Voortgang uitvoering Rekenkameronderzoeken
Titel rapport | Nr. | Aanbeveling | Stand van zaken |
---|---|---|---|
Vergroening, van droom naar daad | 1 | Samenhang aan te brengen in de gestelde doelen voor openbaar groen. Stel als Ruimte en Stadsbedrijven gezamenlijk de prioriteiten vast voor ontwikkeling, beheer en onderhoud. | In 2024 hebben we het Plan van Aanpak geschreven. Zie Raadsbrief Plan van Aanpak van 13 november 2024 |
2 | Een concrete vertaling te maken van de prioriteiten naar indicatoren en activiteiten op operationeel niveau, zodat voor alle medewerkers en uitvoerders duidelijk is wat zij moeten doen om de doelen te bereiken. | In 2024 hebben we het Plan van Aanpak geschreven. Zie Raadsbrief Plan van Aanpak van 13 november 2024 | |
3 | Te zorgen voor een nulmeting en monitoring van het areaal en de kwaliteit(en) van het openbaar groen die aansluit bij de doelen en de voortgang inzichtelijk maakt. | In 2024 hebben we het Plan van Aanpak geschreven. Zie Raadsbrief Plan van Aanpak van 13 november 2024 | |
4 | In de planvorming en uitvoering van de stedelijke opgaven stevig te sturen op de ontwikkeling, het beheer en onderhoud van het openbaar groen. | In 2024 hebben we het Plan van Aanpak geschreven. Zie Raadsbrief Plan van Aanpak van 13 november 2024 | |
5 | Nauwkeurig in kaart te brengen hoeveel geld en personeel er voor ontwikkeling, beheer en onderhoud van de groenopgave (tot 2040) nodig is, hoe deze kosten zullen worden gedekt en op welke wijze de personele bezetting zal worden georganiseerd. | In 2024 hebben we het Plan van Aanpak geschreven. Zie Raadsbrief Plan van Aanpak van 13 november 2024 | |
6 | Te zorgen voor evenwicht tussen de doelen en de beschikbare middelen. | In 2024 hebben we het Plan van Aanpak geschreven. Zie Raadsbrief Plan van Aanpak van 13 november 2024 | |
7 | De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd. | Gereed Q4 2024 | |
Over lastig handhaven | 1 | Zorg voor een systematiek waarin het perspectief van melders en inwoners op handhaving consequent en zichtbaar wordt gebruikt om de handhavingspraktijk te verbeteren. En neem altijd contact op met melders die een telefoonnummer achterlaten, leg uit wat met een melding wordt gedaan en hoe onderliggende problematiek wordt aangepakt. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak n.a.v. Rekenkamerrapport 'over lastig handhaven' |
2 | Maak in het jaarlijkse Handhavingsprogramma voor de gemeenteraad inzichtelijk op basis van welke overwegingen wordt geprioriteerd, wat dat betekent voor de uitvoering van handhavingstaken ten behoeve van verschillende opgaven, hoeveel uren daaraan worden besteed en hoeveel dat kost. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak n.a.v. Rekenkamerrapport 'over lastig handhaven' | |
3 | Ontwikkel een systematiek waarbij periodiek – bijvoorbeeld aan het begin van een collegeperiode – tenminste op programmaniveau tussen opdrachtgevers en VTH THOR afstemming plaatsvindt over de bijdrage van handhaving aan verschillende opgaven om tot een prioritering voor de inzet van handhavingscapaciteit te komen. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak n.a.v. Rekenkamerrapport 'over lastig handhaven' | |
4 | Koppel budgetten voor toezicht en handhaving aan veranderingen in de buitenwereld, zoals de ontwikkeling van de stad en het aantal meldingen. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak n.a.v. Rekenkamerrapport 'over lastig handhaven' | |
