Risico's
Risico | Maatregel |
---|---|
Na-effecten coronapandemie, wat voor diverse ondernemers een financieel gezonde bedrijfsvoering belemmert. Denk aan hoge schuldenlast, ondernemers die zichzelf onder bijstandsniveau uitbetalen, enzovoorts. Dit kan negatieve gevolgen hebben voor de werkgelegenheid in onze stad, waaronder uitstel door ondernemers van investeringen in duurzaamheidsmaatregelen. | Vanaf 1 januari 2025 is Ondernemer Centraal officieel bestendigd, waarmee het is omgezet van een tijdelijk programma naar structurele dienstverlening voor ondernemers. |
Netcongestie kan leiden tot vertraging van uitgifte en verkoop van panden voor bedrijfsmatig vastgoed. Dit kan een remmende werking hebben op de economische ontwikkeling. | Gemeente stimuleert en faciliteert bij het zoeken naar slimme alternatieve oplossingen (o.a. E-hubs) en tijdelijke maatregelen Voucherregeling voor advies over netcongestie voor ondernemers . |
Bijstandsbudget (BUIG) | Om het risico te beheersen zet de gemeente actief in op uitstroombevorderend beleid om het aantal bijstandsgerechtigden te beperken. Daarnaast vindt er intensieve monitoring plaats om tijdig te kunnen bijsturen op het budget. Hoewel het verdeelmodel inmiddels is uitontwikkeld, blijven we ons inzetten voor verdere verbeteringen van het model die recht doen aan de Utrechtse situatie. De gemeente zorgt voor een tijdige aanvraag van de vangnetuitkering bij grote tekorten. Ook worden prognoses periodiek herijkt om de benodigde middelen tijdig bij te kunnen stellen. |
Open einde karakter armoedebeleid: | We schatten het bereik voor het komende jaar vooraf in en monitoren maandelijks de uitgaven en het gebruik van armoederegelingen (waaronder U-pas tegoed) om overschrijdingen vroegtijdig te signaleren. Door het open-einde karakter is bijsturing binnen het lopende jaar zeer beperkt mogelijk. Bij overschrijdingen kunnen we alleen in het volgende jaar bijsturen op het niet-wettelijke deel van de regelingen. De reserve armoede en schulden dient als tijdelijke buffer voor incidentele overschrijdingen, maar biedt geen structurele oplossing. |
UW Holding B.V.: | Na tegenvallende financiële resultaten in 2023 is het toezicht op UW verscherpt tot en met 2025. De monitoring vindt plaats via maand- en kwartaaloverleggen over KPI's, exploitatie en prognoses. Begin 2024 heeft UW een Herstelplan opgeleverd met duidelijke rolverdeling tussen gemeente, RvC en directie, gericht op het op korte termijn in control komen. Parallel hieraan wordt gewerkt aan toekomstscenario's voor UW, die in 2025 worden uitgewerkt. |
Rijksbijdrage Wsw ontoereikend | Het risico 'Rijksbijdrage Wsw ontoereikend' is geïntegreerd in het bredere risico rond UW Holding B.V. Dit geeft een completer beeld van de financiële risico's omdat de Wsw-financiering onlosmakelijk verbonden is met de totale bedrijfsvoering van UW. |