Belastingen
Belastingen
In dit onderdeel wordt per type belastingsoort een toelichting gegeven over het behaalde resultaat.
Onroerende-zaakbelastingen
Algemeen
Alle eigenaren van woningen en alle eigenaren en gebruikers van niet-woningen betalen onroerende-zaakbelasting. De grondslag van de belasting is de waarde van een woning of niet-woning. Deze waarde wordt elk jaar opnieuw vastgesteld.
Toelichting
Onroerende-zaakbelasting woningen
In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van 59,6 miljoen euro aan onroerende-zaakbelasting woningen. Uiteindelijk is hiervan 63,9 miljoen euro gerealiseerd, wat neerkomt op een voordeel van 4,3 miljoen euro. Dit verschil is te verklaren door een te voorzichtige inschatting van opbrengsten uit oude jaren, die hoger uitvielen dan vooraf verwacht.
Onroerende-zaakbelastingen niet-woningen
In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van 118,7 miljoen euro aan onroerende-zaakbelasting niet-woningen (eigenaren van niet-woningen en de gebruikersbelasting). Uiteindelijk is hiervan 124,6 miljoen euro gerealiseerd, wat neerkomt op een voordeel van 5,9 miljoen euro. Dit verschil is te verklaren door onder andere een hogere oplegbaarheid bij de gebruikers (minder leegstand) en te voorzichtige ramingen bij waardering van objecten in aanbouw.
Kwijtscheldingen
In de begroting is 0,01 miljoen euro begroot aan kwijtscheldingen. In de werkelijkheid is er voor 0,03 miljoen euro kwijtgescholden, wat neerkomt op een verschil van 0,02 miljoen euro. Dit is grotendeels te verklaren doordat er meer kwijtscheldingen zijn verleend in oudere jaren. Voor het behaalde resultaat verwijzen wij naar de tabel Tarievenoverzicht en opbrengsten .
Rioolheffing
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kosten taakveld | 33.875 | 37.014 | 38.615 | 39.072 | -457 | 38.932 |
Toegerekende kosten | 5.621 | 4.308 | 4.307 | 4.307 | 0 | 5.870 |
Kwijtschelding | 17 | 0 | 0 | 10 | -10 | 0 |
Overhead | 1.415 | 1.519 | 1.519 | 1.474 | 45 | 1.705 |
BTW | 4.005 | 4.318 | 4.318 | 4.054 | 264 | 4.680 |
Totale kosten | 44.933 | 48.759 | 48.759 | 48.917 | -158 | 51.190 |
Baten heffing | 46.583 | 48.759 | 48.759 | 48.737 | -22 | 51.190 |
Onttrekking reserve | 0 | 0 | 0 | 180 | 180 | 0 |
Storting reserve | -1.650 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale opbrengsten | 44.933 | 48.759 | 48.759 | 48.917 | 158 | 51.190 |
Kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Toelichting
Kosten
Hogere lasten doordat er meer onderhoud aan onze assets is uitgevoerd naar aanleiding van inspecties. Daarnaast waren er hogere personeelslasten als gevolg van inhuur. De BTW lasten vallen lager uit in de realisatie, vanwege minder uitvoering van vervangingsprojecten. Het verschil tussen de realisatie en begroting is gestort in de reserve Egalisatiefonds rioleringen.
Opbrengsten
Geen significante verschillen.
