Passende aanvullende zorg
Utrechters krijgen passende aanvullende zorg en ondersteuning.
Wat hebben we bereikt in 2024?
In 2024 hebben we de overeenkomsten voor aanvullende zorg Wmo met alle zorgorganisaties verlengd voor de periode 2025-2026. Deze verlenging is benut om met de gecontracteerde zorgorganisaties in overeenstemming scherpere afspraken te maken om al stappen te zetten in de hervormingsopgave en de benodigde besparing. Zie voor meer informatie hierover de Raadsbrief Hervormingen Sociaal Domein Q4 2024 .
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2024 | Utrechtse kader voor de Wmo 2024-2034 | |
2021 | Visie waarin de opgave op het gebied van doelgroepenvervoer wordt geschetst. | |
2020 | Kader voor de aanbesteding hulp bij het huishouden. | |
2018 | Kaders voor contracteren van aanvullende zorg vanaf 2020. | |
2023 | Verordening Wmo geldend in 2024. |
Effectindicatoren
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
Individuele begeleiding
Omschrijving:
- Deze grafiek toont het aantal lopende casussen Individuele begeleiding tot en met 2024
Duiding:
- In de grafiek is de afgelopen jaren een stijging zichtbaar in de vraag naar Individuele Begeleiding. In 2024 is het gebruik van Individuele Begeleiding gestabiliseerd. Maar het aantal wachtenden is het afgelopen jaar ook toegenomen. De vraag naar Individuele Begeleiding blijft namelijk stijgen.
Wmo overig ambulant maatwerk
Omschrijving:
- Deze grafiek toont het aantal inwoners dat gebruik maakt van Arbeidsmatige activering, Dagbegeleiding of Thuisbegeleiding.
Duiding:
- Bij Dagbegeleiding is de trend relatief stabiel. In de grafiek is een dipje zichtbaar tijdens corona omdat toen het gebruik daalde. De verwachting is dat de vraag zal stijgen als gevolg van de dubbele vergrijzing. We zien met name groei onder de doelgroep ouderen met een niet-Westerse migratieachtergrond.
- Het gebruik van Thuisbegeleiding is iets toegenomen in 2024. De vraag naar Thuisbegeleiding blijft hoog.
- Arbeidsmatige activering is in 2024 redelijk stabiel gebleven, er is een lichte daling te zien. Belangrijk om te vermelden hierbij is dat een deel van de cliënten van beschermd wonen arbeidsmatige activering ontvangt vanuit hun beschermd wonen-aanbieder en dat dit ook vanuit beschermd wonen wordt gefinancierd. Deze cliënten zijn niet in deze grafiek opgenomen, omdat dit activeringsaanbod niet apart wordt geregistreerd
Hulp bij huishouden
Omschrijving:
- Deze grafiek toont het aantal inwoners dat Hulp bij huishouden ontvangt.
Duiding:
- In 2024 steeg het aantal inwoners dat Hulp bij huishouden ontvangt licht. Dit is enerzijds te verklaren doordat meer inwoners vanuit de wachtlijst konden instromen in Hulp bij huishouden en anderzijds door de toename van de vraag door vergrijzing en het beleid dat gericht is op het langer thuis blijven wonen.
- Het aantal inwoners dat via een PGB Hulp bij huishouden ontvangt daalt juist.
Hulpmiddelen en vervoer
De omvang van de vraag naar hulpmiddelen is onveranderd ten opzichte van voorgaande jaren. Wel zien we lichte verschuivingen in het soort voorzieningen waaraan behoefte is. Er is een grotere vraag naar elektrisch ondersteunde en complexe hulpmiddelen, terwijl de vraag naar eenvoudige handbewogen hulpmiddelen daalt.
Er waren in 2024 7807 inwoners met een vervoerspas. Er zijn in 2024 ruim 218.000 ritten uitgevoerd. We zien jaarlijks een lichte stijging van dit aantal.
