Huisvesting scholen
Moderne en toekomstbestendige huisvesting van scholen, die voldoende passend en duurzaam is.
Wat hebben we bereikt in 2024?
We hebben aandacht voor een goed en volledig aanbod in de stad. Dit heeft geresulteerd in vijf nieuwe/gerenoveerde basisscholen, vijf nieuwe/gerenoveerde voortgezet onderwijsscholen, zes voorzieningen (zaaldelen) voor bewegingsonderwijs (zie Voortgangsrapporage Onderwijshuisvesting 2024 p. 20, 23) en tien groenere schoolpleinen. Daarnaast zijn we gestart met de bouw van de Internationale School Utrecht. We lopen niet volledig op schema met de bouw van de scholen. We naderen het einde van de looptijd van de huidige planperiode van het Meerjaren Perspectief Onderwijshuisvesting 2016-2025 (MPOHV), veel projecten zijn of worden wel opgestart maar nog niet afgerond binnen de looptijd van het MPOHV. Eerdere projecten zijn dit jaar doorgeschoven naar de periode na 2025, dit betekent dat deze in de nieuwe beleidsnota Onderwijshuisvesting 2026 –2041 worden opgenomen. Dit komt door grote uitdagingen op het gebied van onderwijshuisvesting, zoals de stijging van de bouwkosten, het energievraagstuk, de verduurzamingsopgave en de beperkte binnenstedelijke ruimte. Bij bouwprojecten kunnen we vanwege netcongestie niet direct van het gas af, maar worden projecten wel vaak voorbereid om van het gas af te gaan. Maatwerk en innovatie is nodig om moderne, toekomstbestendige schoolgebouwen te realiseren.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2015 | Meerjarenplanning onderwijshuisvesting. | |
2021 | De verordening Huisvesting voor scholen is de set spelregels voor onderwijshuisvesting die we met de schoolbesturen in Utrecht opgesteld hebben en vastgesteld is door de gemeenteraad. | |
2021 | Met de schoolbesturen is een visie op onderwijshuisvesting ontwikkeld. De visie op onderwijshuisvesting is onderdeel van de verordening. | |
2021 | Het doel van dit plan is het versterken van de verbinding tussen voorzieningen die een bijdrage leveren in de ontwikkeling van kinderen tussen 0 en 18 jaar. | |
2024 | Inzicht in de wijze waarop we het afgelopen jaar invulling hebben gegeven aan het Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting (MPOHV). |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal wijken (van de 10) met voldoende schoolgebouwen voor primair onderwijs (112,5% of meer) | 9 | 9 | 9 | 10 | 9 | ||||
Aantal wijken (van de 2) met voldoende schoolgebouwen voor voortgezet onderwijs (112,5% of meer) | 0 | 1 | 0 | 2 | 0 | ||||
Schooldaken met zonnepanelen | 41% | 43% | 48% | 54% | 55% | ||||
Schoolgebouwen zonder aardgasaansluiting | 31,3% | 34% | 52% | 41% | 59% |
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- We hebben mogelijkheden (financieel en organisatorisch) onderzocht om verschillende functies (kinderopvang, zorg/welzijn, bibliotheek etc.) in een gebouw te mengen en dubbelgebruik van ruimtes te integreren. Dit is uitgewerkt in het de beleidsnota Onderwijshuisvesting 2026-2041. In de tussentijd bent u hierover geïnformeerd via de Contourenbrief Ontwikkelingen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2026-2041 .
- Netcongestie: Door de netbeheerder is een stop afgekondigd voor stroomleveringen van nieuwe grote netaansluitingen. Bij bouwprojecten kunnen we vanwege netcongestie niet direct van het gas af, maar worden projecten wel vaak voorbereid om van het gas af te gaan. Daardoor blijft het percentage bij de indicator 'schoolgebouw zonder gasaansluiting' achter. Voor de projecten waarvan de technische oplossing op projectniveau helder is, is het benodigde projectkrediet in het lopende MPOHV aangepast. Voor de overige projecten geldt dat deze projectkredieten zullen worden aangepast en opgenomen in het Huisvestingsprogramma en MPOHV vanaf het moment dat er zicht is op de technische oplossing. Zie voor meer informatie de Voortgangsrapportage 2024 .
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- Voor het HVP 2026 (in plaats van zoals aangekondigd HVP2025) wordt een voorstel uitgewerkt om de normbedragen voor de bouw van scholen beter te laten aansluiten op onze ambities, toegenomen wettelijke vereisten en marktontwikkelingen. In de tussentijd bent u hierover geïnformeerd via de Contourenbrief Ontwikkelingen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2026-2041 .
- De herziening van het Uitvoeringsplan Utrechtse Kindcentra (mogelijkheden financieel en juridisch) heeft vertraging opgelopen en wordt begin 2025 herzien.
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Niet van toepassing
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- In 2024 hebben we met de schoolbesturen gewerkt aan de ontwikkeling van het nieuwe Integraal Huisvestingsplan scholen 2026-204 1 (voorheen Meerjarenperspectief Onderwijshuisvesting). De door de gemeenteraad vastgestelde visie op onderwijshuisvesting was de basis voor huisvestingsplan. In de tussentijd bent u hierover geïnformeerd via de Contourenbrief Ontwikkelingen Integraal Huisvestingsplan Onderwijs 2026-2041 .