Afvalstoffenheffing
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
---|---|---|---|---|---|---|
Kosten taakveld | 38.271 | 41.959 | 41.379 | 41.865 | -486 | 44.661 |
Toegerekende kosten | 6.484 | 6.848 | 7.405 | 7.405 | 0 | 6.939 |
Kwijtschelding | 5.418 | 5.064 | 5.873 | 5.592 | 281 | 5.942 |
Overhead | 4.103 | 4.844 | 4.844 | 5.058 | -214 | 5.815 |
BTW | 4.870 | 4.930 | 4.930 | 4.930 | 0 | 5.354 |
Totale kosten | 59.146 | 63.645 | 64.431 | 64.850 | -421 | 68.711 |
Baten heffing | 55.004 | 60.537 | 60.027 | 59.152 | -875 | 65.546 |
Onttrekking reserve | 1.058 | 0 | 1.510 | 2.058 | 548 | 0 |
Opbrengst afval | 3.084 | 3.108 | 2.893 | 3.641 | 748 | 3.165 |
Totale opbrengsten | 59.146 | 63.645 | 64.430 | 64.850 | 421 | 68.711 |
Kostendekkendheid | 100% | 100% | 100% | 100% | 100% |
Toelichting
Kosten taakveld
De kosten van het taakveld nemen toe door:
- meer verwerkingskosten als gevolg van toename aantallen tonnages grof vuil;
- meer onderhoudskosten containers en inhuurkosten transportmiddelen als gevolg van achterstanden in het onderhoud en latere uitlevering nieuwe voertuigen;
- meer kosten inhuur van personeel door hoog ziekteverzuim.
Daarnaast zijn de kapitaallasten lager als gevolg van het uitstellen van investeringen op voertuigen en plaatsen van ondergrondse containers.
Baten heffing
Gedurende het jaar was voorzien dat de begrote aantallen huishoudens (162.275) niet realistisch is. In het jaarverslag 2023 is aangegeven dat het aantal uitkomt op 158.177 huishoudens. Dat was voor dat jaar 2.098 huishoudens lager dan begroot. Deze trend zet zich in het jaar 2024 door. Het aantal huishoudens kent een groeiontwikkeling van 0,9% in het jaar 2024. Terwijl de verwachtte groei 2,6% was.
Opbrengst afval
De opbrengst afval stijgt ten opzichte van de begroting door een gunstige ontwikkeling van de marktprijzen voor glas, papier, oud ijzer en metalen. In de begroting is rekening gehouden met het voorstel van de gemeenschappelijke regeling Afval Verwijdering Utrecht (hierna: AVU). Deze prijzen zijn conservatief vastgesteld. Verder zijn de inkomsten vanuit de Stichting Verpact (voorheen Stichting Nedvang) 0,350 miljoen euro hoger uitgevallen dan begroot.
Hondenbelasting
Algemeen
De houder van een hond betaalt hondenbelasting. Het houden van blindengeleidehonden en andere honden met een specifieke functie is vrijgesteld van de belasting. De belasting geldt per hond.
Toelichting
In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van 0,95 miljoen euro aan hondenbelasting. Uiteindelijk is hiervan 0,94 miljoen euro gerealiseerd, wat neerkomt op een nadeel van 0,01 miljoen euro. Dit verschil is te verklaren door een te ruime inschatting van opbrengsten uit oude jaren, die lager uitvielen dan vooraf verwacht. Daarnaast werd in de begroting 0,05 miljoen euro begroot aan kwijtscheldingen. In de werkelijkheid is er voor 0,08 miljoen euro kwijtgescholden, wat neerkomt op een verschil van 0,03 miljoen euro. Dit is grotendeels te verklaren doordat er meer kwijtscheldingen zijn verleend in 2024. Voor het behaalde resultaat verwijzen wij naar de tabel Tarievenoverzicht en opbrengsten .
Precariobelasting
Algemeen
Precariobelasting wordt geheven voor het hebben van voorwerpen op, onder of boven voor de openbare dienst bestemde gemeentegrond. Het gaat bijvoorbeeld om uithangborden en terrassen, maar ook voor bouwterreinen op gemeentegrond wordt in het kader van inname openbare grond precario geheven.
Toelichting
In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van 0,82 miljoen euro aan precariobelasting. Uiteindelijk is hiervan 0,77 miljoen euro gerealiseerd, wat neerkomt op een nadeel van 0,05 miljoen euro. Het verschil is te verklaren door een toename in oude jaren van verminderingen en oninbare bedragen. Voor het behaalde resultaat verwijzen wij naar de tabel Tarievenoverzicht en opbrengsten .
Toeristenbelasting
Algemeen
Personen van buiten de stad die in Utrecht overnachten in een hotel, B&B of een andere betaalde gelegenheid betalen toeristenbelasting. De belasting is een vast percentage van de overnachtingsprijs en wordt door de logies biedende ondernemer ingehouden en aan de gemeente afgedragen.