Beschikbaarheid
Individuele Begeleiding en overig ambulant maatwerk
Aanvullende zorg (gemiddelde wachttijd in dagen, incl personen zonder wachttijd) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Arbeidsmatige activering | 32 | 16 | 17 | 9 |
Dagbegeleiding | 13 | 14 | 12 | 18 |
Individuele Begeleiding | 44 | 53 | 69 | 115 |
Thuisbegeleiding | 22 | 67 | 64 | 75 |
Omschrijving:
- Deze tabel toont de gemiddelde wachttijd in dagen bij nieuwe aanmelding bij Arbeidsmatige activering, Dagbegeleiding, Individuele Begeleiding en Thuisbegeleiding.
Duiding:
- De ontwikkeling van de wachttijd door het jaar heen fluctueert sterk dus kan per kwartaal sterk verschillen, onder andere omdat bijvoorbeeld personeelsuitval door de krappe arbeidsmarkt moeilijk op te vangen is.
- We zien met name bij Individuele Begeleiding een substantiële stijging over heel 2024. Dit komt (onder andere) door het personeelstekort, de stijgende vraag naar ondersteuning en onvoldoende financiële middelen. Daarom zetten we stevig in op hervormingen zoals het bewegen naar groepsgerichte ondersteuning en sturen we strakker op uitstroom en doorstroom waar dat kan. Dat lijkt effect te hebben en in het laatste kwartaal 2024 is de wachtlijst voor individuele begeleiding iets afgenomen.
Hulp bij huishouden
De wachtlijst voor Hulp bij het huishouden is in 2024 gedaald. In gebied Noord kunnen alle inwoners inmiddels ondersteuning ontvangen binnen de afgesproken doorlooptijd. In gebied Zuid is nog sprake van een wachtlijst. In vergelijking met 2023 is de wachtlijst in Zuid wel afgenomen. De gemeenteraad is nader geïnformeerd middels verschillende raadsbrieven .
Hulpmiddelen
Bij hulpmiddelen is er meer sprake van complexe hulpmiddelen op maat in plaats van handbewogen hulpmiddelen. Dit komt omdat er technisch meer mogelijkheden zijn en mensen langer thuis blijven wonen. Voor deze complexe hulpmiddelen op maat moeten onderdelen worden aangeleverd, de levertijd verschilt per onderdeel. Waar mogelijk worden tijdelijke leenhulpmiddelen ingezet. Een gemiddelde wachttijd is hierbij niet accuraat omdat dit per soort hulpmiddel sterk kan verschillen.
Kwaliteit
- Over 2024 zijn er voor Wmo Centrumgemeentetaken verspreid over 17 aanbieders 1.130 vragenlijsten ingevuld. Dat zijn er 397 meer dan in 2023. In verband met het verkleinen van het risico op herleidbaarheid, is er een grens van minimaal 10 ingevulde enquêtes nodig, per vragenlijst en locatie, om resultaten te tonen. Hierdoor zijn er nu 950 vragenlijsten inzichtelijk. Dat zijn er 308 meer dan in 2023
- De figuur toont een optelsom van verschillende stellingen* onder de noemers ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’.
- Op alle drie de onderdelen zien we een overwegend positief beeld. Meer mensen antwoorden neutraal en negatief op vragen die gaan over het ervaren toegankelijkheid en ervaren kwaliteit van de verkregen hulp of ondersteuning. Ten opzichte van 2023 is de tevredenheid met de ervaren toegankelijkheid en ervaren kwaliteit gelijk gebleven. De tevredenheid met het ervaren effect is toegenomen.
- Meer dan 550 respondenten hebben in een open antwoord aangegeven wat ze goed vinden gaan en wat er beter kan, dat zijn er 150 meer dan in 2023.
- In de kwartaalgesprekken worden de resultaten met de betreffende aanbieders besproken.
Proclaimer:
In de figuur zijn verschillende stellingen bij elkaar opgeteld, en alle locaties samengevoegd. Het geeft een globaal en doet geen recht aan de verschillen in momentum en manier van uitvragen.
- Voorbeeldstellingen onder toegankelijkheid: ik ben goed geholpen bij het vinden van een passende activiteit; ik werd vriendelijk geholpen aan de telefoon.
- Voorbeeldstellingen onder kwaliteit: ik word goed begeleid tijdens de activiteit; ik voel me serieus genomen; ik kan goede afspraken maken met de begeleider van de activiteit
- Voorbeeldstellingen onder effect: door het deelnemen aan de activiteit heb ik meer contact met anderen; door mijn hulpmiddel ben ik zelfstandiger.
