Mobiliteitsgedrag
Mobiliteitsgedrag dat bijdraagt aan een gezonde en leefbare stad.
Wat hebben we bereikt in 2024?
Wij liggen op schema met het wegwerken van de tekorten aan fietsparkeerplekken op de stations, de binnenstad en de vooroorlogse wijken.
Voor het autoparkeren hebben we ten minste 191 parkeerplekken omgevormd naar ruimte voor groen, fiets en verblijf. De realisatie loopt wel achter op het doel: nog niet alle omgevormde plekken zijn verwerkt in de cijfers en we zijn voor de realisatie afhankelijk van de vraag vanuit inwoners en van kansen binnen ruimtelijke projecten. Wat betreft de uitbreiding van het betaald parkeerareaal lopen we ook achter op schema als gevolg van een jaarlijkse variatie in het werkelijk aantal toegevoegde betaald parkeerplaatsen. Zo zijn er in 2023 minder parkeerplaatsen toegevoegd aan het betaalde areaal terwijl de doelstelling wel hetzelfde is gebleven voor 2024.
Voor mobiliteitsmanagement, verkeersmanagement en Smart Mobility liggen we op schema. We hebben verder invulling gegeven aan het bevorderen van duurzame mobiliteit en het uitwerken van de ambities (uit het Mobiliteitsplan 2040) op het gebied van Dynamisch Verkeersmanagement (DVM). Daarnaast hebben we pilots voor het spreiden van fietsstromen, intelligente toegang en slim laden -en lossen in uitvoering.
Wat betreft Deelmobiliteit: het aantal deelfietsen bleef gelijk, het aantal deelauto’s nam licht af in 2024. Deelauto aanbieders gebruikten 2024 om de bestaande vloot deelauto’s te optimaliseren en slecht renderende deelauto’s weg te halen. Over de gehele linie zien we wederom dat aanwezige modaliteiten intensiever gebruikt werden dan voorgaande jaren. Eind 2024 ging Cargoroo failliet en haalde daarom de deelbakfietsen van de straat. We werken aan een terugkeer van het deelbakfietsaanbod in Utrecht.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2021 | Utrecht wil een stad zijn waarin gezondheid en leefbaarheid voorop staan. Daarom geven we voorrang aan duurzame vervoermiddelen. Duurzame vervoermiddelen nemen minder ruimte in beslag. Daardoor is er meer ruimte voor groen en plekken om te spelen. Ook zorgen duurzame vervoermiddelen voor minder geluidsoverlast, minder uitstoot, minder drukte en minder ongelukken. We verwachten dat de stad groeit van ruim 350.000 inwoners in 2021 naar ruim 450.000 inwoners in 2040. Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. Mobiliteit betekent ‘hoe we ons kunnen bewegen’, het gaat over hoe we ons verplaatsen van de ene plek naar de andere plek in de stad. De gemeente wil dat onze stad aantrekkelijk en bereikbaar is voor iedereen. | |
2021 | Parkeren is een belangrijk onderdeel van het verkeersbeleid en is onmisbaar in het streven naar een gezonde, aantrekkelijke en bereikbare stad. Ons parkeerbeleid staat in de nieuwe parkeervisie . De doelen hierin zijn:
|
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in binnenstad | 7.100 (2018) | 7.100 | 8615 | 6.700 | 5983 | 6.300 | |||
Aantal fietsen dat buiten een fietsparkeervoorziening staat in stationsgebied | 1.600 (2018) | 1.600 | 1190 | 1.200 | 1024 | 800 | |||
% (zeer) tevreden inwoners over de stallingen in de binnenstad | 73% (2014) | 79% | 79% | - | - | 80% | |||
% (zeer) tevreden inwoners over de stallingen bij Utrecht Centraal Station | 70% (2014) | 88% | 82% | - | - | 89% | |||
Aandeel huishoudens zonder auto. | 32% (2021) | 33% | 36% | - | - | 34% | |||
Gemiddeld aandeel gebiedsvreemd verkeer op de invalsroutes | 32% (2017) | 26% | 22% | 20% | 21% | 20% | |||
Parkeerareaal op straat waar sprake is van betaald parkeren (% van het totale aantal parkeerplaatsen op straat) | PM | 31% | 27% | 38% | 32% | 44% | |||
Aantal parkeerplekken omgevormd naar ruimte voor groen, fiets en verblijf | PM | PM | 58 | 1126 | 191 | 1126 | |||
% huishoudens dat gebruik maakt van deelmobiliteit. | 17% (2021) | 20% | 26% | - | - | 32% |
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
Parkeren
- We hebben gewerkt aan de introductie van een parkeerproduct voor scholen.
