Laagdrempelige basiszorg
Utrechters kunnen met hun hulpvraag terecht voor laagdrempelige basiszorg.
Wat hebben we bereikt in 2024?
Inwoners konden voor passende basiszorg of verwijzing naar een passende oplossing binnen de sociale basis of aanvullende zorg terecht bij de buurtteams. Inwoners konden voor laagdrempelig sociaal-juridisch advies en ondersteuning bij het regelen van zorg en ondersteuning vanuit een neutrale positie terecht bij U-centraal.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
Nota van uitgangspunten met elkaar voor elkaar - onderdelen van sociale basis en basiszorg 2025-2035 | 2024 | Kaders voor de opdracht aan de buurtteams, onafhankelijke cliëntondersteuning en informatie en advies voor 2025 - 2035. |
2024 | Utrechtse kader voor de Wmo 2024-2034 | |
2023 | Verordening Wmo geldend in 2024. |
Effectindicatoren
We hanteren indicatoren om te meten waar we staan. Voor deze doelstelling streven we naar een balans tussen bereik, beschikbaarheid en kwaliteit binnen het beschikbare budget. In gesprekken met partners kijken we naar de onderlinge samenhang tussen de indicatoren en volgen we de ontwikkelingen daarin.
Bereik
2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|
Aantal unieke klanten op basis van lopende casussen | 11.289 | 10.953 | 10.351 | 9.936 |
Aantal lopende casussen | 11.654 | 12.213 | 11.939 | 11.681 |
Aantal nieuw gestarte casussen | 5.457 | 6.325 | 7.068 | 7.283 |
Bron: Jaarverslagen buurtteam Sociaal, voor 2024 uit het systeem van het buurtteam i.v.m nog niet beschikbaar zijn van het jaarverslag, deze cijfers kunnen bij definitieve publicatie van het jaarverslag van het buurtteam iets afwijken.
Omschrijving:
- Bovenstaande tabel toont het aantal unieke klanten die ondersteuning ontvingen van het buurtteam, het aantal lopende casussen op peildatum 2 januari 2025 en het aantal nieuw gestarte casussen in het kalenderjaar.
Duiding:
- In 2024 zien wij dat het aantal unieke klanten op jaarbasis iets is afgenomen ten opzichte van 2023, ook het aantal lopende casussen is iets gedaald. Het aantal nieuw gestarte casussen neemt daarentegen juist toe Het buurtteam zet in op korte begeleiding en het afbuigen van de vraag naar de sociale basis. Dit kan verklaren waarom de uitstroom hoger is, ondanks de hogere nieuwe instroom. Naast de ondersteuningstrajecten werden er in 2024 ook 2347 nieuwe aanvragen voor hulp bij het huishouden (HbH) door het buurtteam opgepakt.
Beschikbaarheid
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
---|---|---|---|---|---|
Buurtteam Sociaal | 6,4 | 7,6 | 7,2 | 7,6 | 7,9 |
Omschrijving:
- Bovenstaande tabel toont de gemiddelde wachttijd in dagen bij nieuwe aanmelding bij het Buurtteam.
Duiding:
- De wachttijd bij het Buurtteam is langer dan de 5 dagen waarnaar gestreefd wordt. Spoedeisende vragen worden echter eerder opgepakt, waardoor verergering van deze problemen wordt voorkomen. Het kan ook zijn dat mensen zelf kiezen om langer te wachten omdat zij bijvoorbeeld het gesprek graag met hun mantelzorger erbij voeren.
- De reden voor de toename van de wachttijd is de toename van de nieuwe vragen, een nieuwe aanmelding vraagt meer inzet dan een inwoner die al langer bekend is bij het buurtteam.
Kwaliteit
- Over 2024 zijn er voor Buurtteam Sociaal 254 vragenlijsten ingevuld, dat zijn er 116 meer dan in 2023. In verband met het verkleinen van het risico op herleidbaarheid, is er een grens van minimaal 10 ingevulde enquêtes nodig, per vragenlijst en locatie, om resultaten te tonen. Hierdoor zijn er nu 210 vragenlijsten inzichtelijk, 116 meer dan in 2023.