5 | Ontwikkel en gebruik per handhavingsproduct indicatoren die helpen om beter zicht te krijgen op de toegevoegde waarde van handhaving. Dat kan zijn het (opnieuw) gebruiken van cijfers uit de Utrecht Monitor, het actiever en vaker bevragen van melders of het gebruik maken van de instrumenten Inwonersenquête en Bewonerspanel. Informeer de gemeenteraad ook daarover jaarlijks in het Handhavingsverslag. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak n.a.v. Rekenkamerrapport 'over lastig handhaven' | |
Drempels om te stemmen | 1 | Zorg dat op de korte termijn meer panden permanent toegankelijk zijn. Zorg daarbij voor een aanbod met voldoende spreiding over de stad. Bied inwoners zekerheid over de toegankelijkheid van locaties door hen daar op een heldere en feitelijk correcte manier over te informeren. | Wordt volgens plan van aanpak uitgevoerd. Zie raadsbrief plan van aanpak n.a.v. rekenkamerrapport drempels om te stemmen |
2 | Blijf op de langere termijn streven naar 100% toegankelijke stembureaus. Begin bij de panden in gemeentelijk bezit en voer daar zoveel mogelijk permanente toegankelijkheidsmaatregelen door. Zo kan het aantal permanent toegankelijke locaties die op de korte termijn zijn gerealiseerd worden uitgebreid. Motiveer vervolgens hoe het doorvoeren van permanente maatregelen bij gebouwen van anderen (in overleg met de eigenaar) bekostigd kan worden. Richt die maatregelen op het verhelpen van de vaakst voorkomende knelpunten bij toegankelijkheid, zoals te hoge drempels en te zware en/of te smalle deuren. | Wordt volgens plan van aanpak uitgevoerd. | |
3 | Krijg op de verkiezingsdag meer grip op het juist doorvoeren van (tijdelijke) toegankelijkheidsmaatregelen door de logistiek partner en het doorlopen van de checklist toegankelijkheid door de stembureauleden. Organiseer daarvoor een gemeentelijke controle waarbij steekproefsgewijs een deel van de stembureaus op toegankelijkheid wordt getoetst aan de hand van de criteria van de rijksoverheid. Op die manier kan naderhand op een meer accurate wijze over de mate van toegankelijkheid aan de gemeenteraad worden gerapporteerd. | Deels gerealiseerd en wordt verder volgens plan van aanpak uitgevoerd. | |
Het gaat niet goed | 1 | Uit te werken hoe de gemeente gaat sturen op het bereiken van de doelen door de partijen en netwerken, om daarmee meer Utrechters met mentale problemen te bereiken. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak rekenkameronderzoek mentale gezondheid . |
2 | Het onderwerp mentale gezondheid integraal op te pakken. En te zorgen voor samenhang tussen de netwerken en aansluiting tussen de preventieve zorg en de eerstelijnszorg, voor betere onderlinge verwijzingen. Zo kunnen wachtlijsten in de geestelijke gezondheidszorg worden ontlast. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak rekenkameronderzoek mentale gezondheid . | |
3 | Het beleid voor mentale gezondheid een concreet doel te geven en het doel en het budget ervoor beter op elkaar af te stemmen. En alleen de interventies te subsidiëren die bij dat doel aansluiten en goed onderbouwd zijn, om de doeltreffendheid en doelmatigheid te vergroten. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak rekenkameronderzoek mentale gezondheid . | |
4 | In het nieuwe beleid afspraken te maken over evaluatie en monitoring zodat duidelijker wordt wat het beleid oplevert en indien nodig bijgestuurd kan worden. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak rekenkameronderzoek mentale gezondheid . | |
5 | De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd. | Zie Raadsbrief Plan van aanpak rekenkameronderzoek mentale gezondheid . | |
