Doelstellingen

1: Algemene Middelen

1: Algemene Middelen

Wij staan voor een duurzaam financieel beleid, een gezonde financiële positie van de gemeente voor nu en in de toekomst. Met daarbij een lichte, betrouwbare en wendbare bedrijfsvoering, die qua omvang en werkzaamheden meebeweegt met onze gemeentelijke organisatie.

Portefeuillehouder(s): Susanne Schilderman, Rachel Streefland

Financiën 1: Algemene Middelen

 

x € 1.000

Toelichting verschillen

Bedrag

I/S

Baten

21.731

Gemeentefonds

Dit betreft de effecten van de september- en decembercirculaires die niet in de begroting zijn verwerkt i.v.m. late publicatie door het Rijk.
Overige mutaties (corresponderende posten, stelposten en afrondingen, afrekening oude jaren)

3.514

-483

S

I

Algemene stelposten  
De definitieve aanvraag voor compensatie voor het opzeggen van het contract Gazprom is 0,3 mln hoger.

281

I

Onroerende-zaakbelastingen woningen
De afwijking wordt veroorzaakt door meeropbrengsten uit voorgaande jaren. Klik hier voor een nadere toelichting.

4.277

I

Onroerende-zaakbelastingen niet-woningen
De afwijking wordt veroorzaakt door meeropbrengsten uit voorgaande jaren. Klik hier voor een nadere toelichting.

5.850

I

Toeristenbelasting
De opbrengsten voor de toeristenbelasting vallen hoger uit dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat de hotelkamerbezetting hoger was dan verwacht.

627

I

Aandelen en concessies
Hoger dan geraamde dividenduitkering BNG Bank NV

148

I

Financiering

  • Rentebaten vanuit swaps (NB deze rentepost dient te worden bezien in relatie tot onderstaande rentelasten voor langlopende leningen).
  • De overige rentebaten laten een positief saldo zien, welke niet tijdig te voorzien zijn. Dit betreft met name de inkomsten uit schatkistbankieren.
  • Overige baten financiering

7.400

329

-151

S

I/S

I

 Overige baten

-61

I

Lasten

3.245

Algemene stelposten 
Stelposten zijn posten die wel in de begroting zijn meegenomen voor het algemene beeld, maar nog niet nader zijn uitgewerkt naar de programma’s of ingevuld. Dit omdat nog niet bekend is hoe de verdeling precies plaatsvindt. Soms is het niet mogelijk een post (geheel) af te wikkelen en resulteert een resultaat op een stelpost:

  • Loon- en prijscompensatie resterend saldo ter dekking van nacalculatie en afwikkeling kapitaallasten rente stijging
  • Resterend saldo van het knelpunt “Productiviteitsnorm nieuwe CAO” uit de Voorjaarsnota 2024.
  • Resultaat op overige afwikkelingen.
  • Bij de voorjaarsnota was interne rentevergoeding gealloceerd binnen de algemene reserve, de realisatie is hiermee in lijn gebracht

9.316

3.893

1.266

100
4.057

I

I

I
I

Financiering

  • Lager dan geraamde externe rentelasten m.b.t. langlopend opgenomen leningen door achterblijvende financieringsbehoefte
  • Rentelasten vanuit swaps (deze afwijking dient te worden bezien in relatie tot bovenstaande opmerking bij de baten inzake renteontvangsten uit swaps)
  • Lagere rentelasten op kortlopende leningen t.b.v. saldoregulatie door lager beroep op deze leningen en gedaalde rente
  • Niet voorziene betaalde belastingrente
  • Hogere toerekening interne rente als gevolg van hogere boekwaarde investeringen en incidentele afwijking vanwege nog onvolledig doorgevoerde begrotingswijziging interne rente van 2% naar 1,5%.
  • Overige lasten Financiering

-5.611
2.889

-7.303

1.042

-39
-2.204

4

S

S

I/S

I
I

I

Onvoorzien
Vanuit de Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten (BBV) is het verplicht om de post Onvoorzien in de begroting op te nemen. In 2024 is er niets ten laste van de post Onvoorzien gebracht

159

I

Stelpost frictiefonds Leidsche Rijn
Op deze stelpost werd tot en met 2018 jaarlijks, aan de hand van de groei van Leidsche Rijn, budget opgebouwd ter dekking van kapitaallasten en overige eigenaarslasten van maatschappelijke voorzieningen in Leidsche Rijn. De meeste voorzieningen zijn inmiddels gereed of in aanbouw. Hetzelfde geldt voor de nog in te richten openbare ruimte in verschillende gebieden in Leidsche Rijn

629

I

Onroerende zakenbelasting woningen
Betreft een verrekening van de deelnemersbijdrage aan de Bghu

-1.321

I

Overige Lasten

73

I

Reserves

-4.085

Toevoegingen

In het jaar 2024 is in totaal een bedrag van circa 4 miljoen euro aan de reserve Gemeentefonds toegevoegd. Dit betreft middelen voor corresponderende posten uit de september- en decembercirculaire die naar 2025 worden overgeheveld omdat de bijbehorende taken in 2025 worden uitgevoerd.

-4.085

I

Deze pagina is gebouwd op 05/14/2025 15:46:18 met de export van 05/14/2025 15:33:59