Ontwikkelingen
De toeristenbelasting is tussen 2023 en 2024 verhoogd met 1%. Het komt daarmee uit op een vast percentage van 7% van de overnachtingsprijs. Het tarief is in 2025 verder verhoogd tot 8,5%.
Toelichting
In de begroting is rekening gehouden met een opbrengst van 6,1 miljoen euro aan toeristenbelasting. Uiteindelijk is er 6,7 miljoen euro gerealiseerd, wat neerkomt op een voordeel van 0,6 miljoen euro. Het verschil is te verklaren door een te voorzichtige raming. Voor het behaalde resultaat verwijzen wij naar de tabel Tarievenoverzicht en opbrengsten .
Parkeerbelasting
Algemeen
Parkeerbelastingen vormen een regulerende belasting. De belasting verbindt een prijs aan het parkeren in de stad op plaatsen waar de parkeerdruk hoog is. Op die manier wordt het parkeergedrag beïnvloed. Bewoners en bedrijven binnen het betaald parkeergebied kunnen in aanmerking komen voor een vergunning. Bezoekers van bewoners in het betaald parkeergebied kunnen tegen een gereduceerd tarief parkeren, als er bewonerskorting voor bezoek is gekocht. Voor deze korting geldt een maximum van 70 uur per kwartaal. Er zijn aparte vergunningen voor personen die om maatschappelijke redenen vaak parkeren in de stad, zoals mantelzorgers en kraamhulpen.
Toelichting
In 2024 hebben we minder inkomsten gerealiseerd dan begroot. Bij de tweede bestuursrapportage zijn de parkeerinkomsten al incidenteel verlaagd. Deze prognose was te positief ingeschat. Met name de inkomsten kort parkeren blijven achter. Voor het behaalde resultaat verwijzen wij naar de tabel Tarievenoverzicht en opbrengsten .
Bedrijveninvesteringszone
Algemeen
Utrecht kent één Bedrijveninvesteringszone (BIZ). Deze BIZ is gevestigd op de Woonboulevard. De aldaar gevestigde ondernemers betalen een belasting, waarvan de opbrengst door de gemeente weer wordt doorgestort aan een door deze ondernemers opgerichte vereniging die daarmee investeringen pleegt in het openbare gebied.
Toelichting
Het resultaat conform begroting 2024.
Retributries
Retributries
In dit onderdeel wordt een toelichting gegeven over het behaalde resultaat bij de retributies.
Betrouwbare overheid
Betrouwbare overheid
Huwelijken en partnerschap
Huwelijken en partnerschap
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ | Nominale Begroting 2025 |
Kosten taakveld | 695 | 707 | 696 | 676 | 20 | 750 |
Overhead | 172 | 181 | 181 | 178 | 3 | 186 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 867 | 887 | 877 | 854 | 23 | 936 |
Totale baten | 639 | 653 | 653 | 693 | 40 | 710 |
Kostendekkendheid | 74% | 74% | 74% | 81% | 76% |
Algemeen
De leges voor huwelijk en partnerschap bestaan uit onder andere een eenvoudig huwelijk, flits- en baliehuwelijk en een reguliere huwelijk. De tarieven verschillen afhankelijk van het gekozen tijdstip en de locatie.
Toelichting op het resultaat
We hebben in Utrecht verschillende varianten voor huwelijken en partnerschappen (onder andere gratis huwelijk, eenvoudig huwelijk, flits/baliehuwelijk, reguliere huwelijk). De tarieven verschillen afhankelijk van gekozen tijdstip en plaats. De kosten van deze dienstverlening bestaan uit personele inzet (tijd) van de interne- en externe medewerkers en de locatie waar het huwelijk voltrokken wordt. Daarnaast zijn er ook andere kosten zoals huisvestingskosten, automatiseringskosten, materialen en overhead die worden toegerekend. De lichte stijging komt doordat de tarieven van de eenvoudige huwelijken zijn verhoogd conform besluitvorming in de voorjaarsnota 2024. Daarin is opgenomen dat het streven is om te komen tot een maximale kostendekkendheid.
