Afval voorkomen
Afval wordt zoveel mogelijk voorkomen, aantoonbaar ingezet als grondstof en afvalscheiding wordt positief gestimuleerd.
Wat hebben we bereikt in 2024?
Met onze activiteiten zijn we er in geslaagd om een bijdrage te leveren aan het voorkomen en beter scheiden van afval, waarbij afval ook vaker ingezet kan worden als grondstof. Daarnaast hebben we met onze activiteiten ervoor gezorgd dat afvalscheiding positief is gestimuleerd. Het restafval per inwoner was lager dan in 2023, maar omdat we niet alle voorgenomen activiteiten konden uitvoeren hebben we onze doelstelling voor restafval niet gehaald.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2020 | In deze nota staat onze ambitie om in 2050 volledig circulair te zijn, waarbij afval verwerkt kan worden tot nieuwe grondstoffen en producten. | |
2024 | Om richting te geven aan de ontwikkeling naar een circulaire stad is de Visie Utrecht Circulair 2050 met vier prioriteiten opgesteld. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Tevredenheid over de afvalinzameling (cijfer) | 6,5 (2019) | 7,0 | 6,3 | - | - | 7,0 | |||
Restafval/inwoner (kg) | 219 (2019) | 203 | 202 | 197 | 199 | 178 |
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
Niet van toepassing
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- Uitbreiden inzamelsysteem voor gfe+t (groente, fruit, etensresten en tuinafval): deze is nog niet uitgebreid omdat dit niet met de bestaande inzamelmiddelen kan. Wij hebben de Raad met een raadsbrief geïnformeerd over de voortgang.
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
- We hebben het inzamelsysteem niet meer aangepast op het nascheiden van plastic, blik en pak omdat dit volledig is doorgevoerd.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing.
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- Huishoudelijk afval hebben we gescheiden ingezameld.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- Voorkomen van afval: in plaats van een campagne voor wasbare luiers hebben we een campagne uitgevoerd om inwoners te stimuleren om voor tweedehands artikelen te kiezen rondom te feestdagen. Met dit nieuwe onderwerp betrekken we meer inwoners dan met een campagne voor wasbare luiers.
Financiën 4: Afval voorkomen
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 64.490 | 64.370 | 68.930 | 69.164 | 69.352 | 189 | 71.826 | |
Lasten | 49.115 | 49.966 | 52.030 | 53.994 | 55.213 | -1.220 | 54.412 | |
Totaal | 15.375 | 14.404 | 16.900 | 15.170 | 14.139 | -1.031 | 17.414 | |
Onttrekking reserves | 0 | 1.751 | 0 | 1.596 | 2.806 | 1.209 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 698 | 0 | 0 | 748 | -748 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 0 | 1.053 | 0 | 1.596 | 2.058 | 462 | 0 | |
Totaal | 15.375 | 15.456 | 16.900 | 16.767 | 16.197 | -569 | 17.414 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | 189 | |
Opbrengsten Afvalstoffenheffing: lagere baten door het achterblijven van de groei van het aantal huishoudens in het jaar 2024. Verder heeft de impact van de aanpassing in de verordening 2023 artikel 6.4 "Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang" meer negatief uitgepakt dan geprognosticeerd. | -875 | S |
Opbrengsten afvalstromen Huishoudelijke Afvalinzameling: hogere baten papier en glas door de gunstige prijsontwikkeling. Daarnaast zijn de inkomsten vanuit Stichting Verpact hoger dan begroot door positieve afrekeningen uit voorgaande jaren. | 748 | I |
Opbrengsten Bedrijfsafval: hogere baten door indexering en de toename van het aantal verkoopcontracten. Tegenover de hogere baten staan hogere lasten. | 361 | S |
Overige baten | -45 | |
Lasten | -1.220 | |
Kosten Huishoudelijke Afvalinzameling: hogere lasten voornamelijk door onder ander meer verwerkingskosten door toename aantallen tonnages grof vuil en meer inzamelkosten voor containers, transportmiddelen en inhuur van personeel. Daarnaast zijn de kapitaallasten lager als gevolg van het uitstellen van diverse investeringen. | -488 | S |
Kosten Afvalstoffenheffing: lagere lasten doordat de verwachte stijging van het aantal kwijtscheldingen minder hoog uitvalt dan verwacht. | 172 | S |
Kosten Bedrijfsafval: hogere lasten door het treffen van een voorziening oninbaarheid debiteuren en de toename van de inzamelkosten, inhuurkosten voertuigen en personeel. Tegenover de hogere lasten staan hogere baten. | -903 | I |
Reserves | 462 | |
Onttrekkingen | 1.209 | |
Nadeel opbrengsten Afvalstoffenheffing is onttrokken aan de systeemreserve Ophaaldienst samen met het voordeel op de kosten Afvalstoffenheffing | 703 | I |
Nadeel kosten Huishoudelijke Afvalinzameling is onttrokken aan de systeemreserve Ophaaldienst (506 in plaats van 488). | 506 | I |
Toevoegingen | -748 | |
Voordeel opbrengsten afvalstromen Huishoudelijke Afvalinzameling is toegevoegd aan de systeemreserve Ophaaldienst. | -748 | I |