- We hebben in 2024 ook gewerkt aan een regeling voor de tegemoetkoming in parkeerkosten voor bewoners met een laag inkomen.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Parkeren
- We hebben gewerkt aan het uitwerken van het beleid en producten voor het stimuleren van parkeren in de gemeentelijke parkeergarages in plaats van de openbare ruimte. Deze activiteit is nog niet gereed omdat deze samenhangt met een onderzoek dat we in 2025 uitvoeren naar de benutting van deze parkeergarages.
- Het onderzoek naar mogelijkheden om te handhaven op de aangewezen parkeerplekken met bijzondere bestemming in de openbare parkeergarages is ook nog niet gereed. Dit onderzoek hangt eveneens samen met het inzichtelijk maken van het gebruik en benutting van de gemeentelijke parkeergarages en ronden we ook af in 2025.
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
Niet van toepassing
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
Parkeren
- We hebben producten ontwikkeld voor het parkeren in parkeerhubs voor bewoners en bezoekers, zoals het Parkeren op Afstand (PoA).
- Betaald parkeren ingevoerd in 8 gebieden: Transwijk, Voordorp, Woonboulevard, Tuindorp, Ondiep, Hoogstraat, Aziëlaan (flats) en Hoograven Noord . Er zijn in totaal 6.853 parkeerplaatsen toegevoegd aan het gebied met betaald parkeren.
- In het kader van de integrale aanpak minstens 191 parkeerplaatsen opgeheven om ruimte te maken voor andere bestemmingen zoals groen, speelruimte en fietsparkeren.
- We hebben op basis van het onderzoek acties bepaald voor het aanpassen van de ligging van de bestaande algemene gehandicaptenparkeerplaatsen in de binnenstad.
Mobiliteitsmanagement
- We voerden ons mobiliteitsmanagement uit via het regionale samenwerkingsverband Goedopweg, looptijd 2019 t/m 2024 en hebben een vervolgplan voor de periode 2025 – 2029 gemaakt.
Verkeersmanagement
- We hebben Dynamische Verkeersmaatregelen (DVM) voorbereid bij de volgende projecten: Westelijke Stadsboulevard en Utrecht Zuidwest.
- We hebben de regionale samenwerking gecontinueerd voor multimodaal verkeersmanagement.
- Nieuwe, of te vervangen, verkeerslichten hebben we alleen uitgevoerd als iVRI-ready.
Deelmobiliteit
- We hebben uitvoering gegeven aan de kortetermijnmaatregelen uit het Plan van Aanpak Deelmobiliteit (2022-2024) en diverse resultaten geboekt ( o.a. realisatie van 4 nieuwe buurt- en wijkhubs, inzet van Probeerafspraak, Probeertegoed, Blij dat ik deel Campagne).
Smart Mobility
- Gestart met de uitvoering van 3 Smart Mobility pilots op het gebied van slim laden & lossen, intelligente toegang en spreiden van fietsdrukte.
- In 2024 is voor het project digitalisering mobiliteitsdata (data top 15) de samenwerking binnen het Regionaal Datateam bestendigd en is in UVVB verband afgesproken deze samenwerking structureel te continueren.
Fietsparkeren
- We hebben een aanvraagloket fietsparkeervoorzieningen opgericht.
- De plannen verder uitgewerkt voor nieuwe gebouwde fietsenstallingen Jaarbeurspleingebouw, Dubbele Knoopstalling, Vaartsche Rijn en Hoog Catharijne (P1 en P4).
- We werkten verder aan plannen voor uitbreiding fietsenparkeerplekken bij stations Overvecht, Zuilen, Lunetten, Leidsche Rijn Centrum en Vleuten.
- De aanpak uitgewerkt voor meer en betere fietsparkeerplekken in de binnenstad en in vooroorlogse wijken, en voor op te heffen autoparkeerplekken.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Parkeren
We hebben minder betaald parkeerareaal toegevoegd dan gepland. Dit is een gevolg van een variatie in het werkelijk aantal toegevoegde betaald parkeerplaatsen per jaar. In 2023 zijn er zo minder parkeerplaatsen toegevoegd aan het betaalde areaal terwijl de doelstelling wel hetzelfde is gebleven voor 2024.