Pleisters plakken | 1 | Met scenario’s de mogelijke ontwikkeling van de armoedeproblematiek in beeld te brengen en (financieel) houdbare beleidsopties voor de armoedeaanpak te formuleren aan de hand van keuzes tussen het verdiepen van de aanpak voor de huidige doelgroep en / of het verbreden van de aanpak naar de nieuwe, bredere doelgroep. | De aanbevelingen zijn meegenomen in de door de raad op 28 maart 2024 vastgestelde beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid . |
2 | Het bereik van de armoederegelingen bij de beoogde doelgroep te vergroten door de bekendheid te vergroten, aanvraagprocessen te versimpelen en het aanbod minder versnipperd te maken. | De aanbevelingen zijn meegenomen in de door de raad op 28 maart 2024 vastgestelde beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid . | |
3 | Verdere maatregelen te nemen om het gebruik en de effecten van de armoederegelingen te verbeteren. | De aanbevelingen zijn meegenomen in de door de raad op 28 maart 2024 vastgestelde beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid . | |
4 | Ervoor te zorgen dat binnen de gemeentelijke organisatie weer structureel tussen de organisatieonderdelen wordt samengewerkt aan de uitvoering van de nieuwe armoedeaanpak, zodat de problemen van inwoners in samenhang met elkaar worden aangepakt. | De aanbevelingen zijn meegenomen in de door de raad op 28 maart 2024 vastgestelde beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid . | |
5 | Het subsidiekader en de -verantwoording voor armoedebestrijding te verbeteren en daarmee beter af te wegen welke subsidies het meeste opbrengen. En meer te sturen op de verbinding tussen samenwerkingspartners in het netwerk. | De aanbevelingen zijn meegenomen in de door de raad op 28 maart 2024 vastgestelde beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid . | |
6 | De raad middels de beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid te informeren over de wijze waarop de aanbevelingen van de Rekenkamer in het rapport Pleisters plakken worden uitgevoerd. | De aanbevelingen zijn meegenomen in de door de raad op 28 maart 2024 vastgestelde beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid . | |
Middenhuur: meer grip op groei | 1 | Gemeentelijke doelen voor middenhuur specifiek, meetbaar en navolgbaar te formuleren. | In de Ontwerp Beleidsnota Wonen in Utrecht is:
|
2 | Gemeentelijke doelen voor middenhuur een meetbare en navolgbare uitwerking te geven op wijkniveau en in concrete projecten. | Het pijlenschema uit de Woonvisie is aangepast. | |
3 | Een systematiek te hanteren die ook zicht biedt op het aantal middenhuurwoningen dat daadwerkelijk is gerealiseerd en om daarover te rapporteren aan de gemeenteraad. | De raad is in november 2024 geïnformeerd over de aanpassingen in het Utrechts Plan Proces . | |
4 | Een duidelijke structuur aan te brengen in de manier waarop in woningbouwprojecten op doelrealisatie wordt gestuurd. | In het MPR is zijn geen aanvullende gegevens opgenomen over gerealiseerde woningen per segment. | |
5 | De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoer | Raadsbrief Plan van aanpak n.a.v. Rekenkameronderzoek Middenhuur Meer grip op groei | |
Horen, zien en samen door | 1 | Voorafgaand aan een participatietraject aan inwoners, raadsleden en andere belanghebbenden duidelijk te maken hoe het traject eruitziet, waar het inhoudelijk om gaat, welke beïnvloedingsruimte deelnemers hebben en op welke manier hun inbreng van invloed kan zijn op de uiteindelijke besluitvorming. | In 2024 is een kompas voor zeggenschap en leidende principes voor houding en gedrag ontwikkeld en door de raad vastgesteld in de beleidsnota Samen stad maken, Geen Utrecht zonder U. Op basis daarvan is een nieuw format voor een samenwerkingsplan opgesteld waarin telkens voorafgaand aan een traject de vraag, de betrokken Utrechters en de eerste stap beschreven wordt. |
