Jeugdbescherming
Als veilig opgroeien en ontwikkelen van jeugdigen wordt bedreigd en vrijwillige hulpverlening niet toereikend is, dan worden gezinnen en jeugdigen ondersteund door Jeugdbescherming en/of Jeugdreclassering.
Wat hebben we bereikt in 2024?
Samen Veilig Midden Nederland (SVMN) heeft met Lokalis, KOOS, Spoor030 en Yeph in de meeste situaties passende en tijdige hulp geboden aan jeugdigen die een jeugdbeschermings- of jeugdreclasseringsmaatregel hebben. SVMN heeft bovenregionaal een Frontteam ingezet om met gezinnen waar een nieuwe maatregel start, tijdig contact te leggen. Dit was nodig om de caseloadverlaging voor de jeugdbeschermers en jeugdreclasseerders te kunnen realiseren bij een tekort aan personeel.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
Geactualiseerde Regiovisie huiselijk geweld en kindermishandeling | 2021 | De wijze waarop de 26 samenwerkende gemeenten in de regio Utrecht en hun maatschappelijke partners samenwerken aan zorg en veiligheid voor mensen die te maken hebben met huiselijk geweld en kindermishandeling. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
% jongeren met jeugdbeschermingsmaatregel en % jongeren met jeugdreclasseringsmaatregel. | 0,7% 0,3% | 0,6% 0,2% | 0,7% 0,3% | 0,6% 0,2% | 0,7% 0,3% | ||||
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- We hebben in bovenregionaal verband met 25 andere gemeenten een 1-jarige subsidie verstrekt aan Samen Veilig Midden Nederland (SVMN) als hoofdaannemer, met William Schrikker Stichting (WSS) en Leger des Heils Jeugdbescherming en jeugdreclassering (LJ&R) in onderaanneming, die loopt tot en met 31 december 2025. Daarnaast hebben we een verwervingsstrategie opgesteld voor jeugdbescherming, jeugdreclassering en Veilig Thuis, vanaf 1 januari 2026 met een looptijd van 4 jaar (met optiejaren) (zie raadsbrief Diverse onderwerpen Zorg & Welzijn en Maatschappelijke Opvang en Beschermd Wonen. )
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
De expertiseteams Veiligheid Utrecht werken in de wijken Leidsche Rijn en Overvecht, deze teams zijn niet in de hele stad geïmplementeerd omdat het rijk in 2024 nog geen besluit heeft genomen over wetswijziging en over financiering. In het voorjaar van 2026 nemen het kabinet en de Tweede Kamer daarover een besluit. Het expertiseteam in Overvecht is in de tweede helft van 2024 herstart Zie: raadsbrief Stand van zaken Huiselijke geweld en kindermishandeling
- De aandacht voor het aanpakken van grondoorzaken van huiselijk geweld en kindermishandeling heeft een plek binnen de beleidsnota Jeugd gekregen: focus op grondoorzaken, benutten van kennis hierover vanuit praktijk en wetenschap en adresseren vanuit jeugdhulppartners bij andere domeinen.
- De beleidsnota Jeugd 'samen opgroeien, samen opvoeden' 2025-2034 is in december 2024 vastgesteld, uitvoering vindt plaats vanaf 2025.
- Samen met de Raad voor de Kinderbescherming hebben we een pilot uitgevoerd naar de werking van een triage-instrument bij een jeugdbeschermingstafel.
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
- De hervormingen sociaal domein zijn in gang gezet. De raad is in december 2023 geïnformeerd over de maatregelen die voor 2024 zijn genomen. Meest recent is de raad in november 2024 geïnformeerd over de stand van zaken (zie raadsbrief 4e kwartaal 2024 hervormingen sociaal domein). Er zijn in 2024 geen activiteiten beëindigd.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- De beleidsnota Jeugd 'samen opgroeien, samen opvoeden' 2025-2034 is in december 2024 vastgesteld, uitvoering vindt plaats vanaf 2025.
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- Samen Veilig Midden Nederland (SVMN), William Schrikker Stichting (WSS) en Leger des Heils Jeugdbescherming en jeugdreclassering (LJ&R) voerden jeugdbeschermings-en jeugdreclasseringstaken en het advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling uit.
- SVMN heeft geïnvesteerd in de bovenregionale werving van nieuwe jeugdbeschermers en ze hebben een inwerkprogramma. Hiermee hebben zij de caseloadverlaging zo goed als gerealiseerd, de bedoeling hiervan is dat de professionals meer tijd hebben voor gezinnen.
We hebben de uitvoering gevolgd van de beweging ‘Samen doen wat helpt’, voortkomend uit de Veranderagenda en het Koersprogramma van Samen Veilig Midden Nederland (SVMN).
- We hebben bouwstenen geleverd voor de landelijke ontwikkeling van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming over bijvoorbeeld de inrichting van de regionale veiligheidsteams en het handelingskader voor professionals.
- We hebben met de Raad voor de Kinderbescherming en de Rechtbank samengewerkt aan het Uniform (Jeugd)hulpaanbod (UHA), een samenwerking in de keten van jeugdhulp en rechtspraak.
- Veilig Thuis en de proeftuin van het Toekomstscenario kind- en gezinsbescherming voeren we uit in samenhang en afstemming met programma Passende Ondersteuning, beschreven in het hoofdstuk laagdrempelige basiszorg (vrouwenopvang, versterking CSG en Veilig Thuis).
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- De gecertificeerde instelling (GI's) zijn gestopt met de doorbraakaanpak als interventie. De samenwerking tussen de gecertificeerde instelling (GI's) en andere jeugdpartners over de toeleiding naar jeugdhulp is onderdeel van de reguliere afstemming.
- Aanbieden van preventieve programma's om de effecten van scheidingen op kinderen zo klein mogelijk te houden: zie doelstelling ‘volksgezondheid’ in het programma Levendige en gezonde stad.
Financiën 6: Jeugdbescherming
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 671 | 835 | 0 | 2.034 | 1.204 | -829 | 0 | |
Lasten | 14.494 | 13.878 | 13.009 | 16.551 | 14.471 | 2.080 | 16.111 | |
Totaal | -13.823 | -13.043 | -13.009 | -14.517 | -13.267 | 1.250 | -16.111 | |
Onttrekking reserves | 1.170 | 1.170 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 1.170 | 1.170 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -12.653 | -11.873 | -13.009 | -14.517 | -13.267 | 1.250 | -16.111 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | -829 | |
SAVE: Minder subsidie ingezet dan begroot, de resterende middelen blijven beschikbaar voor inzet in 2025. Betreft met name minder subsidie vanuit de proeftuin (€ 930) en WPB (€117). | -829 | I |
Lasten | 2.080 | |
SAVE: Onderbesteding op de Proeftuin ad 500 minder en minder subsidie uitgekeerde dan begroot. | 2.080 | I |