Inkomenszekerheid
Utrechters kunnen rondkomen, meedoen en zijn schulden(zorg)vrij.
Wat hebben we bereikt in 2024?
In 2024 hebben we met de beleidsnota Financiële Bestaanszekerheid het beleid vastgelegd om de komende jaren Utrechters te ondersteunen met rondkomen en meedoen. We hebben hiermee regelingen vereenvoudigd en zetten extra in op gezinnen met kinderen, zodat zij volwaardig kunnen meedoen.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2024 | De beleidsnota financiële bestaanszekerheid bevat de beleidskaders voor financiële bestaanszekerheid voor de komende 4 jaar. | |
2024 | Het uitvoeringsprogramma behelst concrete acties als uitwerking van de beleidsnota's financiële bestaanszekerheid, werk en re-integratie en volksgezondheid. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal huishoudens dat inkomensondersteuning ontvangt volgens de participatiewet. | 9208 (2022) | 9000 | 9341 | 9100 | 9698 | NTB | |||
Van alle Utrechters die aangeven slecht te kunnen leven van hun inkomen stijgt het percentage dat 'weinig tot geen problemen ervaart met meedoen’ | 50% (2021) | 50% | 58% | Nvt | Nvt | 58% | |||
Aantal huishoudens met schulden dat professionele hulp krijgt. | 2200 (2018) | 2900 | 2812 | 3000 | 2838 | 3100 |
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- Vaststellen beleidsnota financiële bestaanszekerheid .
- Vaststellen van het uitvoeringsprogramma werk en inkomen .
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- Er is één gezamenlijk uitvoeringsprogramma Werk en Inkomen opgesteld voor de nota's financiële bestaanszekerheid en Werk en Re-integratie. Ook enkele doelen van de beleidsnota Volksgezondheid zijn hierin meegenomen.
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
- Vanwege de verkorting naar achttien maanden van het minnelijk en wettelijke traject schuldhulpverlening zijn we gestopt met de coronasanering van 24 maanden.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing.
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- Bieden van inkomensondersteuning aan inwoners in het kader van de Participatiewet, BBZ, IOAW en IOAZ.
Lobbyen voor een menselijkere Participatiewet.
- Afwijken van de vier weken zoektermijn voor jongeren tot 27 jaar.
- Uitvoeren van de inkomstenvrijlating voor jongeren tot 27 jaar.
- Aanbieden van de U-pas en de schuldenregelingen.
- Uitvoeren van de minimaregelingen.
- Inzetten op vroegsignalering van schulden.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Financiën 4: Inkomenszekerheid
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 155.615 | 154.742 | 147.192 | 174.533 | 174.618 | 84 | 174.533 | |
Lasten | 224.825 | 245.626 | 202.802 | 239.069 | 240.475 | -1.406 | 237.538 | |
Totaal | -69.210 | -90.884 | -55.610 | -64.535 | -65.857 | -1.322 | -63.004 | |
Onttrekking reserves | 20.168 | 20.168 | 0 | 0 | 2.492 | 2.492 | 0 | |
Toevoeging reserves | 3.303 | 4.829 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 16.865 | 15.339 | 0 | 0 | 2.492 | 2.492 | 0 | |
Totaal | -52.345 | -75.545 | -55.610 | -64.535 | -63.365 | 1.170 | -63.004 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | 84 | |
De baten Rijk zijn lager dan begroot, doordat er een afrekening heeft plaatsgevonden voor Tozo 2023 aan het Rijk | -336 | S |
De terugvorderingen zijn lager dan begroot | -430 | I |
Baten overige overheden uit voorliggende voorzieningen, deze worden niet begroot | 663 | I |
Hogere inkomsten uit terugontvangen bijzondere bijstand | 130 | I |
Overige baten | 57 | I |
Lasten | -1.406 | |
Dotatie voorziening dubieuze bijstandsdebiteuren | -496 | I |
Lagere uitkeringslasten (BUIG-deel) door hogere bijstelling dan werkelijke lasten | 2.991 | I |
Hogere lasten i.v.m. hoger bereik studietoeslag | -1.488 | S |
Hogere toerekening uitvoeringskosten | -1.893 | I |
Rijksbudget bijzondere bijstand en vroegsignalering breed ingezet ter dekking van hogere lasten binnen het programma | 1.046 | I |
Hogere lasten i.v.m. hoger bereik U-pas | -327 | S |
Hogere lasten i.v.m. hoger bereik Bijzondere Bijstand | -309 | S |
Hogere lasten i.v.m. hoger bereik Individuele inkomenstoeslag | -251 | S |
Hogere lasten voor de schuldhulpverlening OGGZ-doelgroep | -387 | S |
Hogere lasten Huishoudboekje | -269 | S |
Hogere lasten doordat een uitname uit de begroting voor lasten voormalig personeel per abuis t.l.v. deze doelstelling is gebracht | -315 | I |
Overige lasten | 292 | I |
Reserves | 2.492 | |
Onttrekkingen | 2.492 | |
Conform systeemafspraak Tweede Bestuursrapportage 2023 is het resultaat op minimabeleid en schulddienstverlening (excl. resultaat voormalig personeel) verrekend met de reserve Armoedebestrijding en Schuldhulpverlening). | ||
Toevoegingen | 0 | |
Toevoegingen | 0 |