Eigen pad in het onderwijs
Alle kinderen en jongeren doorlopen hun eigen unieke pad in het onderwijs naar kansrijke deelname aan de samenleving.
Wat hebben we bereikt in 2024?
Het onderwijs staat voor uitdagingen om alle Utrechtse kinderen en jongeren kwalitatief hoogwaardig onderwijs te bieden. Door ongelijk te investeren voor gelijke kansen hebben we ons ingezet om zoveel mogelijk kinderen en jongeren een passende en succesvolle schoolloopbaan te bieden in tijden van lokale en landelijke besparingen. Dit hebben we gedaan door VE uit te breiden om zo vroeg mogelijk in te zetten op een goede ontwikkeling. Daarnaast hebben we ons ingezet om het lerarentekort te bestrijden en de samenwerking te zoeken tussen het onderwijs en de jeugdhulp, om de toenemende complexe ondersteuningsvragen bij kinderen en jongeren goed op te kunnen pakken. Op deze manier zorgen we ervoor dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie halen. Onze integrale aanpak hebben we verstevigd door de stadstafel voor de Utrechtse Jeugd te realiseren, een nieuw stedelijk overleg van onderwijs-, jeugdhulp en sociale basispartners. Toch zien we dat het bereiken van de doelstelling onder druk staat, ondanks de inspanningen van alle professionals en bestuurders in de stad.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
Nota van uitgangspunten Passende Kinderopvang Utrecht vanaf 2024 | 2023 | De nota van uitgangspunten passende kinderopvang 2024 biedt een geactualiseerd beleidskader voor de uitvoering van voorschoolse educatie, kinderopvang plus en buitenschoolse opvang plus, vanaf 2024. |
2022 | Voorschriften op het gebied van leerlingenvervoer. | |
2024 | De gezamenlijke agenda van schoolbesturen, kinderopvangpartners, (onderwijs)partners) en gemeente Utrecht. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bereik voorschoolse educatie | 90 | 73% | 90 | 69% | 90 | ||||
Aantal beschikbare Voorschoolse Educatie (VE) plaatsen. | 1260 | 1095 | 1260 | 1035 | 1260 | ||||
Aantal thuiszittende kinderen als gevolg van ontbrekend leerlingenvervoer. | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Klanttevredenheid leerlingenvervoer. | 8 | 7,1 | 8 | 7,1 | 8 | ||||
% van de Utrechtse bevolking dat lid is van de bibliotheek. | 25% | 26% | 25% | 27,9% | 25% | ||||
Aantal benaderde jongeren in de Focus aanpak | 1000 leerlingen | 1463 in schooljaar 2022-2023 | 1000 leerlingen | 1830 in schooljaar 2023-2024 | 1000 leerlingen | ||||
Aantal thuiszitters 5-18 jaar. | 0 | 133 | 0 | 215 | 0 | ||||
% niet vervulde vacatures in het primair onderwijs | 9.1% | 9.3% |
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- Er zijn vier VE groepen gestart voor kinderen vanaf 2 jaar en er zijn verschillende taal/ontwikkelinterventies voor kinderen jonger dan 2,5 jaar die niet aan de reguliere kinderopvang deelnemen, ondanks deze inzet daalde het bereik en aantal VE plekken.
Er is een nieuw beleidskader voor Passende kinderopvang ingegaan in 2024. Er wordt uitvoering gegeven aan reguliere voorschoolse educatie. Kinderen zonder indicatie kunnen nu twee dagdelen voorschool afnemen in plaats van één dagdeel per week. Indiceren gebeurt deels op basis van maatwerk.
- Vanwege de blijvende uitdagingen in het leerlingenvervoer hebben we voor leerlingenvervoer zowel een plan van aanpak voor de korte termijn als een lange termijnaanpak opgesteld. Hier hebben we in 2024 uitvoering aan gegeven en zullen dit de komende jaren blijven doen. Doordat we in de uitvoering van zowel de aanpak op de korte als lange termijn sturen op zelfstandig reizen van de leerling, minder lang en minder ver reizen en het Utrechtse leerlingenvervoer betaalbaar houden zorgen we voor minder (druk op het) taxivervoer, kortere reistijden en het vergroten van de zelfstandigheid van leerlingen.
- Voor de aanpak van het personeelstekort in het onderwijs heeft het Rijk de Onderwijsregio's ingesteld. Utrecht Stad heeft een eigen onderwijsregio Utrecht Stad gevormd om focus te kunnen houden op de grootstedelijke vraagstukken. Utrecht Stad werkt regionaal samen met onderwijsregio Midden Nederland, met name in de sectoren VO, MBO en opleiden
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
Niet van toepassing
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- Uitvoeren van de wettelijke taken van leerplicht en het regionaal meld- en coördinatiepunt voortijdig schoolverlaten (RMC) en leerlingenvervoer.
We zorgen dat zoveel mogelijk jongeren een startkwalificatie behalen en doorstromen naar een plek op de arbeidsmarkt die past bij hun mogelijkheden en talenten. Dit hebben we gedaan door o.a. door een goede overgang te organiseren tussen het vo en het mbo, in te zetten op een preventieve verzuimaanpak en aanvullende ondersteuning bij loopbaankeuzes. Daarnaast zetten we in op de Focusaanpak. Met de Focusaanpak benaderen we jongeren tot 23 jaar zonder startkwalificatie, schoolinschrijving of vorm van geregistreerd inkomen (minder dan 580 euro per maand) outreachend en bieden we hen ondersteuning richting onderwijs, werk of zorg
Samen met de vier Utrechtse mbo instellingen is uitvoering gegeven aan het ‘mbo uitvoeringsplan 2023-2026 - Waardering voor vakmanschap ’. Vanuit deze samenwerking lanceerden we onder andere de campagne ‘de talentenmaatschappij’ en brachten we de podcast ‘het beste voor je kind’ uit. Een taskforce met mbo, hbo en wo studenten werkte een plan uit voor een inclusief studentenleven.
