Doelstellingen

1: Werknemers en -gelegenheid

Werknemers en -gelegenheid

Utrecht heeft voldoende toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid die passend is bij de groei van de stad.

Wat hebben we bereikt in 2024?

We bieden ruimte aan werkgevers, werknemers en ondernemers die de stad helpen groeien naar een nieuwe weerbare en wendbare economie met maatschappelijke meerwaarde. We zien dat de krapte in de arbeidsmarkt blijvend is. We hebben, samen met partners, het Regionaal Talentfonds opgezet voor omscholing van inwoners naar 4 tekortsectoren. Ook het aanbod van de bedrijfsruimte- en kantorenmarkt blijft dalen. Er zijn steviger sturingskaders nodig om de groeiende stad in balans te brengen en te houden. In 2024 zijn de beleidsnota's Werklocaties en Arbeidsmarkt opgesteld. Beide nota's worden in 2025 aangeboden aan de raad. Met het bestendigen van Ondernemer Centraal en inbedden van een loketfunctie voor vragen over circulair ondernemen dragen we bij aan toekomstbestendige werkgevers en economie voor Utrecht. Daarnaast hebben we dit jaar subsidie verstrekt aan 5 winkelgebieden om bij te dragen aan een vitale stad.  

Beleidskader

Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten

Beleidsdocument

Vastgesteld

Toelichting

Ruimtelijke strategie Utrecht 2040

2021

De ambities die de gemeente Utrecht heeft op de grote vraagstukken voor de stad, nu en in de toekomst.

Regionale Economische Agenda Utrecht 2020-2027

2020

Schetst de kaders voor onze gemeentelijke strategie, beleid en uitvoering op het gebied van economie.

Beleid tijdelijk verblijf (short stay) en bijstelling hotels

2019

Nieuw beleid voor tijdelijk verblijf, bijstelling van het reguliere hotelbeleid.

Ontwikkelingskader Horeca Utrecht 2018  

2018

Kaders waarmee we willen bijdragen aan een gezonde groei van de stad en inspelen op nieuwe trends.

City Deal Health Hub  

2016

Gezond (stedelijk) leven, via samenhangende aanpak en versterking van de gezondheidsgerelateerde economie.

Perspectief Toerisme 2020 - Live like a local  

2015

Werkwijze gemeente Utrecht in relatie tot toeristische ontwikkelingen.

Bedrijventerreinenstrategie Utrecht 2012

2012

Bieden voldoende en toekomstbestendige werklocaties.

Ontwikkelingskader detailhandel  

2012

Beleid dat bijdraagt aan een goede detailhandelsstructuur en leegstand tegengaat. 

Hotelnota  

2010

Beleid voor ontwikkelruimte hotels.

Effectindicatoren

Activiteiten

Nieuwe activiteiten in 2024

Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen

  • Het hotel- en short staybeleid zijn geëvalueerd. Over de uitkomsten hebben we de raad in januari 2025 per brief geïnformeerd (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht)
  • De raad is in 2024 meerdere keren geïnformeerd over het proces rondom standplaatsen. In 2024 zijn er 61 nieuwe standplaatsvergunningen verstrekt. In de eerste helft van 2025 volgt de tweede ronde (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht) .  
  • Afgelopen jaar hebben we de beleidsnota Arbeidsmarkt opgesteld. Het streven is om deze in Q1 2025 aan te bieden aan de Raad.   
  • Er is uitvoering gegeven aan de Actieagenda Utrechtse Economie 2023-2026. De raad is in april 2024 geïnformeerd over de voortgang van de Actieagenda, het advies van de Review Council en de resultaten van de Utrechtse Nieuwe Economie Index (NEx) (Raadsbrief Voortgangsrapportage Actieagenda Utrechtse economie - U-reka Gemeente Utrecht).   De uitslagen van de Utrechtse Nieuwe Economie Index (NEx) zijn tijdens een event met ondernemers en partners uit de stad gedeeld. 
  • In 2024 is aan de beleidsnota Werklocaties gewerkt. In 2025 wordt de beleidsnota ter inzage gelegd en aan de raad aangeboden. 

