Algemeen
Naast wegen vallen ook openbare verlichting (OV), verkeersregelinstallaties (VRI), civiele constructies en onderhoud Water onder de onderhoudsbegroting van wegen. Het beleid is opgenomen in de Nota Beheer Openbare Ruimte (2021) Nota Beheer Openbare Ruimte (2021) ). In deze nota wordt beschreven welk onderhoudsniveau we hanteren voor de openbare ruimte, welke kosten daarbij gemoeid zijn en hoe we hier begrotingstechnisch mee omgaan.
Financieel
x € 1.000 | ||||
Onderhoudskosten Wegen | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Restant |
---|---|---|---|---|
Wegen (incl. water) | 45.543 | 44.790 | 50.038 | -5.248 |
Openbare Verlichting | 6.746 | 6.002 | 5.892 | 110 |
Verkeersregelinginstallaties | 4.486 | 4.193 | 3.477 | 716 |
Civiele constructies | 11.338 | 11.767 | 12.469 | -702 |
Totaal | 68.113 | 66.752 | 71.876 | -5.124 |
Toelichting:
Onderhoudskosten wegen
Bovenstaande bedragen zijn de beschikbare bedragen voor het onderhouden van onze kapitaalgoederen met betrekking tot wegen, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties en civiele constructies. De onderhoudsbegroting voor vaarwegen en open water maakt ook deel uit van de onderhoudsbegroting van wegen. Het onderhoud van onze kapitaalgoederen is van belang om de veiligheid van de openbare ruimte te waarborgen. Periodiek voeren we inspecties uit. Deze inspecties leveren informatie over de staat waarin de kapitaalgoederen zich bevinden. De uit te voeren werkzaamheden zijn afgestemd met de wijken en andere programma’s om synergie en kostenbesparingen in de uitvoering te bereiken en om overlast voor bewoners zo veel mogelijk te beperken. Vanaf 2022 bevatten de onderhoudskosten ook de kosten van groot onderhoud, deze werden voorheen bij de projecten Nota Kapitaalgoederen onder de vervangingsinvesteringen verantwoord.
Toelichting op het verloop van de kosten
De hogere lasten van 2024 kennen diverse oorzaken: hoofdzakelijk als gevolg van het extra inzetten op het dagelijks en groot onderhoud van wegen voor 3,748 miljoen euro en hogere lasten noodzakelijk onderhoud aan de Stadsbaantunnel voor 0,702 miljoen euro. Hier staan lagere energielasten als gevolg van energiebesparende maatregelen en lagere kapitaallasten als gevolg van achterblijvende investeringen tegenover voor 0,826 miljoen euro. Verder zijn er voor 1,500 miljoen euro eenmalige kosten gemaakt voor het grondstoffendepot van de openbare ruimte als gevolg een eenmalige afschrijving op de panden, conform BBV regelgeving. Dit zal leiden tot lagere lasten in de toekomst.