Doelstellingen

3: Verkeersveiligheid

Verkeersveiligheid

Daling van het aantal verkeersslachtoffers en verbetering gevoel verkeersveiligheid.

Wat hebben we bereikt in 2024?

Via onze fysieke projecten, educatie en voorlichting en handhaving werken we aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. We werkten onder meer aan de aanpak van risicovolle oversteken om de kans op ernstige ongevallen te verkleinen, we werken aan een plan van aanpak voor de versnelde invoering van 30 km/u in de stad, we regelden extra flitspalen bij het CVOM om snelheidsovertreders aan te pakken en realiseerden fysieke maatregelen op vijf locaties (Pascalplein, Amsterdamsestraatweg Noord, Carnegiedreef, Liesboschbrug/Winthontlaan en op de Niels Bohrweg (korte termijnmaatregelen) ) om de verkeersveiligheid te verbeteren.

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Mobiliteitsplan 2040

2021

Voor een gezonde groei van de stad is het nodig om de mobiliteit anders te organiseren. De stad moet aantrekkelijk en bereikbaar zijn voor iedereen.  

Effectindicatoren

Activiteiten

 Nieuwe activiteiten in 2024

Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen  

  • We hebben de definitieve maatregelen voor het verbeteren van de oversteekbaarheid op Biltse Rading gerealiseerd.

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024  

  • De uitvoering van de definitieve maatregelen op de Donaudreef en Loevenhoutsedijk is nog niet gestart. Voor de Donaudreef wordt nog gezocht naar aanvullend budget. We verwachten medio 2025 te kunnen starten met de herinrichting. De Loevenhoutsedijk is vertraagd door het besluitvormingstraject en capaciteit. We starten hier in het tweede kwartaal van 2025 met de uitvoering.
  • De start uitvoering van de definitieve maatregelen om de oversteekbaarheid op de  Vleutenseweg te verbeteren is vertraagd omdat we de maatregelen uit het extern advies nader moesten onderzoeken. We starten in de zomer van 2025 met de uitvoering, tegelijk met het werk aan de Westelijke Stadsboulevard.

Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024 

Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024 
Niet van toepassing

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024  
Niet van toepassing

Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024

Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen  

  • Betrokken geweest bij landelijke ontwikkelingen zoals het kader voor Lichte Elektrische Voertuigen (LEV) en de richtlijnen voor de ‘gebiedsontsluitingsweg 30' (GOW30) afgerond.
  • We hebben een versnellingsaanpak uitgewerkt om op zoveel mogelijk wegen zonder vrijliggend fietspad in 1 keer, met lichte maatregelen, de snelheid te verlagen naar 30 kilometer per uur. Zie ook de raadsbrief .
  • We hebben aanvragen ingediend voor extra (verplaatsbare) flitspalen. Begin 2025 komen op 12 nieuwe locaties verplaatsbare flitspalen. Ook hebben we als pilot een mobiele kentekencamera ingezet voor de handhaving op brom- en snorfietsregels op de plaats op de weg.
  • We hebben de verkeersveiligheid van fiets- en voetgangersoversteken op 50 kilometer per uur straten geïnventariseerd.  
  • We hebben de pilot speed pedelec uitgevoerd en zetten deze door tot juli 2025, daarna doen we een voorstel voor het vervolg, zie ook de raadsbrief .
  • We hebben gewerkt aan de voorbereiding voor de maatregelen voor het verbeteren van de fietsveiligheid op de Niels Bohrweg. We verwachten in de zomer van 2026 te starten met de realisatie.
  • We hebben verder gewerkt aan de voorbereiding van de integrale projecten Welgelegen en Den Hommel, Amazonekwartier, Taagdreef en Rotsoord conform de ‘in één keer goed’ aanpak.
  • We hebben diverse educatieve verkeersveiligheidsprojecten uitgevoerd zoals het theoretisch en praktisch verkeersexamen op basisscholen en lessen in fietsveiligheid aan diverse doelgroepen.
  • We hebben twee nieuwe schoolzones gerealiseerd en één bestaande uitgebreid en één aanvraag voor een schoolzone in behandeling genomen.
  • We hebben in 2024 in totaal aan zestien fysieke verkeersveiligheidsprojecten gewerkt. Daarvan hebben we er vijf opgeleverd. We verwachten in 2025 de overige elf projecten op te leveren.

Financiën 3: Verkeersveiligheid

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht. 

 

x € 1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

173

04-1-3-1 Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad

Er zijn hogere baten ontvangen uit de stimuleringsregeling verkeersveiligheid van het Rijk, de Provincie en Europa.

173

    I

Overige baten

Lasten

-561

04-1-3-1 Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad

De hogere baten zijn geïnvesteerd in diverse projecten, waarbij de uitgaven aan deze projecten hoger is dan oorspronkelijk begroot.

-561

I

Overige lasten

Reserves

297

Onttrekkingen

565

Uitvoeren verkeersmaatregelen veilige stad

In 2024 is meer onttrokken dan begroot in verband met de uitvoering van projecten in het kader van verkeersveiligheid.

565

I

Toevoegingen

-268

Overige toevoegingen

-268

I

Deze pagina is gebouwd op 05/14/2025 15:46:18 met de export van 05/14/2025 15:33:59