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024

  • De evaluatie over de aanpak Vitale winkelgebieden is niet uitgevoerd. De aanpak is gesplitst in de subsidie voor kwetsbare winkelgebieden en aanpak Morgen Mooier Maken. Hierover is de raad per brief geïnformeerd (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht)  

Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024  

Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024

  • Omscholingsregeling voor inwoners (deze regeling wordt opgevolgd door het regionaal talentfonds).
  • Fonds mismatch arbeidsmarkt. 
  • Tegemoetkoming energiekosten voor Utrechtse ondernemers. 
  • Lokaal Economisch Fonds. 

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024

Niet van toepassing 

Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024

Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen

  • We hebben de basis beter op orde gebracht door de capaciteit uit te breiden op de ambities ‘goed beleid maken’, en economische inbreng in gebiedsontwikkeling, circulariteit, verdichting en verduurzaming. 
  • In 2024 hebben we met de regionale stakeholders de Regionale Economische Agenda (REA) geëvalueerd. Hieruit bleek dat de inhoud van de REA nog grotendeels overeind staat.
  • In 2024 is via NV Ontwikkelings Maatschappij Utrecht (NV OMU) verkend of er mogelijkheden waren om nieuwe locaties aan te kopen om te investeren in verdichting en verduurzaming bedrijventerreinen. Ondanks deze inspanningen is het niet gelukt om geschikte locaties te verwerven. De voornaamste belemmeringen waren de beperkte beschikbaarheid van locaties die voldoen aan de gestelde eisen en de hoge kosten van beschikbare opties. 
  • In 2024 is ondersteuning geven aan (kwetsbare) winkelgebieden o.a. via Morgen Mooier Maken en subsidieregeling kwetsbare winkelgebieden. De raad is over de verschillende instrumenten geïnformeerd via een raadsbrief (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht)  
  • Keurmerk Veilig Ondernemen hebben we blijvend ondersteund.   
  • Om de mismatch in de sectoren zorg, bouw en techniek aan te pakken is in 2024 de marktgroepenaanpak voortgezet. Dit resulteerde o.a. in projecten op het gebied van de energietransitie, een Equals campagne om vrouwen te enthousiasmeren voor een baan in de ICT, de start van het proces om te komen tot stedelijke arbeidsmarktagenda’s voor de zorg en de totstandkoming van een regionaal talentfonds.
  • Het onderzoek naar arbeidsdiscriminatie via aanpak inclusieve arbeidsmarkt is uitgevoerd. De raad wordt over de onderzoeksresultaten en eventuele vervolgacties over geïnformeerd via de raadbrief inclusieve arbeidsmarkt (Uiterlijk Q2 2025). 
  • In lijn met de meerjarenstrategie 2023-2026 helpt ROM Utrecht Region ambitieuze en innovatieve ondernemers in de regio Utrecht te groeien door het bieden van relevante, betekenisvolle diensten. Vanuit onze positie als aandeelhouder vinden we het van belang hierop te sturen.
  • Via vastgoed-aanpak Wijk Ontwikkelingsmaatschappijen (WOM) hebben we geïnvesteerd in het versterken van de wijkeconomie. De meeste panden van de WOM zijn verduurzaamd en hebben energielabel A gekregen.    
  • We ondersteunen programma’s (zoals incubator UtrechtInc en Innofest) die Startups helpen groeien.  
  • Het Utrecht International Centre (UIC) heeft in 2024 10.000 baliecontacten gehad op kantoor. Het UIC heeft in 2024 het initiatief genomen om netwerk op te zetten met soortgelijke Europese centra, de European Talant Alliance.  

Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024

  • De beschikbare middelen Werk naar Werk, die o.a. gebruikt werden voor een bijdrage aan het Regionaal talentfonds, zijn geschrapt. Via de inzet van een reserve blijven we het regionaal talentfonds tot ten minste 2027 steunen.  

Financiën 1: Werknemers en -gelegenheid

In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht. 

 

x € 1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

133

Bijdrage vanuit Provincie Utrecht voor het International Welcome Center.

125

I

Overige baten

8

Lasten

-387

Hogere kosten voor standplaatsen in 2024. Deze zijn eerder in het jaar middels de tweede bestuursrapportage gerapporteerd.

-200

I

Overige lasten

-187

Deze pagina is gebouwd op 05/14/2025 15:46:18 met de export van 05/14/2025 15:33:59