onderwijshuisvesting werden de kosten van tijdelijke lokalen (bij verbouwingen en ter overbrugging naar nieuwbouw) tot voor kort ten laste van de investering gebracht. Dit leidde tot een hogere structurele kapitaallast. De accountant staat dit niet meer toe; deze kosten moeten ineens worden genomen.
  • In het groeikader zijn onvoldoende financiële middelen beschikbaar om, naast voor de permanente huisvesting, ook voor de tijdelijke huisvesting van onderwijs een budget op te nemen. Daarom is besloten dat deze tijdelijke huisvesting in het vervolg als knelpunt wordt aangedragen vanuit het Programma Onderwijs bij de jaarlijkse integrale afweging Voorjaarsnota, met ingang van de Voorjaarsnota 2022. De kosten hebben betrekking op de uitvoering van de reguliere wettelijke taak en zijn besteed conform begroting.
  • Conform tweede bestuursrapportage 2024 gestort in de reserve Huisvestingsprogramma.
  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is besloten dit bedrag te onttrekken aan de activareserve ter dekking van het tekort in 2024 en 2025.
  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is dit budget ingeleverd vanwege planningsoptimisme.

Levendige en gezonde stad

Doelstelling 1: Nieuwkomers

  • Een deel van de middelen vanuit het Asiel knelpunt zijn niet besteed, doordat kosten voor zoektocht en verlenging asiellocaties in het kader van spreidingswet zijn vertraagd.
  • Door het COA worden gemaakte kosten van 0,8 miljoen euro voor de locaties Pahud de Montagne en Voorveldse Polder vergoed. Deze lasten en baten staan niet volledig in de begroting van 2024 opgenomen.
  • Bij VJN 2024 zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor EU-(arbeids)migranten. Een deel van deze middelen zijn niet besteed.

Doelstelling 2: Meedoen en Voor Elkaar Zorgen

  • In het coalitieakkoord 2022-2026 is voor de periode 2024-2026 jaarlijks 0,500 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de ondersteuning van digitale vaardigheden. Hiervan is 0,390 miljoen euro besteed.

Doelstelling 6: Toegankelijke sportvoorzieningen

  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is dit budget ingeleverd vanwege planningsoptimisme.
  • Conform de Voorjaarsnota 2024 wordt dit bedrag gestort in de reserve Vervanging Zwembaden zodat het toekomstige knelpunt voor Den Hommel en De Kwakel beperkt kan worden.
  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is besloten dit bedrag te onttrekken aan de activareserve ter dekking van het tekort in 2024 en 2025.
  • In afstemming met de accountant is bij de jaarafsluiting 2024 een extra bedrag van 0,330 miljoen euro toegevoegd aan de voorziening als onderdeel van een extra meerjarige egaliserende toevoeging, zodat de voorziening ook in de toekomst toereikend is. Ook in de jaren 2025-2027 zal jaarlijks een extra toevoeging aan de voorziening plaatsvinden. Met deze mutatie storten we voor deze jaren 0,330 miljoen euro extra in de voorziening planmatig onderhoud.

Doelstelling 7: Volksgezondheid

  • In begroting 2024 is een bedrag van ca 2 miljoen euro opgenomen vanuit het coalitieakkoord 2022-2026. De bestedingen waren ca 1,5 miljoen euro. De onderschrijding op deze coalitiemiddelen komt doordat de beleidsnota Gezondheid en daarmee samenhangende uitvoeringsplannen later worden/zijn vastgesteld. Bovendien zijn eerst externe middelen gebruikt in 2024, om terugbetaling te voorkomen. Het zwaartepunt van veel activiteiten ligt daarmee in 2025.  
  • SPUK GALA gelden van ca 2,45 miljoen euro. Deze zijn nagenoeg volledig benut. Echter door late indexering is de verwachting dat op enkele SPUK GALA onderdelen deze indexering niet volledig uitgegeven zal worden.
  • Project Modernisering Sekswerkbeleid: Het budget was 0,63 miljoen euro, de bestedingen waren 0,45 miljoen euro. Door het later starten van de uitvoering van de proeftuinen waren er in 2024 nog geen kosten voor toezicht en handhaving en de uitvoering van het lerend evalueren van de proeftuinen.
  • Extern gefinancierde projecten (Europese gelden, ZonMw-gelden, GGD GHOR): begroot was 1,030 miljoen euro, gerealiseerde bestedingen waren 0,445 miljoen euro. Het betreft lasten waar tegenover baten staan.

