Ongunstige marktomstandigheden zoals stijgende rente, stijgende bouwkosten, schaarste bouwmaterialen en beschikbaarheid personeel (zowel markt als gemeente) zetten het bouwtempo onder druk. Als gevolg hiervan neemt de woningbouwproductie af. | Optimaliseren in projecten en/of het bijstellen van de ambities: - Project specifieke maatregelen die de haalbaarheid van een project mogelijk vergoten via de Utrechtse Aanpak.
- Subsidies vanuit zowel gemeente, provincie als rijksoverheid. Zoals Rijkssubsidies als de Start Bouw Impuls (SBI) en Woning Bouw Impuls (WBI).
- Inzet op tijdelijke woningbouw op gepaste locaties.
- Lobby voor externe bijdragen.
- Aanpassen van het Utrechts Plan Proces (UPP) gericht op verkorten voorbereidingstijd van bouwplannen (bekijken van de eenduidigheid, efficiëntie en kwaliteit van besluitvorming en werkprocessen).
- Samen met marktpartijen (zoals partners DNU, Stadsakkoord) zoeken naar slimme oplossingen.
|
---|
Door de complexe marktomstandigheden, gebrek aan sociale huurwoningen en stagnatie van de doorstroming dreigen in toenemende mate Utrechters (reguliere en kwetsbare doelgroepen die afhankelijk zijn van sociale huurwoningen) tussen wal en schip te vallen. | - Blijvende inzet op voortgang permanente productie, realisatie flexwoningen, beter benutten bestaande voorraad, regionale samenwerking en inzet eigen vastgoed.
- Continu monitoring van de ontwikkeling woonvraag door kwetsbare doelgroep in relatie tot aanbod sociale huurwoningen.
- Lobby voor ondersteuning vanuit Rijk, provincie.
- Inzet op versterkte samenwerking met wooncorporaties.
|
---|
Verslechtering van congestiesituatie vormt risico voor bouwprojecten. Utrecht zit op dit moment in congestiefase 1, waarin geen nieuwe grootverbruikaansluitingen mogelijk zijn. Zonder ingrijpende maatregelen gaat Utrecht in 2025 naar congestiefase 2, waarin ook geen nieuwe kleinverbruikaansluitingen mogelijk zijn. | - De Utrechtse Energy Board waar gemeente lid van is werkt aan een pakket van maatregelen om verslechtering van de congestiesituatie te voorkomen. De voortgang van deze maatregelen valt tegen, zie raadsbrief 6 december 2024 . De netbeheerders beslissen in Q2 van 2025 over aanvullende beperkingen.
- Uitbreiding elektriciteitsinfra, met name het hoofdnet door Tennet en Stedin. Realisatie Tennet 2029, realisatie Stedin voor een deel van de stad 2034.
- Betere netbenutting, bijvoorbeeld via alternatieve (dal)contracten i.c.m. batterijen.
- Stimuleren van lokale oplossingen door netbewust te ontwikkelen zoals de pilot in de Merwedekanaalzone.
- Lobby richting Rijk om passende maatregelen te treffen.
|
---|
Beperkingen met betrekking tot stikstofdepositie kunnen leiden tot vertraging of afstel van ruimtelijke projecten. | - Twee recente gerechtelijke uitspraken in het stikstofdossier hebben gevolgen voor ruimtelijke projecten. Projecten krijgen te maken met extra kosten en vertraging en mogelijk kunnen projecten niet doorgaan. Per project (zowel lopende als toekomstige) wordt gekeken op welke manier de ontwikkeling doorgang kan vinden. We staan hier in nauw contact met de Provincie Utrecht als vergunningverlener en (juridische) adviesbureaus ter ondersteuning.
|
---|
Bijdragen vanuit derden (waaronder Rijk en andere overheden) zijn onvoldoende om de opgaven en ambities uit de RSU 2040 te kunnen realiseren. | - De bekostiging van verstedelijking staat centraal in onze aanpak voor lobby en public affairs. Mobiliteit is de grootste kostenpost in de RSU-ambities, met de ov-schaalsprong als belangrijkste component. De ov-schaalsprong krijgt hierin dan ook bijzondere aandacht. Mobiliteitsmaatregelen zijn nodig om onze woningbouwambities te realiseren.
|
---|
Marktonzekerheden door strijdig beleid, verschillende bestuurslagen, stapeling van wet en regelgeving en invoering van de Omgevingswet. | - Dit risico is in de Programmabegroting 2025 komen te vervallen. De Omgevingswet is in 2024 ingevoerd en is daarom niet meer als apart risico benoemd. We zitten nog steeds in een transitieperiode voor de werkprocessen en software en de invoering van de Omgevingswet blijft aandacht behoeven. De stapeling van wet en regelgeving proberen we te kanaliseren door de genoemde maatregelen onder het risico marktomstandigheden.
|
---|