2 | Per project te analyseren welke doelgroepen betrokken moeten worden en een doelgroepgerichte aanpak te hanteren om meer verschillende Utrechters te bereiken. | In het samenwerkingsplan wordt telkens voorafgaand aan een traject gevraagd om de verschillende betrokken Utrechters te analyseren en aan te geven hoe wordt omgegaan met het leidende principe over inclusie en diversiteit. | |
3 | Een transparante werkwijze te hanteren zodat deelnemers aan participatietrajecten zich gezien en gehoord voelen. | In het samenwerkingsplan wordt telkens voorafgaand aan een traject de vraag, de betrokken Utrechters en de eerste stap beschreven. Dit samenwerkingsplan is voor iedereen openbaar beschikbaar. | |
4 | Tussentijds en achteraf duidelijk aan inwoners en raadsleden terug te koppelen wat er met de inbreng van belanghebbenden is gedaan. En daarbij ook beargumenteerd uit te leggen waarom de inbreng wel of niet tot wijzigingen in het eindproduct heeft geleid. | Op basis van het kompas voor zeggenschap en leidende principes voor houding en gedrag is ook een nieuw format voor een samenwerkingsverslag ontwikkeld waarin transparant wordt teruggekoppeld wat er met de inbreng van belanghebbenden is gedaan en waarom. | |
5 | De inspanningen en resultaten van participatietrajecten vanuit verschillende perspectieven in beeld te brengen, zodat hiervan geleerd kan worden bij andere trajecten. | In het samenwerkingsverslag wordt gevraagd wat er geleerd kan worden van deze samenwerking. Dat is onderdeel van de monitor Samen stad maken die eens per 2 jaar verschijnt zoals opgenomen in de beleidsnota. | |
6 | De doelen, rollen en taken in het actieprogramma Samen stad maken: participatie in samenspraak met de gemeenteraad concreter te maken, zodat deze beter toepasbaar zijn bij de gemeentelijke inzet bij participatietrajecten. | In de beleidsnota Samen stad maken, Geen Utrecht zonder U zijn doelen opgenomen. Op basis hiervan zijn rollen en taken binnen de gemeentelijke organisatie verder uitgewerkt (benoemd als een van de concrete vervolgstappen in de beleidsnota). Daarnaast heeft het team van Samen stad maken meegedaan in de adviescommissie participatie van de raad om de rollen van de raad concreter te maken. | |
7 | De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd. | Het plan van aanpak voor de uitvoering van de raadsbesluiten naar aanleiding van het rekenkamerrapport ‘Horen, zien en samen door’ is aan de raad gestuurd met de Raadsbrief Plan van aanpak herijking Samen stad maken . Het kaderstellend beleid voor Samen stad maken, Geen Utrecht zonder U is vastgesteld door de raad op 27 juni 2024 . | |
Onbegonnen werk - een onderzoek naar de verduurzaming van gemeentelijk vastgoed in Utrecht | 1 | De financiële en organisatorische haalbaarheid van de verduurzamingsopgave te onderzoeken en de lessen die hieruit zijn te leren te gebruiken voor een herijking van deze opgave en de doelen die de gemeente daaraan verbindt. | In 2024 hebben we met de CO2-reductiemethode de opgave herijkt, zie Raadsbrief Uitkomst pilot CO2-reductiemethode verduurzamen maatschappelijk vastgoed Utrecht |