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- We hebben ervaring opgedaan met innovatieve manieren van begeleiding, zoals digitale en collectieve vormen van begeleiding. Met de aanbieders zochten we naar passende oplossingen, gericht op het verkorten van de wachtlijsten en het versnellen van de uitstroom.
- We implementeerden het nieuwe contract sociaal-recreatief vervoer dat per 1 september 2024 in ging.
- Met de partners in de stad is er in het kader van IZA (integraal zorgakkoord) gewerkt aan transformatieplannen op het gebied van mentale gezondheid, ouderen en verbinding tussen de eerstelijns medische zorg en het sociaal domein. Naast de inhoudelijke uitwerking is ook gewerkt aan een goede governance om plannen op elkaar af te stemmen en resultaten te kunnen borgen.
We hebben ingezet op het stimuleren/ faciliteren van gezamenlijk werkgeverschap, gezamenlijk opleiden en gezamenlijk innoveren om de toenemende krapte op de arbeidsmarkt het hoofd te bieden.
Omdat zorg in toenemende mate in de thuissituatie van inwoners wordt aangeboden hebben we ingezet op het bekendmaken en uitlenen van (zorg)technologie die inwoners in staat stelt om langer zelfstandig thuis te kunnen wonen.
- Samen met de partners hebben we gewerkt aan meerjarenplannen om de Wmo voor de toekomst toegankelijk en betaalbaar te houden.
- We hebben gewerkt aan de doorontwikkeling van het toezicht op de kwaliteit van zorg en het hieruit volgende uitvoeringsprogramma .
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
- De Wmo beleidsnota Samen Leven, Samen Zorgen is vastgesteld en geeft richting aan de te maken keuzes. De Wmo beleidsnota wordt uitgewerkt in uitvoeringsprogramma's Informele Zorg en Mantelzorg, Toezicht, Ouderen en tevens een nota van uitgangspunten aanvullende zorg Wmo.
- De hervormingen sociaal domein zijn in gang gezet. De raad is in december 2023 geïnformeerd over de maatregelen die voor 2024 zijn genomen. Meest recent is de raad in november 2024 geïnformeerd over de stand van zaken (zie raadsbrief 4e kwartaal 2024 hervormingen sociaal domein).
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- We hebben samen met de aanbieders ingezet op de verdere transformatie van Hulp bij huishouden.
- We voerden met onze aanbieders het gesprek over de problematiek op het gebied van licht verstandelijke beperkingen in de stad en we zochten naar manieren om de grote vraag naar ondersteuning van deze inwoners waar mogelijk in de sociale basis en basiszorg op te vangen.
- We werkten samen met de partners verder aan de uitvoering van het ADSU (Aan De Slag in Utrecht) convenant.
We gaven uitvoering aan het programma Thuis in je wijk. Vanuit IZA Mentaal Gezond wordt Thuis in je Wijk gezien als de uitvoering van de beweging waar IZA op inzet. Daarmee wordt Thuis in je Wijk onderdeel van het transformatieplan IZA en krijgt het een belangrijke plek in de uitrol.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Financiën 2: Passende aanvullende zorg
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 1.660 | 1.761 | 1.714 | 1.810 | 2.570 | 760 | 1.900 | |
Lasten | 76.072 | 75.983 | 74.177 | 84.412 | 82.378 | 2.034 | 89.015 | |
Totaal | -74.412 | -74.221 | -72.463 | -82.602 | -79.808 | 2.794 | -87.115 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -74.412 | -74.221 | -72.463 | -82.602 | -79.808 | 2.794 | -87.115 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | 760 | |
De aanbesteding van de regiotaxi is door ons gecoördineerd de verrekening van de kosten met de regiogemeenten is niet begroot | 631 | I |
Overige baten | 129 | I |
Lasten | 2.034 | |
Op de contracten met de HbH aanbieders is over 2023 teruggevorderd in verband met onderrealisatie. De baten vallen in 2024 | 923 | I |
Voor 2024 zijn de budgetten voor HbH aanbieders lager vastgesteld op basis van de verwachte inzet | 1.067 | I |
Bij een aantal aanbieders is de onderrealisatie op hun budget voor 2024 teruggevorderd | 727 | I |
Overige lasten | -683 | I |