Verstoring OO en crises
Adequaat optreden bij -mogelijke- verstoringen van de openbare orde en bij crisissituaties.
Wat hebben we bereikt in 2024?
Het aantal piketmeldingen bij OOV en het aantal demonstraties is flink toegenomen; we zijn er -in het algemeen- met elkaar in geslaagd om de situatie in de stad veilig en leefbaar te houden. Demonstraties riepen soms veel emoties op bij voor- en tegenstanders, leidden enkele keren tot bezetting van openbare gebouwen. Eén geplande demonstratie leidde tot een exceptioneel advies van de driehoek om de demonstratie geen doorgang te laten vinden. Daarnaast zijn rellen uitgebroken na afloop van de play-off wedstrijd van FC Utrecht voor Europees voetbal waarbij excessief en grootschalig geweld was vertoond; hierop is een totaalpakket aan maatregelen genomen zodat eenieder weer veilig is om een wedstrijd van FC Utrecht te bezoeken en het niet nodig is om een grootschalig beroep te doen op de politie. Naar aanleiding van de incidenten na de voetbalwedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv en de reacties van politici daarop zijn er bondgenotengesprekken gevoerd om excessen te voorkomen.
Beleidskader
Deze doelstelling komt voort uit onderstaande beleidsdocumenten
Beleidsdocument | Vastgesteld | Toelichting |
---|---|---|
2023 | In het Integraal Veiligheidsplan staan de doelen die we op het terrein van de veiligheid nastreven voor de komende vier jaar. | |
2021 | Aanpak om het ongewenst en grensoverschrijdend gedrag op straat de komende jaren stevig aan te pakken. | |
2023 | Beleidskader waarin doel, criteria en werkwijze van vast en flexibel cameratoezicht is vastgelegd | |
2023 | De herijkte aanpak naar alle vormen van radicalisering en extremisme | |
2023 | Het strategisch beleidskader voor de veiligheidsregio Utrecht |
Effectindicatoren
Indicator | Nulmeting | Doelstelling 2023 | Realisatie | Doelstelling | Realisatie | Stoplicht | Doelstelling | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Aantal openbare orde verstoringen en crises waaronder ook preparatie op mogelijke excessen zoals bij kraken, voetbal, demonstraties. | - | 1.856 | - | 2.138 | - | ||||
Activiteiten
In de Voortgangsrapportage Veiligheidsagenda over 2024 leest u een uitgebreider beeld van de veiligheidsontwikkeling en de activiteiten die in dat verband zijn uitgevoerd.
Daarnaast biedt het Handhavingsverslag 2024 een uitgebreider beeld van de inzet van onze handhavers en inspecteurs voor de leefbaarheid en veiligheid.
Nieuwe activiteiten in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
Start pilot seksuele intimidatie, zie ook Raadsbrief Voortgang Pilot seksuele intimidatie (09-09-2024). Binnen de pilot seksuele intimidatie is één proces-verbaal door een buitengewoon opsporingsambtenaar opgemaakt (op basis van de Wet seksuele misdrijven per 1 juli 2024); in deze casus heeft de rechter een celstraf van twee dagen en schadevergoeding van 150 euro opgelegd.
- Onderzoek is gedaan naar haalbaarheid en doelmatigheid van een gemeentelijke toezichtruimte voor openbare orde cameratoezicht (Het beleidskader cameratoezicht 2023-2026 ), de uitkomsten hiervan zijn met de raad gedeeld in de raadsbrief (01-04-2025).
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
- De Pilot voor algoritme op geweldherkenning (beleidskader cameratoezicht 2023-2026) is niet uitgevoerd omdat de pilots in andere steden teleurstellende resultaten opleverden (en de beperkte financiële middelen nodig zijn om het reguliere werk te kunnen uitvoeren).
Activiteiten die we conform de programmabegroting 2024 niet meer zouden doen in 2024
Activiteiten die we in lijn met de programmabegroting 2024 hebben beëindigd in 2024
Niet van toepassing
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing.
Activiteiten die we zouden blijven doen in 2024
Deze activiteiten hebben we uitgevoerd zoals in de Programmabegroting 2024 opgenomen
De aanpak straatintimidatie is voortgezet, zie ook Raadsbrief Voortgang uitvoering actieplan aanpak straatintimidatie (01-02-2024): zoals het activeren van omstanders, het betrekken van mannen en jongens als deel van de oplossing, het inzetten van de toolkit, de lesmodule en het trainen van professionals en sleutelfiguren en het zorgvuldig afhandelen van meldingen. Zie ook Raadsbrief voortgang uitvoering actieplan aanpak straatintimidatie (01-04-2025)
Het herijkte programmaplan Utrecht Zijn We Samen is uitgevoerd: aanpak excessen als gevolg van online radicalisering en de aanpak van schadelijke polarisatie en extremisme in de stad.