Uittreksels en afschriften
Uittreksels en afschriften
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting |
Kosten taakveld | 677 | 515 | 866 | 845 | 21 | 540 |
Overhead | 148 | 106 | 176 | 166 | 10 | 112 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 825 | 621 | 1.042 | 1.011 | 31 | 652 |
Totale baten | 825 | 616 | 1.035 | 1.006 | -29 | 641 |
Kostendekkendheid | 100% | 99% | 99% | 99% | 98% |
Algemeen
We hebben verschillende tarieven voor deze dienstverlening. Een deel van deze tarieven kunnen we zelf vaststellen (uittreksel BRP) en sommige worden door het Rijk voorgeschreven (Verklaring Omtrent het Gedrag). De leges zijn opgebouwd uit de kosten die de gemeente moet maken voor deze dienstverlening, zoals lonen, inhuur, overhead en materiële kosten. Uitgangspunt is dat de totale kosten worden gedekt uit de totale legesopbrengsten.
Toelichting op het resultaat
Door mindere aantallen dan begroot zijn zowel de baten als lasten evenredig gedaald, waardoor dit geen effect heeft op de kostendekkendheid.
Reisdocumenten
Reisdocumenten
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale |
Kosten taakveld | 2.154 | 3.916 | 3.888 | 4.818 | -930 | 4.100 |
Overhead | 230 | 415 | 383 | 480 | -97 | 423 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 2.384 | 4.331 | 4.271 | 5.298 | -1.027 | 4.523 |
Totale baten | 2.395 | 4.253 | 4.253 | 5.287 | 1.034 | 4.457 |
Kostendekkendheid | 100% | 98% | 100% | 100% | 99% |
Algemeen
De leges reisdocumenten bestaan uit de leges voor onder meer het afgeven van reisdocumenten. Voor deze tarieven geldt een door het Rijk vastgesteld maximumtarief. Het uitgangspunt is dat de totale kosten worden gedekt uit de totale legesopbrengsten.
Toelichting op resultaat
Utrecht hanteert voor de reisdocumenten de maximaal toegestane tarieven. Hoewel we de begroting voor 2024 reeds hadden aangepast naar aanleiding van de 10- jarige geldigheidsduur van de reisdocumenten, hebben we toch meer aantallen gerealiseerd dan begroot. Deze groei kan te maken hebben met een inhaalvraag die nog voortvloeit uit de coronaperiode. Deze groei heeft geen effect op de kostendekkendheid, omdat hogere aantallen zowel voor meer baten als voor meer lasten zorgen.
Rijbewijzen
Rijbewijzen
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale Begroting 2025 |
Kosten taakveld | 974 | 1.045 | 1.050 | 1.056 | -6 | 1.105 |
Overhead | 150 | 172 | 172 | 167 | 5 | 175 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 1.124 | 1.217 | 1.222 | 1.223 | -1 | 1.280 |
Totale baten | 1.110 | 1.209 | 1.209 | 1.203 | -6 | 1.268 |
Kostendekkendheid | 99% | 99% | 99% | 98% | 99% |
Algemeen
De leges rijbewijzen bestaan uit de leges voor onder meer het afgeven van rijbewijzen. Voor deze tarieven geldt een door het Rijk vastgesteld maximumtarief. Uitgangspunt is dat de totale kosten worden gedekt uit de totale legesopbrengsten.
Toelichting op het resultaat
Voor deze tarieven geldt een door het Rijk vastgesteld maximumtarief. Uitgangspunt is dat de totale kosten worden gedekt uit de totale legesopbrengsten. We zien iets lagere aantallen rijbewijzen dan begroot, mede door de mogelijkheid van digitale aanvragen (DAR) rechtstreeks bij het RDW. Dit heeft geen majeure afwijking voor de kostendekkendheid.