- De figuur toont een optelsom van verschillende stellingen* onder de noemers ‘ervaren toegankelijkheid’, ‘ervaren kwaliteit’ en ‘ervaren effect’.
- Op alle drie de onderdelen zien we een overwegend positief beeld. Bij de stellingen van het onderdeel ervaren effect hebben meer respondenten ‘neutraal’ en ‘(helemaal) niet mee eens’ aangegeven dan bij de andere onderdelen. Ten opzichte van 2023 is de tevredenheid vergelijkbaar.
- 150 respondenten hebben in open antwoorden aangegeven wat ze goed vinden gaan en wat er beter kan, dat zijn er 80 meer dan in 2023.
- In gesprekken worden de resultaten met de betreffende aanbieders besproken.
Proclaimer:
In de figuur zijn verschillende stellingen bij elkaar opgeteld, en alle locaties samengevoegd. Het geeft een globaal beeld en doet geen recht aan de verschillen in momentum en manier van uitvragen.
- Voorbeeldstellingen onder toegankelijkheid: ik wist waar ik terecht kon met mijn vraag; ik voelde me welkom bij het buurtteam.
- Voorbeeldstellingen onder kwaliteit: er werd goed naar mij geluisterd; de ondersteuning past bij mij;
- Voorbeeldstellingen onder effect: ik kan nu beter de dingen doen die ik wil; het gaat nu beter met mij.
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- We hebben de uitvraag voor de opdrachten basiszorg door de buurtteams gepubliceerd en de opdracht per 2025 gegund.
- We hebben gewerkt aan de doorontwikkeling van het toezicht op de kwaliteit van zorg en het hieruit volgende uitvoeringsprogramma .
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
- De Wmo beleidsnota Samen Leven, Samen Zorgen is vastgesteld en geeft richting aan de te maken keuzes. De Wmo beleidsnota wordt uitgewerkt in uitvoeringsprogramma's Informele Zorg en Mantelzorg, Toezicht, Ouderen en tevens een nota van uitgangspunten aanvullende zorg Wmo.
- De hervormingen sociaal domein zijn in gang gezet. De raad is in december 2023 geïnformeerd over de maatregelen die voor 2024 zijn genomen. Meest recent is de raad in november 2024 geïnformeerd over de stand van zaken (zie raadsbrief 4e kwartaal 2024 hervormingen sociaal domein). .
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
De buurtteams werkten aan hun zicht- en bereikbaarheid voor alle inwoners in samenwerking met verschillende partijen in de stad.
- De sociaal raadslieden ondersteunden inwoners bij vragen op sociaal-juridisch gebied.
We werkten verder aan de uitvoering van het actieplan ‘Een (t)huis voor ouderen’ .
- We hebben vormgegeven aan de nieuwe invulling van de maaltijdvoorziening .
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Financiën 1: Laagdrempelige basiszorg
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 0 | 3.074 | 0 | 0 | 27 | 27 | 0 | |
Lasten | 30.341 | 32.584 | 30.565 | 31.453 | 32.012 | -559 | 30.894 | |
Totaal | -30.341 | -29.510 | -30.565 | -31.453 | -31.985 | -531 | -30.894 | |
Onttrekking reserves | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 100 | 100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal | -30.241 | -29.410 | -30.565 | -31.453 | -31.985 | -531 | -30.894 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | 27 | |
Overige baten | 27 | I |
Lasten | -559 | |
Ten onrechte zijn op deze doelstelling kosten geboekt die onder de doelstelling 24-uursbegeleiding horen | -460 | I |
In 2024 zijn we gestart met inzet van de lokale toegang voor de doelgroep voor beschermd wonen. De kosten zijn in 2024 ten laste van deze doelstelling gebracht. Vanaf 2025 komen deze ten laste van de doelstelling 24-uurs begeleiding | -205 | I |
Overige lasten | 106 | I |