2 | Expliciet te maken welke stappen gezet moeten worden om de doelen wel te kunnen realiseren. En daarbij onderbouwd aan te geven in hoeverre de gemeentelijke organisatie in het algemeen en de VGU in het bijzonder voldoende zijn toegerust om deze stappen te zetten. | Heeft een plek gekregen in de Beleidsnota Vastgoed , die eind 2024 is verzonden aan de raad en 2025 wordt vastgesteld | |
3 | Inzichtelijk te maken hoe groot de onrendabele top is en te laten zien in hoeverre extra geld kan bijdragen aan de oplossing van het probleem van de onrendabele toppen en aan het realiseren van de gestelde doelen. | Gereed gemeld in de Jaarstukken 2023 | |
4 | Te zorgen voor een deugdelijke en werkende manier om zicht te houden op de voortgang en realisatie van de verduurzamingsopgave. | Krijgt een plek in het uitvoeringsprogramma, wordt in 2025 opgesteld en door het college vastgesteld | |
5 | De raad tijdig en op inzichtelijke wijze te informeren over de voortgang en realisatie van de verduurzamingsopgave. | Krijgt een plek in het uitvoeringsprogramma, wordt in 2025 opgesteld en door het college vastgesteld | |
6 | De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd. | Gereed gemeld in de Jaarstukken 2023 | |
De balans opmaken | 1 | Een samenhangend overzicht op te stellen van de gemeentelijke inzet. | Gereed gemeld in de Jaarstukken 2023 |
2 | Concrete en voor de gemeenteraad controleerbare doelen op te stellen die aansluiten bij de inzet voor de opgave en op de andere bestuurlijke niveaus. | Gereed gemeld in de Jaarstukken 2023 | |
3 | Meer inzicht te bieden in de besteding van tijd en geld aan de opgave. | Gereed gemeld in de Jaarstukken 2023 | |
4 | Te evalueren of genomen maatregelen en ingezette instrumenten effectief zijn, ook om onderbouwde keuzes te maken voor de toekomst. | Gereed gemeld in de Jaarstukken 2023 | |
5 | Het gebruik van informatie over de economische ontwikkelingen te structureren en vast te stellen op welke manier die informatie gebruikt wordt bij beleidskeuzes, monitoring, evaluatie en verantwoording. | Een aantal economische dashboards is uitgebreid, afgestemd op de doelstellingen van de Actieagenda Utrechtse Economie 2023 - 2026 . | |
6 | De verbinding binnen en buiten de opgave te verbeteren zodat binnen de gemeentelijke organisatie maar ook bij ondernemers en samenwerkingspartners bekend is waaraan in de opgave wordt gewerkt, wat de inzet oplevert en hoe daaraan kan worden bijgedragen. Dit ook te gebruiken om de gemeenteraad meer inzicht te geven in de ontwikkelingen en er een helder economisch profiel mee te ontwikkelen. | Gereed gemeld in de Jaarstukken 2023 | |
7 | De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd. | Gereed gemeld in de Jaarstukken 2023 | |
Grip op energietransitie | 1 | Te zorgen voor een samenhangende visie en goede onderbouwing van de 50 à 60 projecten in het Uitvoeringsprogramma Energietransitie. | Wordt gereed gemeld in voortgangsrapportage Energie van de stad Q2 2025 |
2 | Meer aandacht te besteden aan monitoring en evaluatie, zodat de doeltreffendheid van de projecten beter inzichtelijk kan worden gemaakt. | Gereed gemeld in Jaarstukken 2023 | |
3 | De doelen en prestatie-indicatoren van de projecten helder, eenduidig en toetsbaar (SMART) te formuleren. | Gereed gemeld in Jaarstukken 2023 | |
4 | Ervoor te zorgen dat projectplannen alle benodigde onderdelen bevatten en het gemeentelijk format voor een projectplan toe te passen, of een onderbouwde keuze te maken om ervan af te wijken. | Gereed gemeld in Jaarstukken 2023 | |
5 | Vast te stellen hoe invulling wordt gegeven aan participatie van burgers in de projecten van het Uitvoeringsprogramma Energietransitie en op structurele wijze feedback van burgers te verzamelen. | Gereed gemeld in Jaarstukken 2023 | |
