Vastgoed
Voldoende en optimaal gespreid toekomstbestendig vastgoed dat bijdraagt aan klanttevredenheid huurders en maatschappelijke doelstellingen gemeente.
Wat hebben we bereikt in 2024?
In 2024 hebben we weer nieuwe gebouwen neergezet of gerenoveerd die nodig zijn om te blijven bijdragen aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente. Een hoogtepunt was de restauratie van de Domtoren, die binnen de planning en het budget is uitgevoerd. Daarnaast kan gedacht worden aan de restauratie van de vier Lunetten of de bouw van een tijdelijke sporthal, of de renovatie van de Directievilla. Wel signaleren we dat het steeds lastiger is om het aantal voorzieningen mee te laten groeien met de groei van de stad. Dit komt met name door het bouwen in hoge dichtheden, wat vaak duurder is en meer afstemming vereist. In 2024 hebben we ook diverse gebouwen duurzamer en toegankelijker gemaakt en bij nieuwbouw is, waar dat financieel kan, steeds meer aandacht voor circulair bouwen. Daarnaast hebben we het contact met onze huurders versterkt, bijvoorbeeld door het organiseren van een huurdersdag.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
29 juni 2017 | De Kaderbrief Vastgoed 2017 is het uniforme beleidskader met de spelregels voor het gemeentelijk vastgoed. | |
3 oktober 2019 | De Nota Kapitaalgoederen Vastgoed 2020-2023 (NKG) geeft inzicht in de geplande investeringen voor het maatschappelijk vastgoed van gemeente Utrecht binnen de voormalige programma’s Utrechts Vastgoed, Bereikbaarheid en Samenleven en Sport. | |
15 juli 2021 | Het Ambitiedocument Maatschappelijke Meerwaarde Vastgoed geeft de visie op het creëren van maatschappelijke waarde vanuit het instrument van gemeentelijk vastgoed; dit geeft richting voor de actualisatie van het vastgoedbeleidskader en het te voeren vastgoedbeleid. | |
6 juli 2023 | Het Meerjarenperspectief Utrechts Vastgoed (MPUV) brengt jaarlijks bij de Voorjaarsnota transparant en systematisch het beheer van de gemeentelijke vastgoedportefeuille (panden en percelen) in beeld en geeft een toekomstperspectief voor de vastgoedportefeuille. |
Voor deze doelstelling is recent nieuw beleid gemaakt (Beleidsnota Vastgoed, opvolger van de Kaderbrief 2017). Dit wordt in 2025 vastgesteld.
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% panden op onderhoudsniveau 3. | PM | PM | PM | PM | PM | ||||
Gereduceerde CO2 uitstoot in tonnen. | - | - | PM | PM | PM | ||||
Klanttevredenheid. | 40% | 42% | - | - | 45% |
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- We hebben een nulmeting uitgevoerd waarmee we het onderhoudsniveau op geaggregeerd element niveau hebben gespecificeerd, hiermee is de datakwaliteit verbeterd.
- We hebben de pilot voor het energetisch verduurzamen van maatschappelijk vastgoed uitgevoerd en geëvalueerd, hieruit bleek dat de methode werkt en toepasbaar is. De raad is hierover geïnformeerd in de brief van 19 december 2024.
- Een aanpak voor de energietransitie van het gemeentelijk maatschappelijk vastgoed is opgenomen in de Beleidsnota Vastgoed , waarin de bevindingen uit de evaluatie van de pilot zijn verwerkt.
- We hebben twee speerpunten vastgesteld en uitgevoerd naar aanleiding van de benchmark huurderstevredenheid gemeentelijk vastgoed. Dit waren het opstellen van een huurdersnieuwsbrief en het verbeteren van de aanpak van het storingsproces.
- De respons van de benchmark huurderstevredenheid gemeentelijk vastgoed is geëvalueerd.
- We hebben het Customer Relationship Management systeem geïmplementeerd, waarmee het contact met huurders wordt verbeterd.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
Niet van toepassing
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- We hebben het Jaarplan Onderhoud 2024 uitgevoerd.
- In lijn met de begroting hebben we het Meerjaren onderhoudsplan omgezet in een tweejarig jaarplan, zo is voor aanvang van het nieuwe jaar duidelijk welk onderhoud huurders kunnen verwachten.
- In lijn met de begroting hebben we het jaarplan eerder vastgesteld, waardoor huurders eerder op de hoogte zijn van onderhoud. Dit jaarplan hebben we met huurders besproken.
We hebben nader onderzocht welk onderhoud en eventuele vervanging nodig is voor de locaties voor milieu- en natuureducatie in eigendom. Het onderhoud is in meerjarenonderhoudsplannen uitgewerkt en is uitgevoerd.
- We hebben, op de plekken waar we een contract voor energie en/of water hebben, meer slimme meters aangebracht, 95% van de aansluitingen is nu voorzien van een slimme meter.
- In lijn met de begroting hebben we klantgesprekken gevoerd over de dienstverlening van de Vastgoedorganisatie Utrecht.
- We hebben beleidsvelden actief ondersteund in het vinden van de juiste huisvesting.
