Risico's
Risico | Maatregel |
---|---|
Door hoge kosten hebben Utrechters minder te besteden voor een gezonde voeding, sportactiviteiten en culturele activiteiten. En de stress over geldzorgen blijft bestaan onder inwoners. |
|
De prijzen in de bouw- en vastgoedmarkt stijgen harder dan de gemiddelde prijsindex en de hoeveelheid inschrijvers is aan het afnemen. Daarnaast neemt de levertijd van sommige materialen toe waardoor projecten uitlopen. Dit risico speelt bij nieuwe projecten en ook bij onderhoud. | Dit risico vervalt, omdat de prijsindex voor bouwkosten voor 2024 gelijkloopt met het algehele prijsindexcijfer. |
Het risico dat de ambitie vanuit de Energietransitie niet kan worden gehaald onder de huidige condities, waaronder het voorwaardelijke basis op orde in het programma vastgoed, gebrek aan financiële ondersteuning vanuit het Rijk voor deze opgave en Netcongestie. Hierdoor dreigt het naleven van het Klimaatakkoord te vertragen en de voorbeeldfunctie als gemeente imagoschade op te lopen. | Dit risico vervalt, omdat dit is samengevoegd met het bredere risico dat ambities op het gebied van duurzaamheid, toegankelijkheid en circulariteit niet kunnen worden gehaald. |
Het risico dat door loden leidingen in vastgoed van de gemeente mogelijk gezondheidsproblemen ontstaan bij gebruikers. | Dit risico vervalt, omdat na onderzoek de betreffende leidingen zijn vervangen of hersteld. |
Personeels- en vrijwilligerstekort: Het is momenteel een krappe arbeidsmarkt waardoor mogelijk ambities moeten worden bijgesteld of de uitvoering vertraging oploopt. Zelf hebben we onder andere tekort aan zwemdocenten. Maar ook partijen in de stad hebben tekorten. Er is onder andere tekort aan zorg- en welzijnspersoneel, vrijwilligers, bouwpersoneel en cultuurpersoneel. |
|
De groei van de stad leidt tot druk op de beschikbare ruimte, middelen en voorzieningen en daarmee een gezonde leefomgeving. Als de vierkante meters en de middelen voor de maatschappelijke voorzieningen, waaronder sportaccommodaties, plekken voor cultuur en buurtcentra, onvoldoende meegroeien ontwikkelt de stad zich niet in balans. |
|
De houdbaarheid van het sociaal domein staat onder druk, onder andere door een groeiende behoefte aan zorg en ondersteuning, krapte op de arbeidsmarkt, knellende kaders en het uitblijven van structurele financiële compensatie. Dit zet extra druk op de sociale basis, bij o.a. informele zorgorganisaties, vrijwilligers en mantelzorgers. Daarnaast raakt het ook aan samenwerkingen tussen zorg/preventie/welzijn/cultuur/sport. | We onderzoeken de mogelijkheid om budget te verschuiven van aanvullende zorg naar de sociale basis. |
We hebben wettelijke resultaatdoelen voor het realiseren van: Het wordt vanwege diverse oorzaken steeds moeilijker deze wettelijke resultaten te behalen: | Oekraïne: Lobby: Huisvesting statushouders: |
Regeling specifieke uitkering stimulering sport (SPUK): | Dit risico vervalt, omdat dit is samengevoegd met het bredere risico over de onzekerheden n.a.v. het hoofdlijnenakkoord. |
Door een veranderend klimaat komen extremen vaker voor, zoals extreme regenval en extreme hitte. Het kan voorkomen dat deze extremen gebouwen en daarmee inwoners in de gemeente Utrecht treffen. | Inzetten op vergroening rondom gemeentelijk vastgoed in een hoog stedelijke omgeving. Maar ook hittebestendige en geïsoleerde gebouwen opleveren. |
Hoog ziekteverzuim onder personeel Volksgezondheid brengt uitvoering onder druk, waaronder bij de JGZ. | Extra aandacht voor werkdruk en frequent verzuim om ziekteverzuim terug te dringen. |
Risico's vanuit het hoofdlijnenakkoord van het Rijk: Het hoofdlijnenakkoord kent nog veel onzekerheden met mogelijk financiële gevolgen waardoor wij onze aanpak op onderdelen moeten herijken. Bijvoorbeeld op het gebied van de opvang van ongedocumenteerde mensen en dakloze EU-migranten, inzet vanuit gezond en actief leven(GALA) en het Integraal Zorgakkoord(IZA), en de toegankelijkheid van sport en culturele voorzieningen. | Lobby richting het Rijk |
Budget voor uitvoeringskosten inburgering groeit nog niet mee met de opgave. Er zijn door het Rijk tot op heden alleen incidenteel middelen voor beschikbaar gesteld tot en met 2024. | Actieve lobby indien mogelijk in G4- of VNG-verband. |
Ondersteuning voor primaire zorgprocessen van vanuit gemeente (jeugdgezondheidszorg en sociaal medische zorg aan kwetsbare volwassenen) is onvoldoende ingericht om aan zorgwetgeving en zorgkwaliteitseisen | Zoeken naar benodigde mogelijkheden voor extra investering in schil van ondersteunende diensten rond primaire zorgprocessen (oa projectondersteuning, kwaliteitsmanagement, IT innovatie). |