Lijst van verbonden partijen

Gemeenschappelijke regelingen

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Standplaats:

Utrecht

Doel:

Uitvoeren van taken op het terrein van de risicobeheersing en de voorbereiding op rampen en crises, uitvoeren van brandweerzorg (bestrijding en preventie) en uitvoeren van geneeskundige hulpverleningsorganisatie (GHOR).

Deelnemers:

Alle 26 gemeenten in de Provincie Utrecht. De politie Midden-Nederland is met een
convenant verbonden aan de Veiligheidsregio

Publieke taak:

Ja

Juridische vorm:

Gemeenschappelijke regeling

Website

https://www.vru.nl/

Gekoppeld(e) Programma(s):

Veilige stad

Toegevoegde waarde van de gemeentelijke betrokkenheid

Omschrijving

Bij aanvang

Nog actueel

Efficiency (goedkoper/beter georganiseerd)

Nee

Ja

Effectiviteit (beter resultaat)

Nee

Ja

Wettelijke verplichting

Ja

Ja

Is het BBV van toepassing?

Ja

Is het BBV nagevolgd?

Ja

Vermogen

x € 1.000

Omschrijving

Werkelijk
01-01-2024

Begroot
31-12- 2024

Werkelijk
31-12-2024

Eigen vermogen

28.319

26.737

35.470

Vreemd vermogen

64.945

73.919

70.240

Totaal Vermogen

93.264

100.656

105.710

Resultaat 2024:

684

Bijdrage van de gemeente Utrecht

x € 1.000

Realisatie 2023

Begroot 2024

Realisatie 2024

Begroot 2025

Opgenomen bij de GU

30.577

32.197

32.146

33.433

Opgenomen bij de VP/GR

30.589

32.830

32.830

34.120

Verschil

-12

-633

-684

-687

Toelichting op tabel Bijdrage van de gemeente Utrecht

De bijdrage van de gemeente Utrecht voor 2024 bedroeg 32,830 miljoen euro conform de actuele begroting van de VRU, die is vastgesteld in het algemeen bestuur van 8 juli 2023. De bijdrage bestaat uit een bijdrage van 31,866 miljoen euro voor het Gemeentelijk Basistaken pakket en een bedrag van 0,964 miljoen voor het Individuele pluspakket.  Het verschil van 0,684 miljoen euro tussen het bedrag dat bij de realisatie opgenomen is bij de VRU en de realisatie bij de gemeente bestaat uit een positief rekeningresultaat in de jaarrekening van de VRU. Het voordeel van 0,632 miljoen euro voor de gemeente Utrecht is bij de tweede bestuursrapportage beschikbaar gesteld voor het gemeente brede tekort in 2024.  Het overige voordeel van per saldo 0,053  miljoen euro wordt veroorzaakt door de afrekening van de beheerpakketten/ piketfunctionarissen en een bijdrage voor gebouw gebonden kosten. Naast de bijdrage aan de gemeenschappelijke Regeling vergoedt de gemeente Utrecht ook de huur van de  brandweerpanden (2,2 miljoen euro) en de bijkomende gebruikerskosten, zoals energiekosten en brandkranen (0,579 miljoen euro). Door de gestegen energielasten liggen de bijkomende kosten in 2024 een stuk hoger dan begroot, dit leidt per saldo tot een overschrijding met 0,150 miljoen euro.

Risico's

Zijn er risico’s met financiële gevolgen die meegenomen zijn bij de benodigde weerstandscapaciteit?

Ja

Geeft de analyse van het samenwerkingsverband aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te heroverwegen?

Nee

Kan de gemeente het Publiekelijke belang (indien van toepassing) ondertussen ook als opdrachtgever (inkoop) en subsidieverlener- of regelgever voldoende behartigen:

niet van toepassing

Ontwikkelingen

Door de groei van de stad en de regio zien we in 2024 de aanrijtijden van de brandweer onder druk is komen te staan. De verwachting is dat vanaf 2025 de aanrijtijden te hoog gaan oplopen en daarmee kan de wettelijke norm mogelijk niet gehaald wordt. Op basis van de huidige verdeelsystematiek betaalt de gemeente Utrecht ook mee aan de panden in de regio. Investeringen in nieuwe brandweerpanden zullen tot extra kosten voor de gemeente leiden, waar niet direct een vergoeding van het gemeentefonds tegenover staat. Dit risico is sinds 2024 als risico in de jaarrekening opgenomen voor de onderbouwing van het weerstandsvermogen. We zien bij de kadernota 2026 van de VRU een tekort optreden vanaf 2026.Vanuit de visie op huisvesting wordt binnen de VRU gewerkt aan een aantal scenario’s voor de verdeling van huisvestingslasten. Hierbij is het uitgangspunt om de huisvestingslasten voor alle voorzieningen (regionaal en lokaal) collectief te financieren op basis van de verdeelsleutel van het gemeentefonds. Deze wordt momenteel ook gehanteerd (zijnde 34%) voor de overige kosten van de bedrijfsvoering van de VRU.

Zijn ontwikkelingen met beleidsmatige of financiële gevolgen:

Ja

Geven deze ontwikkelingen aanleiding om de betrokkenheid van de gemeente te
heroverwegen:

Nee

Deze pagina is gebouwd op 05/14/2025 15:46:18 met de export van 05/14/2025 15:33:59