Werknemers en -gelegenheid
Utrecht heeft voldoende toekomstbestendige werknemers en werkgelegenheid die passend is bij de groei van de stad.
Wat hebben we bereikt in 2024?
We bieden ruimte aan werkgevers, werknemers en ondernemers die de stad helpen groeien naar een nieuwe weerbare en wendbare economie met maatschappelijke meerwaarde. We zien dat de krapte in de arbeidsmarkt blijvend is. We hebben, samen met partners, het Regionaal Talentfonds opgezet voor omscholing van inwoners naar 4 tekortsectoren. Ook het aanbod van de bedrijfsruimte- en kantorenmarkt blijft dalen. Er zijn steviger sturingskaders nodig om de groeiende stad in balans te brengen en te houden. In 2024 zijn de beleidsnota's Werklocaties en Arbeidsmarkt opgesteld. Beide nota's worden in 2025 aangeboden aan de raad. Met het bestendigen van Ondernemer Centraal en inbedden van een loketfunctie voor vragen over circulair ondernemen dragen we bij aan toekomstbestendige werkgevers en economie voor Utrecht. Daarnaast hebben we dit jaar subsidie verstrekt aan 5 winkelgebieden om bij te dragen aan een vitale stad.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2021 | De ambities die de gemeente Utrecht heeft op de grote vraagstukken voor de stad, nu en in de toekomst. | |
2020 | Schetst de kaders voor onze gemeentelijke strategie, beleid en uitvoering op het gebied van economie. | |
Beleid tijdelijk verblijf (short stay) en bijstelling hotels | 2019 | Nieuw beleid voor tijdelijk verblijf, bijstelling van het reguliere hotelbeleid. |
2018 | Kaders waarmee we willen bijdragen aan een gezonde groei van de stad en inspelen op nieuwe trends. | |
2016 | Gezond (stedelijk) leven, via samenhangende aanpak en versterking van de gezondheidsgerelateerde economie. | |
2015 | Werkwijze gemeente Utrecht in relatie tot toeristische ontwikkelingen. | |
2012 | Bieden voldoende en toekomstbestendige werklocaties. | |
2012 | Beleid dat bijdraagt aan een goede detailhandelsstructuur en leegstand tegengaat. | |
2010 | Beleid voor ontwikkelruimte hotels. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Totale werkgelegenheid per inwoner (15-75 jaar). | 0,96 (2018) | 1.06 | 1.09 | 1.06 | 1,12 | 1.06 | |||
Aantal banen (in fte) in de stad per ha. | 28,0 (2018) | 33 | 33,9 | 33,5 | 35,4 | 34 | |||
Positie van regio Utrecht op EU-ranking economische competitiviteit (eens per 3 jaar). | 1 (2022) | 1 | 1 | 1 | 1 | Top 3 | |||
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
Het hotel- en short staybeleid zijn geëvalueerd. Over de uitkomsten hebben we de raad in januari 2025 per brief geïnformeerd (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht) .
- De raad is in 2024 meerdere keren geïnformeerd over het proces rondom standplaatsen. In 2024 zijn er 61 nieuwe standplaatsvergunningen verstrekt. In de eerste helft van 2025 volgt de tweede ronde (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht) .
- Afgelopen jaar hebben we de beleidsnota Arbeidsmarkt opgesteld. Het streven is om deze in Q1 2025 aan te bieden aan de Raad.
Er is uitvoering gegeven aan de Actieagenda Utrechtse Economie 2023-2026. De raad is in april 2024 geïnformeerd over de voortgang van de Actieagenda, het advies van de Review Council en de resultaten van de Utrechtse Nieuwe Economie Index (NEx) (Raadsbrief Voortgangsrapportage Actieagenda Utrechtse economie - U-reka Gemeente Utrecht). De uitslagen van de Utrechtse Nieuwe Economie Index (NEx) zijn tijdens een event met ondernemers en partners uit de stad gedeeld.
- In 2024 is aan de beleidsnota Werklocaties gewerkt. In 2025 wordt de beleidsnota ter inzage gelegd en aan de raad aangeboden.
- De raad is door middel van een raadsbrief (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht ) geïnformeerd over de raadsmotie motie 234 / 2023.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- De evaluatie over de aanpak Vitale winkelgebieden is niet uitgevoerd. De aanpak is gesplitst in de subsidie voor kwetsbare winkelgebieden en aanpak Morgen Mooier Maken. Hierover is de raad per brief geïnformeerd (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht)
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
- Omscholingsregeling voor inwoners (deze regeling wordt opgevolgd door het regionaal talentfonds).