Duurzame bereikbaarheid
Duurzame bereikbaarheid
Leges Bereikbaarheid
Leges Bereikbaarheid
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale Begroting 2025 |
Kosten taakveld | 718 | 582 | 582 | 1.058 | -476 | 723 |
Overhead | 260 | 164 | 164 | 345 | -181 | 246 |
BTW | 56 | 57 | 57 | 93 | -36 | 67 |
Totale lasten | 1.034 | 803 | 803 | 1.496 | -693 | 1.036 |
Totale baten | 268 | 299 | 299 | 265 | -34 | 291 |
Kostendekkendheid | 26% | 37% | 37% | 18% | 28% |
Algemeen
De leges voor duurzame bereikbaarheid bestaan uit de leges voor het in behandeling nemen van aanvragen gehandicaptenparkeerfaciliteiten (Europese gehandicaptenparkeerkaart, parkeerplaats bij het woon-, werk- of studieadres), milieuzones en aanvragen taxivergunning.
Toelichting op het resultaat
De totale kostendekkendheid van het programma Duurzame bereikbaarheid wordt sterk beïnvloed door de lage kostendekkendheid van de leges gehandicaptenparkeerfaciliteiten (15%). De lasten worden voor deze doelgroep zo beperkt mogelijk gehouden. De kosten vallen in 2024 hoger uit dan begroot doordat de kosten voor medische keuringen sterk zijn gestegen.
Aantrekkelijke, groene leefomgeving & erfgoed
Aantrekkelijke, groene leefomgeving & erfgoed
Vergunningen Openbare Ruimte
Vergunningen Openbare Ruimte
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale Begroting 2025 |
Kosten taakveld | 1.638 | 1.615 | 1.615 | 1.867 | -252 | 1.957 |
Overhead | 417 | 644 | 644 | 648 | -4 | 448 |
BTW | 30 | 43 | 43 | 38 | 5 | 33 |
Totale lasten | 2.085 | 2.301 | 2.301 | 2.553 | -251 | 2.438 |
Totale baten | 1.878 | 2.369 | 2.369 | 2.001 | -368 | 2.459 |
Kostendekkendheid | 90% | 103% | 103% | 78% | 101% |
Algemeen
Het gaat om vergunningen voor onder meer het leggen van kabels en leidingen, standplaatsen, verkeersontheffingen en inname openbare grond.
Toelichting op het resultaat
Het aantal vergunningsaanvragen is lager dan begroot bij kabels en leidingen.
Evenementen
Evenementen
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele Begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 480 | 774 | 774 | 546 | 228 | 845 |
Overhead | 243 | 385 | 385 | 283 | 102 | 416 |
BTW | 14 | 22 | 22 | 16 | 6 | 24 |
Totale lasten | 738 | 1.181 | 1.181 | 845 | 336 | 1.285 |
Totale baten | 601 | 641 | 466 | 495 | -29 | 650 |
Kostendekkendheid | 82% | 54% | 39% | 59% | 51% |
Algemeen
De leges voor evenementen bestaan uit onder andere het in behandeling nemen van aanvragen voor een vergunning voor binnen- en buitenevenementen, aanvragen tap-ontheffing en uit de leges voor het uitvoeren van geluidsmetingen.
Toelichting op het resultaat
Behalve bij de kleine evenementen liggen de gerealiseerde aantallen onder de begrote bedragen. De grootste onderschrijding zien wij bij de middelgrote en grote evenementen. Bij de tweede bestuursrapportage 2024 werden de baten met € 175.000 naar beneden bijgesteld.
Begraafplaatsrechten
Begraafplaatsrechten
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 1.363 | 1.371 | 1.371 | 1.254 | 117 | 1.424 |
Overhead | 114 | 112 | 112 | 112 | 0 | 118 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 1.477 | 1.483 | 1.483 | 1.366 | 117 | 1.542 |
Totale baten | 1.470 | 1.366 | 1.366 | 1.266 | -100 | 1.455 |
Kostendekkendheid | 100% | 92% | 92% | 93% | 94% |
Algemeen
De leges voor begraafplaatsrechten bestaan uit onder andere het afnemen van begraafplaatsrechten, het beheer en het onderhoud daarvan.