6 | De informatie uit monitoring en evaluatie te benutten voor het bijstellen van de projecten in het uitvoeringsprogramma. | Gereed gemeld in Jaarstukken 2023 | |
7 | Als gemeente richting burgers duidelijk te maken wat de gemeente kan betekenen voor bewonersinitiatieven die zich richten op de energietransitie. | Gereed gemeld in Jaarstukken 2023 | |
8 | In samenspraak met de raad/woordvoerders energie vast te stellen hoe de informatievoorziening van het Uitvoeringsprogramma Energietransitie eruit moet (komen te) zien. | Is afgerond na het versturen van het plan van aanpak op 8 maart 2022. | |
9 | De raad binnen zes weken door middel van een plan van aanpak te informeren over de wijze waarop deze aanbevelingen worden uitgevoerd. | Is afgerond na het versturen van het plan van aanpak op 8 maart 2022. |
Voortgang opvolging Raadstoets
Programma Veilige Stad
M312 Overnemen aanbevelingen raadstoets Veilige Stad Utrecht
Raadsbrief Collegereactie Raadstoets Veiligheid
Nr | Aanbevelingen | Opvolging |
---|---|---|
1 | Geef in de inleiding van het programma naast de ambitie ook een beknopt samenvattend beeld weer van hetgeen er is bereikt. Neem hierbij ook expliciet een oordeel op over het wel of niet behalen van de doelstelling. | |
2 | Neem op onderdelen (bijvoorbeeld maatregelen digitale veiligheid) nog meer nadrukkelijk verwijzingen op naar documenten waarin deze worden uiteengezet en verantwoord (bijvoorbeeld door hyperlinks). | idem |
3 | Vergroot de integraliteit van de diverse programma’s in de jaarstukken die raken aan of van invloed zijn op Veiligheid. | idem |
4 | Pas een dergelijke werkwijze (als bedoeld onder 2), inclusief het opnemen van infographics, waar nog niet het geval en indien haalbaar en relevant, ook toe in andere hoofdstukken van de jaarstukken. | idem |
5 | Zoek in de nieuwe situatie met drie doelstellingen (begroting 2024 e.v.) naar een betere balans in de toe te passen indicatoren om een gedegen uitspraak te kunnen doen over de mate van doelrealisatie. | idem |
6 | Voeg in jaarstukken trendinformatie toe, bijvoorbeeld door met links te verwijzen naar beschikbare trendanalyses in achterliggende stukken (bijvoorbeeld Veiligheidsmonitor). | idem |
7 | Benadruk in de jaarstukken dat een sterke wijkgerichte aanpak door het hebben van oren en ogen in de wijk het fundament biedt voor het Utrechtse Veiligheidsbeleid. | idem |
8 | Maak verplichte onderdelen in de programma’s (risico’s, subsidies, verbonden partijen beleidsrijker, bijvoorbeeld door afwijkingen op subsidies toe te lichten of risico’s rondom verbonden partijen te benoemen. | idem |
Programma Samenleven en Sport
M326 Overnemen aanbeveling raadstoets Samenleven & Sport Utrecht
Raadsbrief Collegereactie raadstoets Samenleven en Sport 2024
Nr | Bevindingen / Aanbevelingen | Opvolging |
---|---|---|
1 | Inzicht in bereiken doelstellingen en effect indicatoren | Zie Raadsbrief Collegereactie Raadstoets Samenleven en Sport |
2 | Meer aandacht voor behandeling 1e en 2e bestuursrapportage in de raad | idem |
3 | Inzicht in mutaties reserves | idem |
4 | Inwonersênquete | idem |
5 | Evenwicht ambities en afhankelijkheid vrijwilligers | idem |
6 | Inzicht in voldoende buurtvoorzieningen en diversiteit doelgroepen | idem |
7 | Inzicht in voortgang investering buurtvoorzieningen en sportvoorzieningen | idem |
8 | Attentiepunten voor nieuwe sportnota
| idem |
9 | Heldere doelstellingen en passende maatregelen knelpunten zwembaden | idem |
10 | Heldere doelstelling en maatregelen ruimtetekort veldsport | idem |