- We hebben gesprekken gevoerd met de schoolbesturen zowel stadsbreed, op wijk- of gebiedsniveau wat er aan huisvesting nodig is. We komen tot afspraken zodat we gebouwen optimaler benutten en de bezettingsgraden van de schoolgebouwen verhogen. De basis voor de wijk Overvecht is gelegd. Dit is verder uitgewerkt in het nieuwe integraal huisvestingsplan scholen 2026-2041 (voorheen MPOHV)
We hebben in 2024 subsidie gegeven aan 10 scholen voor groene schoolpleinen. Zie voor meer informatie de Voortgangsrapportage 2024 .
Stimuleren van Utrechtse Kindcentra (UK). Het Kindcentrum Willibrord in Vleuten is afgerond en we zijn nog bezig met plannen voor Kindcentra in o.a. Cartesius, Groenewoud, Beurskwartier, Haarrijn en Merwede. Zie voor meer informatie de Voortgangsrapportage 2024 .
- Het starten van een nieuwe school verloopt sinds juli 2021 via het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap volgens de Wet Meer ruimte voor nieuwe scholen. Wij dienen voor huisvesting te zorgen als een school mag starten. In 2024 heeft zich één initiatiefnemer aangemeld voor de gemeente Utrecht. Het gaat om een basisschool op islamitisch grondslag. De besluitvorming van OCW volgt voor 1 juni 2025. Zie voor meer informatie de Voortgangsrapportage 2024 .
- De gemeente heeft een tweejaarlijks een klantonderzoek uitgevoerd om te zien hoe de samenwerking met de gemeentelijke afdeling onderwijshuisvesting ervaren wordt. Er is een klantonderzoek voor vastgoed in het algemeen gedaan in 2023, onderwijshuisvesting is daar een klein onderdeel van. De toelichting is te vinden in de Voortgangsrapportage 2024 .
- Binnen het programma realiseren we in iedere nieuwbouwwijk met voldoende omvang een nieuwe basisschool. Lees hierover meer in Leerlingenprognose 2024.
- Voor de VO scholen kijken we naar de stadsbrede spreiding. Gemeente en de betrokken schoolbesturen hebben in juni 2024 een intentieverklaring getekend waarin zij afspraken hebben herijkt over de groei en huisvesting van de Utrechtse middelbare scholen, maar soms ook juist over het loslaten van groeiafspraken. Zie voor meer informatie de Voortgangsrapportage 2024 .
- We hebben diverse initiatieven gestimuleerd om het probleem van vroege selectie tegen te gaan. De nieuwbouw voor het Aurelius College is gerealiseerd, met als doel ruimte te bieden voor 10-14 onderwijs, aanvullend op het 10-14 onderwijs in de nieuwe locatie van Academie 10. Het betrokken schoolbestuur heeft begin 2024 besloten het Aurelius College te sluiten. De sluiting van het Aurelius heeft volgens het schoolbestuur vooral te maken met de financiële investeringen die nodig waren om het Aurelius concept te laten werken. (Zie schriftelijke vragen Beantwoording SV2024 nr 38 over Ontzettend snelle sluiting Aurelius college ).
- We hebben zes voorzieningen (zaaldelen) voor bewegingsonderwijs gerealiseerd. Daarvan hebben we er drie tot één sporthal gecombineerd (Academie Tien), om buiten schooltijd in te zetten voor de Utrechtse Sportclubs.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Financiën 2: Huisvesting scholen
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 2.847 | 5.729 | 2.847 | 4.005 | 4.825 | 819 | 3.029 | |
Lasten | 57.839 | 55.368 | 56.580 | 59.922 | 59.791 | 131 | 64.222 | |
Totaal | -54.992 | -49.639 | -53.733 | -55.916 | -54.966 | 950 | -61.192 | |
Onttrekking reserves | 3.008 | 3.009 | 2.665 | 54.998 | 55.003 | 5 | 0 | |
Toevoeging reserves | 754 | 1.110 | 0 | 3.100 | 3.100 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 2.254 | 1.899 | 2.665 | 51.898 | 51.903 | 5 | 0 | |
Totaal | -52.738 | -47.740 | -51.068 | -4.018 | -3.063 | 955 | -61.192 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | 819 | |
Vrijval voorziening directievilla. Deze voorziening is ingesteld vanwege achterstallig onderhoud in de directievilla. De directievilla is opgeleverd en daarmee kan het restant van de voorziening vrijvallen. | 799 | I |
Overige baten | 20 | |
Lasten | 131 | |
Voordeel huisvestingscalamiteiten omdat zich minder calamiteiten bij scholen hebben voorgedaan dan verwacht. | 162 | I |
Overige lasten | -31 | |
Reserves | 5 | |
Onttrekkingen | 5 | |
Overige onttrekkingen | 5 | |
Toevoegingen | 0 | |
Overige toevoegingen | 0 |