Het beleidskader cameratoezicht 2023 – 2026 is uitgevoerd door monitoring huidige inzet en jaarlijkse analyse op cameraniveau, waar mogelijk vervanging van vaste camera’s door tijdelijke mobiele camera’s, screening van nieuwe aanvragen en informeren over wijzigingen. Zie ook Raadsbrief Uitvoering cameratoezicht juli 2023 - december 2023 (27-02-2024) en Raadsbrief Flexibel cameratoezicht eerste halfjaar 2024 (24-09-2024), raadsbrief cameratoezicht 2024 (01-04-2025)
- Werkprocessen met partners als politie en Openbaar Ministerie, het Regionaal Expertise Centrum Midden-Nederland (RIEC) en de Veiligheidsregio Utrecht (VRU) zijn afgestemd.
- Inzet is gepleegd op het faciliteren van demonstraties en het voorkomen van en preparatie op openbare ordeverstoringen (onder andere met de inzet van de bestuurlijke maatregelen in het kader van openbare orde). Zie onder andere Raadsbrief Demonstratie Robert Kochplein (15-04-2024), Raadsbrief Demonstratie en protestactie Universiteitsbibliotheek 8 mei (9-05-2024), Raadsbrief Demonstratie en protestactie 15 mei 2024 (17-05-2024), Raadsbrief Demonstratie tegen de bezuinigingen in het Hoger Onderwijs (13-11-2024).
- Voorzetten van de inzet op de normalisatie van supportersbezoek bij voetbalwedstrijden en minder politie inzet tijdens de wedstrijden. Raadsbrief Maatregelen na rellen wedstrijd FC Utrecht – Go Ahead Eagles (27-05-2024), Raadsinformatiebijeenkomst Veiligheid rond thuiswedstrijden van FC Utrecht (8-10-2024).
- Vergunningen zijn verstrekt door het horecaloket. De voorgenomen controles in horecabedrijven, coffeeshops, seksbedrijven en bedrijven met een speelautomaat (kansspelen) zijn uitgevoerd.
Deze activiteiten hebben we afwijkend of anders gerealiseerd dan opgenomen in de Programmabegroting 2024
Niet van toepassing.
Financiën 3: Verstoring OO en crises
x € 1.000 | ||||||||
Omschrijving | Actuele begroting 2023 | Realisatie 2023 | Nominale begroting 2024 | Actuele begroting 2024 | Realisatie 2024 | Verschil actueel/ realisatie | Actuele begroting 2025 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Baten | 788 | 736 | 1.311 | 1.380 | 1.101 | -279 | 968 | |
Lasten | 36.975 | 36.447 | 42.171 | 42.509 | 42.730 | -221 | 43.613 | |
Totaal | -36.187 | -35.711 | -40.860 | -41.128 | -41.628 | -500 | -42.645 | |
Onttrekking reserves | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 | 0 | 0 | |
Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Saldo Onttrekking en Toevoeging reserves | 0 | 0 | 0 | 50 | 50 | 0 | 0 | |
Totaal | -36.187 | -35.711 | -40.860 | -41.078 | -41.578 | -500 | -42.645 |
In onderstaande tabel zijn de verschillen in de baten, lasten en reserves tussen de realisatie en actuele begroting 2024 toegelicht.
x € 1.000 | ||
Toelichting verschillen | Bedrag | I/S |
---|---|---|
Baten | -279 | |
Het aantal verleende vergunningen is lager dan begroot, waardoor er minder leges zijn ontvangen. | -279 | I |
Lasten | -221 | |
De inzet bij bijzondere wetten voor het verstrekken van vergunningen en het handhaven is lager doordat er minder vergunningen zijn aangevraagd. | 322 | I |
De hogere lasten van de Gemeenschappelijk Regeling Veiligheidsregio Utrecht worden grotendeels veroorzaakt door hogere energielasten. | -177 | S |
De lagere lasten voor Cameratoezicht IB auto wordt met name veroorzaakt doordat een deel van de gebruikte apparatuur is afgeschreven. | 134 | I |
De hogere lasten van Openbare Orde en Crisisbeheersing worden met name veroorzaakt door extra inzet bij demonstraties, vervangen van de leistenen Galgenwaard, hogere uitkijkkosten van de camera's. Hiertegenover staat een incidenteel voordeel van BTW teruggave voor de uitkijkkosten van de camera's. | -556 | I/S |
Overige lasten | 56 | I |