Doelstelling 8: Aanbod Cultuur

  • Betaalbare huisvesting creatieve sector:

Vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 is in 2023 tot en met 2026 incidenteel budget beschikbaar gesteld voor betaalbare huisvesting klein mkb en creatieve sector. In 2024 is vanuit dit budget o.a. een subsidie verstrekt aan de culturele beheerorganisatie DePlaatsmaker om te kunnen voorzien in de groei van de vastgoedportefeuille en zijn er 2 subsidies verstrekt ten behoeve van creatieve broedplaatsen.

  • Programma nachtsector:

Vanuit het coalitieakkoord 2022-2026 is in 2023 tot en met 2026 incidenteel budget beschikbaar gesteld voor de culturele nachtsector. In 2024 is er vanuit dit budget een nachtcoördinator aangesteld.

  • Nadere regel muziekstudio’s:

Bij de Voorjaarsnota 2020 is besloten om t/m 2024 budget beschikbaar te stellen voor de realisatie van betaalbare muziekstudio's. in 2024 zijn er in totaal aan 6 verschillende partijen subsidies verstrekt voor de realisatie van muziekstudio’s.

  • Culturele regiovorming:

In 2019 heeft het ministerie van OCW besloten om geld beschikbaar te stellen voor de proeftuin van de stedelijke culturele regio Utrecht. De gemeente Utrecht, de provincie Utrecht en de gemeente Amersfoort participeerden in de proeftuinen die zijn voortgekomen uit de profielen voor de culturele stedelijke regio. Zij matchten gezamenlijk het bedrag van OCW. In 2024 is dit budget deels ingezet voor het aanstellen van een kwartiermaker ten behoeve van regionale broedplaatsen.

Doelstelling 9: Deelname en bezoek Cultuur

  • Impuls jongerencultuur:

In 2023 heeft het ministerie van OCW een bijdrage verstrekt van 0,381 miljoen euro om cultuur onder jongeren te stimuleren. Vanuit deze bijdrage zijn in 2024 aan 11 culturele instellingen subsidies verstrekt ten behoeve van jongerenprogrammering.

  • Beheer Domplein 4:

Bij de Voorjaarsnota 2023 is besloten om in 2024 en 2025 jaarlijks 0,2 miljoen euro beschikbaar te stellen voor het beheer van het Domplein 4. In 2024 zijn hier o.a. de beheer- en huurkosten uit gedekt.

