Erfgoed
Behouden, beheren en benutten van Erfgoed als cultuurhistorische drager van het karakter van Utrecht.
Wat hebben we bereikt in 2024?
Erfgoed was onderdeel van ontwerpend onderzoek bij gebiedsontwikkelingen. Utrecht is de eerste gemeente van Nederland die op grote schaal jong erfgoed (Post 65) monumenten heeft aangewezen. Vele honderden erfgoedvrijwilligers participeerden in Utrechtse erfgoedprojecten. Erfgoed bleef hierdoor de cultuurhistorische drager van het karakter van Utrecht. We liggen op schema met onze doelstelling.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
01-01-2024 | Regels over hoe om te gaan met zonnepanelen op monumenten en op panden in het beschermde stads- en dorpsgezicht. | |
09-02-2023 | Agenda met acties die Erfgoed uitvoert tussen 2022 en 2024. | |
24-02-2022 | Beleidsdocument over hoe we in Utrecht omgaan met erfgoed. | |
21-09-2017 | Visie over hoe Utrecht omgaat met Religieus Erfgoed. |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Het percentage inwoners dat tevreden is met het aanbod van monumenten en erfgoed | n.v.t. (2023) | 49 | - | - | 55 | ||||
Aantal uitgegeven omgevingsvergunningen voor archeologie en monumenten. | 226 (2022) | 200 | 248 | 200 | 238 | 200 | |||
Activiteiten
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- Beleidsinstrumenten op orde: we hebben cultuurhistorische waardenkaart en de uitvoeringsrichtlijnen monumentenzorg geïmplementeerd.
- Erfgoed in ruimtelijke ontwikkelingen: we hebben ontwikkelkaders Unesco werelderfgoederen en beschermde stads- en dorpsgezichten opgenomen in het omgevingsplan. Ook hebben we de erfgoedwaarden van Rijnenburg opgenomen in een Programmatische Verkenning Rijnenburg
- Erfgoed toegankelijk en beleefbaar maken: we hebben in kaart gebracht hoe we met erfgoedorganisaties het Verdrag van Faro met bestaande activiteiten en middelen in de praktijk kunnen brengen (raadsbrief ).
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- Beleidsinstrumenten op orde: we hebben de onderzoeksagenda erfgoed op hoofdlijnen ontwikkeld maar nog niet geïmplementeerd omdat de participatie met kennisinstellingen en maatschappelijk partners, afhankelijk van externe fondsen, nog moet plaatsvinden.
- Verhuizing Erfgoed naar Plompetorengracht: In 2024 is afdeling Erfgoed verhuisd omdat de oude locatie op het stadhuis niet meer aan de ruimtevraag voldeed.
- In Castellum Hoge Woerd is het systeemplafond naar beneden gekomen. Het theater en het museum moesten we daarop twee maanden sluiten.
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
Niet van toepassing
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
- Beleidsinstrumenten op orde: We hebben gemeentelijk stadsgezicht Minstroom geëvalueerd en hebben functie-aanduidingen en planregels voor beschermde gezichten en werelderfgoed geïmplementeerd in het omgevingsplan (zie raadsbrief ).
- Erfgoed is het fundament voor ruimtelijke ontwikkelingen in de stad: we hebben cultuurhistorische waarden geborgd bij gebiedsontwikkelingen zoals Ockhuizen, Lunettenpark, Tussen de Rails en Galgenwaard.
-
Erfgoed draagt bij aan klimaatopgaven in de stad: we hebben beleidsinstrumenten, kennis en informatie ingezet zoals beschreven in deze raadsbrief .
- Erfgoed toegankelijk en beleefbaar: we verstrekten subsidies aan erfgoedorganisaties, leverden inhoudelijke bijdragen aan activiteiten, informatievoorziening in de openbare ruimte en de gemeentewebsite erfgoed.utrecht.nl .
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing
Financiën 5: Erfgoed
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 345 | 598 | 369 | 369 | 570 | 201 | 386 | |
Lasten | 3.162 | 3.494 | 3.265 | 3.271 | 3.849 | -578 | 3.353 | |
Totaal | -2.817 | -2.897 | -2.896 | -2.903 | -3.279 | -377 | -2.967 | |
Onttrekking reserves | 40 | 48 | 40 | 40 | 268 | 228 | 40 | |
Toevoeging reserves | 0 | 195 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 40 | -147 | 40 | 40 | 268 | 228 | 40 | |
Totaal | -2.777 | -3.043 | -2.856 | -2.863 | -3.011 | -149 | -2.927 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | 201 | |
Hogere baten over archeologische vergunningenleges dan begroot | 73 | I |
Overige baten, waaronder hogere rentebaten restauratiefonds | 128 | I |
Lasten | -578 | |
Hogere lasten over archeologische opgravingen dan begroot (jaarlijks wordt saldo verrekend met de egalisatiereserve archeologische opgravingen) | -228 | I |
Hogere lasten over archeologische vergunningenleges dan begroot | -197 | I |
Overige lasten, waaronder hogere personele lasten dan begroot | -153 | I |
Reserves | 228 | |
Onttrekkingen | 228 | |
Onttrekking negatieve saldo op archeologische opgravingen aan egalisatiereserve archeologische reserve | 228 | I |
Toevoegingen | 0 | |
Niet van toepassing op deze doelstelling. | 0 |