Doelstellingen

2: Bebouwde omgeving

Bebouwde omgeving

De bebouwde omgeving is veilig, leefbaar en tast de gezondheid niet aan.

Wat hebben we bereikt in 2024?

  • Bijna alle (overlast)meldingen binnen de bebouwde omgeving zijn in behandeling genomen en bij overtredingen is er handhavend opgetreden.
  • Bij het milieutoezicht ging de prioriteit uit naar het uitvoeren van periodieke milieucontroles met grootste milieurisico’s en het behandelen van overlastmeldingen.
  • Werkzaamheden op het gebied bouw- en woningtoezicht zijn uitgevoerd zoals afgesproken, waarbij we ons richten op vergunningen- en constructiecontroles.
  • We hebben uitvoering gegeven aan het Programma Beschermen Woningvoorraad, waarbij we vooral inzet gepleegd hebben op de Verordening Leegstand en Goed verhuurderschap

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Algemene Handhavingsstrategie
bebouwde omgeving en openbare ruimte

2023, gepubliceerd 2024

De strategie geeft op hoofdlijnen de uitgangspunten en doelen weer voor toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving in de stad Utrecht.

Handhavingsstrategie Bestaande Bouw

2017

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden

Handhavingsstrategie Huisvesting 2018 gemeente Utrecht

2018

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden.

Handhavingsstrategie bedrijven en instellingen

2014

De strategie bevat een risicoanalyse, een basis voor prioriteitstelling en de manier waarop we toezicht houden.

Uniforme Uitvoerings-en Handhavingsstrategie overgedragen milieutaken

2024

De strategie geeft op hoofdlijnen de uitgangspunten en doelen weer voor toezicht en handhaving in de fysieke leefomgeving in de regio Utrecht en stuurt hiermee de werkzaamheden van de twee Omgevingsdiensten aan (RUD en OdrU).

Overig thematisch beleid

Het thematische beleid bevat kaders voor de uitvoering bij VTH.

Effectindicatoren

Activiteiten

Nieuwe activiteiten in 2024

Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen

  • De Wet kwaliteitsborging voor het bouwen is per 1 januari 2024 ingegaan. In 2024 kregen we slechts enkele meldingen binnen van projecten die onder de nieuwe wet vallen. Deels komt dit omdat we eind 2023 veel vergunningsaanvragen hebben ontvangen, zodat die nog onder het oude systeem vielen. Ook zou het aantal meldingen laag kunnen zijn, omdat aanvragers het landelijke loket voor vergunningsaanvragen lastig vinden. Het lage aantal meldingen is een landelijke trend. We blijven wel monitoren of mensen niet alsnog bouwen zonder de juiste meldingen te doen.
  • In 2024 is inzet gepleegd op de Wet Goed verhuurderschap. De eerste boete voor een overtreding van de regels voor goed verhuurderschap is opgelegd.

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024

Niet van toepassing

Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024 

Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024

Niet van toepassing

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024

  • Het aantal opleveringscontroles ligt lager dan de voorgaande jaren. Een belangrijke verklaring  is dat er minder bouwwerken afgerond zijn dan in de jaren daarvoor.
  • De uren voor de Wet Kwaliteitsborging zijn deels ingezet voor projecten die onder de Omgevingswet vallen, omdat slechts enkele Wkb- meldingen binnengekomen zijn.  

Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024

Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen

  • Vergunningaanvragen toetsen.
  • Begeleiding vergunningverleningsproces middels vooroverleggen met aanvrager.
  • Toezicht naleving vergunningen oprichting, wijziging en sloop gebouwen.
  • Uitvoering bouwwerken volgens Landelijk toezichtprotocol, constructieve berekeningen volgens Landelijk toetsingsprotocol.
  • Inzet op voorkomen bouwhinder en -overlast.
  • Risicogerichte naleving op milieu wet -en regelgeving, inclusief energieregels.
  • Toezicht door de RUD (omgevingsdienst).
  • Toezicht op bestaande bouw op veiligheid, gezondheid (binnenmilieu), energiebesparing, duurzaamheid, uitstraling gebouwen.
  • Controles onrechtmatige bewoning, overlastmeldingen, illegale situaties bestaande bouw.
  • Inzet op project Huisjesmelkers.
  •  Inzet op Beschermen woningvoorraad.

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024

  • Er is risicogericht bepaald waar de prioriteiten liggen. Op basis hiervan is de toezichtscapaciteit efficiënt ingezet om de verschillende activiteiten te kunnen uitvoeren.  

Financiën 2: Bebouwde omgeving

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht. 

x € 1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

-623

Boetes en dwangsommen: Sinds 2023 handhaven we op Opkoopbescherming en worden op basis hiervan vanaf 2024 last onder dwangsommen opgelegd.  In de tweede helft van 2024 zijn meer dwangsommen opgelegd dan verwacht, waardoor de aframing bij de Tweede Bestuursrapportage te hoog is geweest.

110

I

Precario opbrengsten: Er zijn een aantal grote verbouwingen in Utrecht uitgevoerd, waarbij openbare grond wordt ingenomen. Dit zorgt ervoor dat er meer opbrengsten zijn.

237

    I

Omgevingsvergunningen: in 2024 zijn er minder grote bouwvergunningen ingediend. Dit is voornamelijk het effect van de netcongestie.

-938

        S

Overige baten

-32

    I

Lasten

145

Huurteam: Het huurteam heeft minder uren besteed dan begroot. Dit komt voornamelijk doordat het aantal meldingen dat binnenkomt bij het Huurteam lager zijn dan begroot.

261

I

Regionale Uitvoeringsdienst (RUD): in de voorjaarsnota 2024 zijn er middelen aangevraagd voor de overdracht van taken naar de RUD. Achteraf bleken de kosten lager te zijn begroot.

195

I

Omgevingswet: door de invoering van de Omgevingswet en een nieuw systeem zijn er meer inhuurkosten gemaakt voor implementatie en beheer

-450

I

Overige lasten

139

         I

Deze pagina is gebouwd op 05/14/2025 15:46:18 met de export van 05/14/2025 15:33:59