Financiën 2: Mobiliteitsgedrag
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 69.791 | 69.392 | 74.494 | 79.031 | 82.049 | 3.019 | 90.844 | |
Lasten | 41.670 | 39.540 | 43.479 | 44.903 | 43.753 | 1.150 | 52.149 | |
Totaal | 28.120 | 29.852 | 31.016 | 34.128 | 38.296 | 4.168 | 38.695 | |
Onttrekking reserves | 5.583 | 4.628 | 3.744 | 37.479 | 39.137 | 1.659 | 1.494 | |
Toevoeging reserves | 5.368 | 6.240 | 0 | 298 | 6.136 | -5.838 | 238 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 215 | -1.612 | 3.744 | 37.181 | 33.001 | -4.180 | 1.256 | |
Totaal | 28.335 | 28.240 | 34.759 | 71.309 | 71.297 | -11 | 39.950 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | 3.019 | |
04-1-2-2 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | ||
Openbare garages en P+R’s hebben meer opgeleverd dan begroot. Er was een toename van de gemiddelde parkeerduur. Daarnaast zijn er incidentele opbrengsten in verband met uitrijkaarten 2022 en 2023 en de Springweggarage. | 2.952 | I |
Lagere inkomsten straatparkeren. We zien een daling van de gemiddelde parkeerduur. | -1.500 | S |
Meer naheffingen bij straatparkeren door een daling van de betalingsbereidheid. | 1.054 | I |
Overige saldo straatparkeren (met name lagere opbrengsten uit parkeervergunningen). | -492 | I |
04-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mobiliteits -en verkeersmanagement | ||
Door de complexe uitvoering van het project Slimme kruisingen zijn er minder subsidieopbrengsten van de Provincie dan waar in de begroting van was uitgegaan. Zie ook lasten. | -328 | I |
Er zijn middelen ontvangen voor het uitvoeren van het Klimaatakkoord (CDOKE). Deze zijn niet begroot. Hier staan lasten tegenover. | 274 | I |
De gemeente Utrecht werkt samen met de Provincie aan deelmobiliteit hubs. Er is subsidie ontvangen voor een deel van de gemaakte kosten. | 217 | I |
De Provincie is de inhuurcentrale voor Goedopweg. In 2024 is incidenteel zowel de inhuur van een aantal medewerkers van Goedopweg als de hubs en de Scholen-en wijkaanpak doorbelast aan de Provincie. Aan de voorkant was hier geen rekening mee gehouden. | 443 | I |
Overige baten | 399 | I |
Lasten | 1.150 | |
04-1-2-2 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | ||
Door latere oplevering van een aantal projecten (waaronder Herstel Berlijnplein en Springweggarage) zijn de kapitaallasten in 2024 lager dan begroot. Daarnaast is door de stelselwijziging om bij afgesloten investeringen pas per 1-1 van het jaar volgend op ingebruikname af te gaan schrijven (besloten bij de Voorjaarsnota 2024), een incidenteel voordeel op de kapitaallasten in 2024 ontstaan bij o.a. investeringen in parkeerautomaten. | 1.829 | I |
Lagere personele lasten o.a. doordat de bezetting van de vijfde scanauto later is ingevuld | 530 | I |
Op basis van het geactualiseerde Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) Bereikbaarheid is gebleken dat het saldo in de voorziening VGU onderhoud Bereikbaarheid niet toereikend is voor de komende meerjarenperiode. Om aan de richtlijnen vanuit het BBV te voldoen, is een aanvullende dotatie van € 648.879 bepaald voor de jaren 2024 t/m 2027 | -649 | I |
04-1-2-3 Uitvoeren maatregelen mobiliteits -en verkeersmanagement | ||
Vanwege de complexiteit van het project Slimme Kruisingen is 2 jaar geleden besloten pas op de plaats te maken en de inzet op dit project te verminderen. Dit is in voortgangsrapportages aan de raad gemeld. | 378 | I |
De kosten voor Goedopweg Korte Termijn Aanpak (KTA) zijn lager uitgevallen dan begroot. De resterende middelen worden ingezet voor het vervolg, het programmaplan 2025-2030. Dit is in de stuurgroep besloten. | 644 | I |
De werkzaamheden voor de deelmobiliteit hubs zijn niet opgenomen in de begroting (zie ook de toelichting bij baten.) | -371 | I |
De lasten voor de CDOKE zijn niet begroot, hier staat een subsidie van het Rijk tegenover. | -401 | I |
In de begroting is rekening gehouden met 20% planningsoptimisme voor het totaal van de uitgaven van de projecten. Achteraf is dit planningsoptimisme te hoog ingeschat. | -731 | I |
Overige lasten | -79 | I |
Reserves | -4.180 | |
Onttrekkingen | 1.659 | |
04-1-2-2 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | ||
Door de lagere opbrengsten dan begroot bij straatparkeren heeft een onttrekking plaatsgevonden. | 1.484 | I |
Overige onttrekkingen | 174 | I |
Toevoegingen | -5.838 | |
04-1-2-1 Uitvoeren maatregelen autoparkeren | ||
Dotatie heeft plaatsgevonden vanwege de hogere opbrengsten bij parkeergarages en latere oplevering van een aantal projecten (vrijgevallen kapitaallasten). | -5.838 | I |
Overige toevoeging |