Toelichting op het resultaat
Niet alle kosten die voor het beheer en onderhoud van de begraafplaatsen worden gemaakt, mogen op grond van wet- en regelgeving aan de tarieven begraafplaatsen worden toegerekend. Het totaal van de inkomsten van de begraafplaatsrechten in 2024 dekt 93% van de toerekenbare kosten. Zowel de baten als de toerekenbare lasten zijn in 2024 iets lager dan begroot. Dit komt omdat er minder begravingen zijn geweest dan verwacht.
Brug-, schut- en havengelden
Brug-, schut- en havengelden
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 1.562 | 1.174 | 1.221 | 1.498 | -277 | 1.176 |
Overhead | 355 | 430 | 386 | 386 | 0 | 425 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 1.917 | 1.604 | 1.607 | 1.884 | -277 | 1.601 |
Totale baten | 1.193 | 781 | 794 | 739 | -55 | 1.073 |
Kostendekkendheid | 62% | 49% | 49% | 39% | 67% |
Algemeen
De leges voor brug- schut- en havengelden bestaan uit de leges waarbij een recht wordt geheven voor het buiten diensturen openen van bruggen, voor het gebruik van de sluis en voor het gebruik van de haven (zijnde alle wateren binnen de gemeente), die in beheer of onderhoud zijn bij de gemeente.
Toelichting op het resultaat
De opbrengsten vanuit de publieke taak zijn minder dan begroot door het wegvallen van een klant beroepsvaart. Daarentegen zijn de inkomsten vanuit de brug-en sluizen zijn iets hoger dan begroot. Op het onderdeel kosten zijn de volgende resultaten behaald:
- meer personeelskosten vanwege meer beleidstechnische aspecten ten aanzien vergunningen voor onbepaalde tijd welke volgende de regelgeving terug gebracht moeten worden naar vergunningen voor bepaald tijd;
- kosten voor het project "Stadswatervisie" waar havens een onderdeel in vormt. Deze kosten waren gedeeltelijk begroot.
Marktgelden
Marktgelden
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 817 | 598 | 727 | 890 | -163 | 712 |
Overhead | 257 | 250 | 241 | 241 | 0 | 272 |
BTW | 25 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 1.099 | 848 | 968 | 1.131 | -163 | 984 |
Totale baten | 679 | 767 | 746 | 757 | 12 | 807 |
Kostendekkendheid | 62% | 90% | 77% | 67% | 82% |
Algemeen
Onder de naam marktgeld wordt een recht geheven voor het innemen van een standplaats op de in de Marktverordening Utrecht 2017 aangewezen markten en marktdagen en voor het door de gemeente verlenen van diensten verband houdende met de wachtlijst voor een standplaats op de wijk- en warenmarkten. Het marktgeld wordt geheven van degene aan wie de vergunning tot het innemen van een standplaats op de markt is verleend dan wel degene die het verzoek om inschrijving of verlenging op de wachtlijst heeft gedaan. Het tarief voor het innemen van een standplaats is afhankelijk van de locatie in de stad waar de markt plaats vindt, de grootte van de ingenomen standplaats en het al dan niet tijdelijk zijn van de standplaats.
Toelichting op het resultaat
De kostendekkendheid op de publieke taken komt uit op 67% ten opzichte van de begroting 77%. De verlaging van de kostendekkendheid wordt met name veroorzaakt door de kostenstijging. De belangrijkste oorzaken hiervan zijn:
- toename van de personeelskosten door de inzet van een extra beleidsmedewerker. Door meer beleidstechnische zaken zoals de vergunningen problematiek is uitbreiding nodig geacht;
- meer kosten voor de huur en het onderhoud van toiletwagens. Tevens nemen de beveiligingskosten ook toe als gevolg van meer toezicht en handhaving.
Veilige stad
Veilige stad
Inleiding
Retributies ('verplichte betalingen') zijn leges, gelden of rechten. Het aanvragen van een paspoort of een rijbewijs of een vergunning om een dakkapel te bouwen en het sluiten van een huwelijk zijn voorbeelden van dienstverlening die aan individuele burgers wordt verleend. Met retributies kan de gemeente (een deel van) de kosten die gemaakt worden met de dienstverlening verhalen op de burger die om de dienstverlening vraagt.