- Fonds mismatch arbeidsmarkt.
- Tegemoetkoming energiekosten voor Utrechtse ondernemers.
- Lokaal Economisch Fonds.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- We hebben de basis beter op orde gebracht door de capaciteit uit te breiden op de ambities ‘goed beleid maken’, en economische inbreng in gebiedsontwikkeling, circulariteit, verdichting en verduurzaming.
- In 2024 hebben we met de regionale stakeholders de Regionale Economische Agenda (REA) geëvalueerd. Hieruit bleek dat de inhoud van de REA nog grotendeels overeind staat.
- In 2024 is via NV Ontwikkelings Maatschappij Utrecht (NV OMU) verkend of er mogelijkheden waren om nieuwe locaties aan te kopen om te investeren in verdichting en verduurzaming bedrijventerreinen. Ondanks deze inspanningen is het niet gelukt om geschikte locaties te verwerven. De voornaamste belemmeringen waren de beperkte beschikbaarheid van locaties die voldoen aan de gestelde eisen en de hoge kosten van beschikbare opties.
- In 2024 is ondersteuning geven aan (kwetsbare) winkelgebieden o.a. via Morgen Mooier Maken en subsidieregeling kwetsbare winkelgebieden. De raad is over de verschillende instrumenten geïnformeerd via een raadsbrief (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht)
- De locatieprofielen voor evenementen zijn vastgesteld (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht).
- Keurmerk Veilig Ondernemen hebben we blijvend ondersteund.
- Om de mismatch in de sectoren zorg, bouw en techniek aan te pakken is in 2024 de marktgroepenaanpak voortgezet. Dit resulteerde o.a. in projecten op het gebied van de energietransitie, een Equals campagne om vrouwen te enthousiasmeren voor een baan in de ICT, de start van het proces om te komen tot stedelijke arbeidsmarktagenda’s voor de zorg en de totstandkoming van een regionaal talentfonds.
- Het onderzoek naar arbeidsdiscriminatie via aanpak inclusieve arbeidsmarkt is uitgevoerd. De raad wordt over de onderzoeksresultaten en eventuele vervolgacties over geïnformeerd via de raadbrief inclusieve arbeidsmarkt (Uiterlijk Q2 2025).
- In lijn met de meerjarenstrategie 2023-2026 helpt ROM Utrecht Region ambitieuze en innovatieve ondernemers in de regio Utrecht te groeien door het bieden van relevante, betekenisvolle diensten. Vanuit onze positie als aandeelhouder vinden we het van belang hierop te sturen.
- Via vastgoed-aanpak Wijk Ontwikkelingsmaatschappijen (WOM) hebben we geïnvesteerd in het versterken van de wijkeconomie. De meeste panden van de WOM zijn verduurzaamd en hebben energielabel A gekregen.
- De evaluatie van het Ondernemersfonds Utrecht is door middel van een raadsbrief aangeboden aan de raad (Document Viewer - U-reka Gemeente Utrecht) .
- We ondersteunen programma’s (zoals incubator UtrechtInc en Innofest) die Startups helpen groeien.
- Het Utrecht International Centre (UIC) heeft in 2024 10.000 baliecontacten gehad op kantoor. Het UIC heeft in 2024 het initiatief genomen om netwerk op te zetten met soortgelijke Europese centra, de European Talant Alliance.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- De beschikbare middelen Werk naar Werk, die o.a. gebruikt werden voor een bijdrage aan het Regionaal talentfonds, zijn geschrapt. Via de inzet van een reserve blijven we het regionaal talentfonds tot ten minste 2027 steunen.
Financiën 1: Werknemers en -gelegenheid
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 468 | 612 | 469 | 453 | 586 | 133 | 898 | |
Lasten | 21.308 | 21.806 | 25.004 | 27.407 | 27.794 | -387 | 27.090 | |
Totaal | -20.839 | -21.194 | -24.534 | -26.954 | -27.208 | -254 | -26.192 | |
Onttrekking reserves | 210 | 210 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 1.400 | 1.400 | 0 | 4.000 | 4.000 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | -1.190 | -1.190 | 0 | -4.000 | -4.000 | 0 | 0 | |
Totaal | -22.029 | -22.384 | -24.534 | -30.954 | -31.208 | -254 | -26.192 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | 133 | |
Bijdrage vanuit Provincie Utrecht voor het International Welcome Center. | 125 | I |
Overige baten | 8 | |
Lasten | -387 | |
Hogere kosten voor standplaatsen in 2024. Deze zijn eerder in het jaar middels de tweede bestuursrapportage gerapporteerd. | -200 | I |
Overige lasten | -187 |