Doelstelling 10: Vastgoed

  • In het coalitieakkoord 2022-2026 is voor de periode 2023-2026 jaarlijks 0,100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het versnellen van het verduurzamen van vastgoed. In 2024 is dit geld niet besteed.
  • In het coalitieakkoord 2022-2026 is voor de periode 2024-2026  jaarlijks  0,100 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het aansluiten van de vastgoedorganisatie op de behoefte van maatschappelijke partijen. In 2024 is dit budget volledig besteed.
  • Bij de Programmabegroting 2023 is er budget voor de extreme prijsstijgingen van energielasten voor de jaren 2023 tot en met 2025 opgenomen. In 2024 is dit budget volledig besteed.
  • Taakstelling voor Domplein 4 conform de Voorjaarsnota 2023.
  • Voorjaarsnota 2022: Voor 2023 en 2024 is 4,565 miljoen euro beschikbaar gesteld voor het verhogen van de jaarlijkse dotatie aan de voorziening Onderhoud Utrechts Vastgoed (Egalisatievoorziening VGB Onderhoud).
  • 2e Bestuursrapportage 2023: In afstemming met de accountant is bij de jaarafsluiting 2022 een extra bedrag van 0,550 miljoen euro toegevoegd aan de voorziening als onderdeel van een extra meerjarige egaliserende toevoeging, zodat de voorziening ook in de toekomst toereikend is. Ook in de jaren 2023-2025 zal jaarlijks een extra toevoeging aan de voorziening plaatsvinden. Met deze mutatie storten we voor deze jaren 0,550 miljoen euro extra in de voorziening planmatig onderhoud.
  • In 2023 is er voor de school aan het Attleeplantsoen 39 een bruidsschat ontvangen voor het onderhoud van in totaal 0,145 miljoen euro. De bruidsschat is een afkoop van de vertrekkende school ter dekking van het onderhoud. In 2024 is er 0,030 miljoen euro besteed aan onderzoek- en advieskosten voor renovatie.
  • In de kostprijsdekkende huurberekening zit een opslag van 0,70% om kosten die voortkomen uit calamiteiten mee te kunnen dekken. Van deze opslag wordt jaarlijks 0,315 miljoen euro gereserveerd. Ultimo 2024 is er 0,583 miljoen euro onttrokken aan de reserve, ter dekking van de gerealiseerde kosten.
  • De vastgoedportefeuille heeft altijd te maken met leegstand. Een zekere mate van leegstand is noodzakelijk om de flexibiliteit te hebben om snel huisvesting mogelijk te maken. Jaarlijks wordt een percentage van de huuropbrengsten gereserveerd. De huurderving ultimo 2024 betreft 1,212 miljoen euro en dit bedrag is onttrokken aan de reserve.
  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is besloten dit bedrag te onttrekken aan de activareserve ter dekking van het tekort in 2024 en 2025.
  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is dit budget ingeleverd vanwege planningsoptimisme.
  • Ultimo 2024 is dit bedrag gestort in de activareserve ter dekking van de kapitaallasten van buurtcentrum De Leeuw.
  • In verband met het faillissement van vereniging DOMUS zijn de openstaande facturen afgeboekt.

Algemene Middelen & Overhead

  • Bij de Voorjaarsnota 2024 is vanwege het effect van CAO ontwikkeling op de productiviteitsnorm  2,0 miljoen euro  beschikbaar gesteld . Hiervan is eind 2024 nog 1,266 miljoen euro nog niet verdeeld.
  • De vergoeding uit de Regeling ter tegemoetkoming van gestegen energiekosten door opzegging contract SEFE Energy Ltd. (Gazprom) is nog niet afgewikkeld. Hiermee was wel rekening gehouden
  • Wet Open Overheid, welke hernoemd is naar "Informatie Op Orde" kent een meerjarig verloop waarbij de gelijkblijvende jaarbudgetten via de ICT-reserve worden geëgaliseerd op basis van het verloop van het programmaplan.
  • Werken 3.0: het incidentele budget van 0,372 miljoen euro is volledig besteed.
  • Vervanging SAP: het incidentele budget van 0,250 miljoen euro is niet besteed. Er wordt een resultaatbestemming om het budget over te hevelen naar 2025 voorgesteld.
  • Incidentele Energie Lasten stadskantoor: het incidentele budget van 1,115 miljoen euro is volledig besteed.
  • Handhavingsdossier Binnenstad: Bij de VJN 2024 en is er 0,654 miljoen euro per jaar toegekend tot en met 2028. Door vertraging van een aantal juridische procedures is er in 2024 0,566 miljoen euro besteed. Voor het restant wordt een voorstel voor resultaatbestemming ingediend. Tevens is er bij de 2e Berap 2024 0,500 miljoen euro toegekend omdat er incidenteel hogere kosten werden verwacht. Uiteindelijk zijn de kosten lager uitgevallen en is hiervan 0,334 miljoen euro besteed.
  • Continuïteit Zaakgericht Werken: Bij de VJN 2024 is hiervoor 3 miljoen toegekend voor 2024. Hiervan is 2,428 miljoen euro besteed. Het restant is gestort in de reserve "ICT Investeringsprogramma" en wordt in 2025 besteed.
Deze pagina is gebouwd op 05/14/2025 15:46:18 met de export van 05/14/2025 15:33:59