De legesverordening is de meest algemene verordening. De leges voor de aanvraag van een omgevingsvergunning is ondergebracht in een aparte verordening. De Omgevingswet en de Wet Kwaliteitsborging zijn per 1 januari 2024 ingegaan. Met de brug- schut- en havengelden en de marktgelden vraagt de gemeente een vergoeding voor de kosten van het bedienen van de bruggen en schutten, het gebruik van de havens en het mogelijk maken van de markten in de stad. De rechten begraafplaatsen zien op de kosten die de gemeentelijke begraafplaatsen oproepen.
De Gemeentewet vereist dat de begrote opbrengsten van de retributies de begrote kosten niet overstijgen. Deze opbrengstlimiet geldt voor de verordening als geheel. Dat houdt in dat binnen een verordening sommige tarieven meer dan honderd procent mogen zijn, terwijl andere minder dan honderd procent kostendekkend zijn.
In dit onderdeel vindt u in één overzicht de behaalde resultaten van de legesplichtige activiteiten vallend onder een programma. De nadere toelichting vindt u terug in de bijlage Kostendekkendheid Tarieven en Leges
Exploitatievergunning
Exploitatievergunning
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 41 | 17 | 17 | 26 | -9 | 36 |
Overhead | 23 | 8 | 8 | 14 | -6 | 17 |
BTW | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Totale lasten | 65 | 25 | 25 | 40 | -15 | 54 |
Totale baten | 4 | 2 | 2 | 4 | 2 | 3 |
Kostendekkendheid | 6% | 7% | 7% | 10% | 6% |
Algemeen
Hieronder vallen vergunningaanvragen die via een aanwijzingsbesluit onder de vergunningplicht vallen in het kader van ondermijning.
Toelichting op het resultaat
Om de kosten voor ondernemers zo laag mogelijk te houden is gekozen dit tarief niet kostendekkend te maken. De realisatie in 2024 is conform begroting.
Vergunning voetbalwedstrijden
Vergunning voetbalwedstrijden
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 15 | 22 | 22 | 23 | -1 | 23 |
Overhead | 5 | 11 | 11 | 12 | -1 | 12 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 20 | 33 | 33 | 35 | -2 | 35 |
Totale baten | 12 | 16 | 16 | 17 | 1 | 35 |
Kostendekkendheid | 62% | 47% | 47% | 50% | 100% |
Algemeen
Het gaat om leges voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een vergunning voor het (doen) houden van een betaald voetbalwedstrijd.
Toelichting op het resultaat
Voor 19 wedstrijden zijn leges in rekening gebracht voor een totaalbedrag van € 17.413. Er werd in de begroting rekening gehouden met opbrengsten voor 17 wedstrijden (totaal € 15.580). De werkelijke kosten voor het verstrekken van deze leges bedroegen 34.700. De kostendekkendheid is met 50% iets hoger dan begroot. Vanaf 2025 hanteren we in de begroting een kostendekkend tarief.
Horeca
Horeca
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 797 | 753 | 753 | 713 | 40 | 881 |
Overhead | 419 | 348 | 348 | 378 | -30 | 375 |
BTW | 25 | 22 | 22 | 23 | -1 | 25 |
Totale lasten | 1.242 | 1.123 | 1.123 | 1.114 | 9 | 1.281 |
Totale baten | 690 | 855 | 855 | 593 | 262 | 930 |
Kostendekkendheid | 56% | 76% | 76% | 53% | 73% |
Algemeen
De leges voor horeca bestaan uit leges voor het in behandeling nemen van vergunningaanvragen (in het kader van de Alcoholwet, Verordening horeca gemeente Utrecht, een combinatie van beide, met of zonder terras), aanvragen wijziging inrichting en aanvragen wijziging leidinggevende.
Toelichting op het resultaat
De opbrengsten zijn lager dan begroot, omdat in 2024 minder vergunningaanvragen zijn ingediend.