- In lijn met de begroting hebben we nulmetingen ontwikkeld en Meerjaren Strategisch Programma's (MSP's) uitgewerkt. Hiermee sluiten we vraag en aanbod optimaal op elkaar aan.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Financiën 10: Vastgoed
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 25.725 | 28.981 | 30.159 | 28.592 | 27.592 | -1.000 | 32.271 | |
Lasten | 36.300 | 36.205 | 35.562 | 29.475 | 34.680 | -5.205 | 25.589 | |
Totaal | -10.575 | -7.224 | -5.403 | -883 | -7.087 | -6.205 | 6.682 | |
Onttrekking reserves | 5.092 | 4.426 | 2.115 | 65.417 | 67.697 | 2.280 | 1.000 | |
Toevoeging reserves | 7.941 | 9.372 | 4.183 | 4.338 | 4.508 | -170 | 4.007 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | -2.849 | -4.946 | -2.068 | 61.079 | 63.189 | 2.110 | -3.007 | |
Totaal | -13.424 | -12.170 | -7.471 | 60.196 | 56.101 | -4.095 | 3.675 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | -1.000 | |
Lagere huuropbrengsten doordat de indexatie op de huuropbrengsten in de begroting hoger is dan de indexatie die daadwerkelijk is doorberekend aan de huurders. Dit nadeel is onttrokken aan de bestemmingsreserve Vastgoedbeheer. | -1.367 | S |
Lagere huuropbrengsten door leegstand. Dit nadeel is onttrokken aan de bestemmingsreserve Leegstand Utrechts Vastgoed. | -1.212 | I |
Voordeel op opbrengst huur en servicekosten en vergoeding voor overige goederen op "algemene" panden en panden binnen de portefeuille Erfgoed die niet in onze begroting zijn opgenomen. Dit voordeel compenseert het nadeel dat is ontstaan aan de lastenzijde. | 876 | I |
Diverse kleine verschillen overige baten (waaronder een voordeel van 0,071 miljoen euro op het onderhoud van panden). | 703 | I |
Lasten | -5.205 | |
Hogere onderhoudslasten panden. Enerzijds wordt dit nadeel veroorzaakt door niet begrote onderhoudslasten van het Stadskantoor (2,2 miljoen euro). We stellen voor om deze onderhoudslasten bij de besteding- en dekkingsvoorstellen te onttrekken aan de bestemmingsreserve Stadskantoor. Anderzijds is het nadeel het gevolg van stijgende prijzen en een achterstand bij het groot onderhoud (die gedekt worden uit de voorziening groot onderhoud ), waardoor hogere kosten bij het klein onderhoud ontstaan (die in de exploitatie vallen). | -4.603 | S |
Voordeel a.g.v. niet besteed budget EML maatregelen. | 2.772 | I |
Op basis van het geactualiseerde Meerjaren Onderhoudsplan (MJOP) Vastgoed is gebleken dat het saldo in de voorziening onderhoud Vastgoed niet toereikend is voor de komende meerjarenperiode. Om aan de richtlijnen vanuit het BBV te voldoen, is een aanvullende dotatie van € 2.426.521 bepaald voor de jaren 2024 t/m 2027. | -2.427 | I |
Voordeel op het kapitaallastenbudget a.g.v. het later opleveren van investeringsprojecten op het gebied van verduurzaming en MFA's. | 940 | I |
Nadeel op o.a. gebruikerslasten van "algemene" panden en panden binnen de portefeuille Erfgoed die niet in onze begroting opgenomen zijn. Dit nadeel wordt gecompenseerd door een voordeel aan de batenzijde | -757 | I |
Nadeel op de doorbelaste bedrijfsvoeringslasten o.a. door hogere lasten intern personeel en inhuur en niet begrote algemene lasten van beheer en onderhoud van panden. | -725 | S |
Nadeel a.g.v. calamiteiten die zich in 2024 hebben voorgedaan (o.a. Stadhuisbrug en Castellum). Dit nadeel is onttrokken aan de bestemmingsreserve Calamiteiten Utrechts Vastgoed. | -583 | I |
Nadeel a.g.v. het ophogen van de voorziening oninbare debiteuren door het faillissement van een huurder van Domplein 4-5. Dit nadeel is gemeld in de 2e Bestuursrapportage 2024, maar heeft niet geleid tot een aanpassing van de begroting. | -457 | I |
Diverse kleine verschillen overige lasten | 635 | I |
Reserves | 2.110 | |
Onttrekkingen | 2.280 | |
Hogere onttrekking aan de bestemmingsreserve Vastgoedbeheer i.v.m. een nadeel op de huuropbrengsten a.g.v. het toepassen van een hogere indexatie op de huuropbrengsten in de begroting dan de indexatie die daadwerkelijk is doorberekend aan de huurders. | 1.367 | I |
Hogere onttrekking aan de bestemmingsreserve Leegstand Utrechts Vastgoed i.v.m. een nadeel op de huuropbrengsten a.g.v. leegstand. | 1.212 | I |
Lagere onttrekking aan de bestemmingsreserve Calamiteiten Utrechts Vastgoed doordat een deel van de werkzaamheden n.a.v. de calamiteiten die zich in 2024 hebben voorgedaan in 2025 zullen worden uitgevoerd. Deze "doorgeschoven" lasten zullen in 2025 worden onttrokken aan de reserve. | -350 | I |
In 2024 is een groot deel van de Vaste Activa reserve vrijgevallen (UBA maatregel). Dit heeft geleid tot een onttrekking van ruim 64 miljoen euro. Daarnaast heeft er voor de lopende investeringen binnen de portefeuille Welzijnspanden een hogere onttrekking plaatsgevonden aan de Vaste Activa reserve dan begroot, waardoor een klein voordeel is ontstaan. | 51 | I |
Toevoegingen | -170 | |
Hogere toevoeging aan de Vaste Activa reserve dan begroot t.b.v. investeringen in de portefeuille Welzijnspanden. | -170 | I |