- Stimuleren van taal en lezen: Er is een start gemaakt met de uitvoering van de Beleidsnota bibliotheek 2024 – 2034 om (digi)taalvaardigheid en burgerschap van onze inwoners te stimuleren. De bibliotheek en Taal Doet Meer boden activiteiten aan ter bevordering van taal en lezen voor o.a. ouders en kinderen.
Met Utrecht Leert, de samenwerking tussen gemeente Utrecht, primair onderwijs, voortgezet onderwijs, MBO en de instellingen die opleiden voor werk in het onderwijs (MBO, HBO, universitair), lanceerden we in oktober 2024 de onderwijsarbeidsmarkt campagne Utrechtse Energie. Over de activiteiten en de resultaten van de Onderwijsregio Utrecht stad leggen we verantwoording af aan het Rijk. De uitvoering ligt op schema. De verwachting is dat de personeelstekorten in het onderwijs nog jaren aanhouden. In Utrecht slagen we erin om de tekorten dichtbij het landelijk gemiddelde te houden.
In 2024 zijn drie kinderopvangorganisaties geselecteerd die subsidie ontvangen om Voorschoolse Educatie aan te bieden.
We hebben ons ingezet dat ouders van kinderen met een indicatie de voorschool weten te vinden en hebben hen gestimuleerd hier gebruik van te maken, want bereik blijft een aandachtspunt. De Dag van de Voorschool 2024 leverde 139 inschrijvingen op.
Net als voorgaande jaren hebben we subsidie verstrekt voor plusgroepen, om kinderen die niet meekunnen in de reguliere voorzieningen (VE, kinderopvang) en ook niet thuishoren in de jeugdhulp een plek te bieden waar ze tot ontwikkeling kunnen komen.
- Subsidie is verstrekt aan Versterken van Taal in het primair onderwijs om leerlingen in het basisonderwijs met risico op taalachterstanden optimaal te ondersteunen.
- Subsidie is verleend aan Taalschool Utrecht en Ithaka voor de eerste opvang van kinderen die als nieuwkomer in ons land aankomen en nog geen Nederlands spreken.Met de training nieuwkomersspecialisten versterken we de kwaliteit van het onderwijs en de ondersteuning aan nieuwkomers na doorstroom vanuit Taalschool Utrecht op school-, leerkracht- en leerling niveau. De training is ontwikkeld door het Stedelijk Expertiseteam Nieuwkomers (ISU en Taalschool Utrecht) en wordt mede gefinancierd door de gemeente Utrecht. Inmiddels zijn 40 nieuwkomersspecialisten opgeleid of bezig met hun opleiding.
We hebben gezorgd via de kernpartneraanpak dat zo veel mogelijk kinderen die dit nodig hebben een aanbod hebben gekregen van onderwijs aangevuld met zorg/jeugdhulp. De mogelijkheden voor maatwerk staan steeds meer onder druk waardoor dit vaker dan voorheen niet is gelukt.
De Brede scholen hebben een nieuwe wijkgerichte opzet gekregen, met een éénduidige werkwijze door de hele stad en een verbeterde aansturing. Hierdoor kan er beter worden aangesloten bij de projectorganisatie van School en Omgeving en is er ruimte om ook aan te sluiten bij ontwikkelingen zoals de gezonde schoollunch.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Met het aflopen van de UOA werkagenda 2019 – 2022 , is in april 2024 een nieuwe UOA werkagenda 2024 -2027 vastgesteld. Dit was nog niet aangekondigd in de begroting 2024. De UOA is een meerjarige agenda waarin de gemeente samen met partners in het onderwijs- en jeugddomein zich inspant om gezamenlijke ambities te realiseren en zo maximale ontwikkelkansen voor de Utrechtse jeugd te bieden. Het UOA jaarplan biedt inzicht in de behaalde resultaten over 2024 en beoogde resultaten voor 2025.
Financiën 1: Eigen pad in het onderwijs
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 22.396 | 18.181 | 16.493 | 19.688 | 17.113 | -2.575 | 16.493 | |
Lasten | 74.087 | 65.827 | 63.109 | 69.411 | 65.408 | 4.003 | 66.924 | |
Totaal | -51.691 | -47.645 | -46.616 | -49.723 | -48.295 | 1.428 | -50.431 | |
Onttrekking reserves | 474 | 472 | 2 | 1.155 | 1.155 | 0 | 700 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 700 | 700 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 474 | 472 | 2 | 455 | 455 | 0 | 700 | |
Totaal | -51.217 | -47.173 | -46.615 | -49.268 | -47.840 | 1.428 | -49.731 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | -2.575 | |
Onderwijsachterstandenbeleid | -2.326 | I |
Passende Plek | 743 | I |
Bibliotheek | -876 | I |
Overige baten | -116 | |
Lasten | 4.003 | |
Onderwijsachterstandenbeleid | 2.690 | I |
Bibliotheek | 865 | I |
Passende Plek | -757 | I |
Voldoende goede onderwijsprofessionals | 499 | I |
Aansluiting Onderwijs-Arbeidsmarkt | 392 | I |
Overige lasten | 314 |