Gokken
Gokken
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 3 | 9 | 9 | 18 | -9 | 2 |
Overhead | 1 | 4 | 4 | 10 | -6 | 1 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 4 | 13 | 13 | 28 | -15 | 3 |
Totale baten | 15 | 18 | 18 | 11 | 7 | 3 |
Kostendekkendheid | 423% | 138% | 138% | 38% | 100% |
Algemeen
De leges voor gokken bestaan uit onder andere de aanwezigheid van speelautomaten, speelautomatenhallen, loterij, bingo en rad van avontuur.
Toelichting op het resultaat
De aanwezigheidsvergunningen voor speelautomatenhallen en speelautomaten worden voor drie jaar vergund. Afhankelijk van het aantal aanvragen fluctueren de kosten en opbrengsten.
Sekswerk
Sekswerk
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 1 | 6 | 6 | 0 | 6 | 1 |
Overhead | 0 | 3 | 3 | 0 | 3 | 0 |
BTW | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totale lasten | 1 | 9 | 9 | 0 | 9 | 1 |
Totale baten | 5 | 9 | 9 | 0 | 9 | 1 |
Kostendekkendheid | 462% | 100% | 100% | 0% | 100% |
Algemeen
De leges voor sekswerk bestaan uit onder andere het verkrijgen of wijzigen van een vergunning van een seksinrichting of escortbedrijf.
Toelichting op het resultaat
In 2024 zijn er geen vergunningen voor sekswerk verleend.
Ontwikkelen en wonen voor iedereen
Ontwikkelen en wonen voor iedereen
Woonruimtezaken
Woonruimtezaken
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 326 | 432 | 432 | 328 | 104 | 368 |
Overhead | 130 | 164 | 164 | 145 | 19 | 150 |
BTW | 12 | 14 | 14 | 12 | 2 | 11 |
Totale lasten | 468 | 609 | 609 | 485 | 125 | 529 |
Totale baten | 493 | 534 | 534 | 663 | -129 | 521 |
Kostendekkendheid | 105% | 88% | 88% | 137% | 98% |
Algemeen
Het gaat hier om leges voor onttrekking, samenvoeging, omzetting en woning vorming, splitsing, opkoopbescherming en verklaring bestemming en gebruik.
Toelichting op het resultaat
De leges woonruimtezaken zijn hoger dan begroot door een hogere aantallen vergunningen van splitsingen en opkoopbescherming.
Leges Omgevingsvergunningen
Leges Omgevingsvergunningen
x € 1.000 | ||||||
Omschrijving | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Nominale begroting 2025 |
Kosten taakveld | 12.461 | 13.307 | 13.307 | 13.403 | -96 | 15.212 |
Overhead | 4.619 | 4.343 | 4.343 | 5.546 | -1.203 | 4.969 |
BTW | 637 | 677 | 677 | 729 | -52 | 970 |
Totale lasten | 17.716 | 18.327 | 18.327 | 19.678 | -1.351 | 21.151 |
Totale baten | 20.728 | 18.301 | 18.301 | 17.488 | 813 | 21.050 |
Kostendekkendheid | 117% | 100% | 100% | 89% | 100% |
Algemeen
In 2024 zijn de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) in werking getreden. Dit heeft gevolgen voor de bouwprojecten die onder de Wkb worden uitgevoerd. Het principe van legesheffing verandert niet. Voor een deel van de bouwactiviteiten is de bouwtechnische toets overgedragen van de gemeente Utrecht naar private kwaliteitsborgers. In de nieuwe verordening is daarom onderscheid gemaakt tussen een technische en een planologische (ruimtelijke deel) vergunning.
Toelichting op het resultaat
In 2024 zijn er minder aanvragen voor grote bouwvergunningen ingediend. Dit is voornamelijk het gevolg van de onzekerheden die verband houden met de netcongestie. De invoering van de Omgevingswet en een nieuw systeem hebben ertoe geleid dat de behandeling van een vergunningaanvraag meer tijd in beslag nam en resulteerde in hogere kosten. Daar tegenover staan lagere materiële lasten. De kosten voor overhead zijn toegenomen door de hogere ureninzet bij dit product. De kosten van de overhead nemen niet toe, wel neemt het gedeelte van de kosten overhead dat wordt toegerekend aan de leges toe.